Pop Jazz Konservatorio AnimaatioMatka-Agentit, logolinkki

Järnin Ääni: Värittääkö vai ei?

1.9.2015

Olen mielenkiinnolla seurannut värityskeskustelua. Toiset vannovat värittämisen nimiin, toisten mielestä kansakunnasta tehdään idiootteja aikuisten värityskirjojen avulla.

Itse olen niitä, jotka ovat aina piirustelleet kirjoihin ja muistiinpanoihin erilaisia koukeroita ja sitten värittänyt ne. Tosin yleensä sillä samaisella kynällä, jolla epämääräiset kuviotkin. Olenko ollut oman elämäni värittäjä koko elämäni?

Värityskirja

Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

Tytär piirtää sarjakuvia. Värittäminen tuntuu olevan kriittisin vaihe. Monta kertaa olen saanut kuulla, kuinka kuvat ovat joutaneet roskikseen, kun väritys on mennyt pieleen. Sitä taustaa vasten ajattelisi, että värittäminen voi olla myös kovin stressaavaa. Ehkä on rentouttavampaa värittää toisten piirtämiä kuvia?

Verkossa oli aikoinaan sivustoja, joilla pystyi värittämään hiirellä kuvia. En muista, auttoiko stressissä. Tuskin.

En ole osannut muodostaa mielipidettä siitä, onko se huono vai hyvä juttu, että aikuisten värityskirjat keikkuvat myyntilistojen ykkösinä. Ehkä harmittelen, etten osaa itse piirtää?

Se on kuitenkin sanottava, että saatoin lievästi innostua ajatuksesta, kun näin sosiaalisen median virrassa jutun, jossa kerrottiin, että British Libraryn kuvat olisivat vapaassa käytössä. Heti mietin, olisiko väritettävää!

http://qz.com/462565/how-to-access-a-million-stunning-copyright-free-antique-illustrations-released-by-the-british-library/

Mielenkiinnolla odotan jo seuraavaa trendiä, jos en tähän itse tällä kertaa ryhtyisikään.

Vähän kuitenkin harkitsin, pitäisikö järjestää kirjastolla väritysiltamat.

Sari Järn

Sari Järn

Julkaisija: Amusa Kulttuuritori/MJ-S (info a amusa.fi)

Takaisin

Kommentit

Lisää kommentti

Verkkovaraani 2010