Matka-Agentit, logolinkkiTiliastrum Oy

Yyteet: haastattelussa Matti Rönkä

9.10.2017

Matti Rönkä kirjoitti kirjan Yyteet, missä arjen työympyröissä on henkilöt melkein tuttuja. Tässä Matin vastauksia muutamaan kysymykseen:

1. Kirjasi Yyteet kertoo työelämästä, johon olet valinnut henkilöt Tuntemattoman Sotilaan mukaan. Mistä moinen hieno idea?
- Toisaalta se oli hauska leikki (olen joskus pohtinut seitsemää veljestä lentopallojoukkueena, kuusi pelaajaa ja libero) - ja toisaalta korostaa sitä kuinka satunnainen kohtalo on. Linna kerää satunnaisen miesjoukon, jonka kohtalo heittää sotaan. Työyhteisökin on satunnainen joukko, eikä kukaan ole pyrkinyt töihin päästäkseen erotetuksi.

Matti Rönkä

Kuva: Yle.fi

2. Kun loit esim. Ville Koskelaa, miten paljon mietit Vilho Koskelaa?

- Olen itse asiassa vihjannut kirjassa, että nämä henkilöt voisivat olla Linnan Tuntemattoman henkilöiden lapsia tai lapsenlapsia. Toisaalta olen leikkinyt sillä yhteisellä tunnetiedostolla, joka näistä roolihenkilöistä koostuu. Eli mietin, millainen ihminen tämän päivän Ville K. voisi olla.

3. Kuka näistä henkilöistä oli sinulle helpoin/läheisin/hankalin ?

- Äh, kaikki lapset ovat rakkaita. Mutta kyllä myyntimies Rahikaisen liukuroiva sinnittely on äärimmäisen sympaattista.

4. Millaisia taustatöitä teit luodessasi tätä kirjaa?

- Luin aika paljon työelämän ja johtamisen sosiologiaa. Haastattelin atk-alan kavereitani, koska se on minulle vieras bisnes, ihan arjen käytäntöjen, tekniikan kuin sanastonkin osalta. Ja totta kai olen itskein ollut mukana yt-menettelyissä.

5. Yyteet herättää lukijassa erilaisia tunteita ja siitä jää pitkä viipyilevä jälkimaku. Millaisia tunteita se herätti sinussa, kun kirjoitit sitä ja nyt kun se on kaikkien luettavana?

- Hämmästyin itse kuinka absurdi, naurettava, siitä tuli. Eli nämä työelämän muodit ja -ismit ovat irrallaan tarkastettuina vähintäänkin koomisia. Mutta kyllä moni tuntuu pyörittelevän päätään ja sanovan, etät tämmöistä se juuri on.

Julkaisija: Amusa Kulttuuritori/M-JS (info a amusa.fi)

Takaisin

Kommentit

Lisää kommentti

Verkkovaraani 2010