FAQ / UKK: Usein Kysytyt Kysymykset

Tälle sivulle on koottu käyttäjien Amusalle esittämiä kysymyksiä ja niiden vastauksia. Jos et löydä vastausta ongelmaasi tältä sivulta etkä muualtakaan palvelun Käyttöohjeista, ota yhteyttä Amusan tukipalveluun sähköpostilla: tuki a amusa.fi . Voit esittää kysymyksesi myös sivun alareunassa kommenttina.

En löydä omia tietojani Amusasta


Kysymys:
Rekisteröidyin Amusaan ja täytin tietoja omille sivuilleni. Miksi tietoni eivät näy Amusassa? En löydä niitä edes hakutoiminnolla?

Vastaus:
Mene omien tietojesi "Käyttäjätiedot" -välilehdelle ja sen alla "Julkiset" -välilehdelle. Varmista, että sivun ensimmäisessä kohdassa "Julkaisu: Sivuni on julkaistu" on rasti paikoillaan. Jos rasti puuttuu sivusi ei ole julkisesti näkyvissä. Lisää rasti tarvittaessa ja napsauta sivun alareunasta "Tallenna"-painiketta.

Olen kadottanut käyttäjätunnukseni tai salasanani


Kysymys:
Olen rekisteröitynyt Amusaan joskus aikaisemmin, mutta olen kadottanut käyttäjätunnukseni ja/tai salasanani. Kuinka nyt pääsen muokkaamaan omia tietojani?

Vastaus:
Amusassa on automaattinen käyttäjätunnuksen ja salasanan palautustoiminto. Löydät sen sisäänkirjautumissivulta: http://kirjaudu.amusa.fi/ . Syötä sivulta löytyvän "Salasanan muistutus" -kentän laatikoihin joko käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi ja napsauta "Lähetä muistutus" -painiketta. Järjestelmä lähettää salasanasi siihen sähköpostiosoitteeseen, mitä olet käyttänyt rekisteröityessäsi Amusaan. Vuonna 2011 ja sen jälkeen Amusaan rekisteröityneiden käyttäjien käyttäjätunnus on heidän sähköpostiosoitteensa. Aikaisemmin rekisteröityneillä voi olla myös muunlaisia käyttäjätunnuksia.

Kysymys:
En pysty käyttämään "Salasanan muistutus" -toimintoa, koska sähköpostiosoitteeni on vaihtunut rekisteröitymiseni jälkeen.

Vastaus:
Ota tässä tapauksessa yhteyttä Amusan tukipalveluun sähköpostiosoitteella: tuki a amusa.fi . Tukipalvelu varmistaa, että olet kuka väitätkin olevasi ja antaa sinulle uuden käyttäjätunnuksen (=nykyinen sähköpostiosoitteesi) sekä uuden salasanan.

Minulla on ongelmia tietojen syöttämisessä


Kysymys:
Haluan lisätä kuvan Amusaan, mutta järjestelmä ei hyväksy lähettämääni kuvaa. Miten saan kuvan liitettyä mukaan?

Vastaus:
Amusa muokkaa ladatut kuvat automaattisesti sopivan kokoiseksi kuhunkin tarkoitukseen. Todella suuret kuvat voivat kuitenkin luoda ongelmia ja hitautta niin niiden latauksen kuin niiden muokkauksenkin yhteydessä. Tästä syystä Amusaan ladattaville kuville on asetettu seuraavat vaatimukset:

1. Yksittäisen kuvatiedoston koko on oltava alle 2MB
2. Itse kuvien suurin hyväksyttävä koko on 2048 x 2048 pikseliä
3. Kuvien on oltava jossakin seuraavista muodoista: JPG, PNG tai GIF

Toisin sanoen, esimerkiksi digikamerasta tulevia kuvia pienennettävä ennen niiden lataamista Amusaan. Kuluttajatason digikamerat tekevät kuvista automaattisesti JPG-muotoisia, joten tiedostomuotoon ei yleensä tarvitse puuttua.

Lisää ohjeita kuvien muokkaamiseen löydät täältä: Kuvien muokkaaminen.

Kysymys:
En saa ladattua kuvaa Näyteikkuna / Galleria -sivulleni. Kuvan nimi jota yritän ladata on "Pikakuvake...." tai "Shortcut to....".

Vastaus:
Pikakuvakkeet (tai englanniksi Shortcuts) ovat vain linkkejä toisiin tiedostoihin. Etsi itse kuvatiedosto ja lataa se suoraan Amusaan. Ongelma voi johtua siitä, että oma tietokoneesi ei osaa seurata pikakuvakkeen osoittamaa polkua kuvatiedostoon, tai olet esimerkiksi poistanut alkuperäisen kuvatiedoston johon pikakuvake viittaa tai olet kopioinut esimerkiksi muistitikulle vain pikakuvakkeen, et itse kuvatiedostoa.

Kommentit

Lisää kommentti

Verkkovaraani 2010