Matka-Agentit, logolinkkiSesam Production

Suomalaisen designin kysyntä kasvussa suurissa rakennus- ja remontointiprojekteissa Japanissa

20.11.2017

Suomalaiset muotoilulalan yritykset panostavat entistä voimakkaammin vientiin vastatakseen julkisten ja yksityisten rakennusprojektien tarpeisiin Japanissa. Kysyntä suomalaista design-osaamista kohtaan on kasvussa erityisesti projektimyynti-markkinoilla, jossa rakennus- ja remontointiprojekteihin etsitään innovatiivisia suunnittelu-, materiaali- ja sisustusratkaisuja.

Marraskuussa suomalaiset yritykset esittäytyvät japanilaisille ammattilaisille alan merkittävimmässä IFFT Interior Lifestyle Living -tapahtumassa Tokiossa.

Lapuan Kankurit, Päkäpäät

Lapuan Kankurit ovat mukana Japanissa. Kuvassa Päkäpäät. Kuva: Lapuan Kankurit

Tunnetut suomalaisbrändit Marimekko, Muumit ja Iittala ovat jo pitkään tehneet suomalaista muotoilua tunnetuksi japanilaisille kuluttajille. Kiinnostus Suomea kohtaan on nyt kasvussa myös ammattilaismarkkinoilla, joissa etsitään kiinnostavaa muotoilua ja luonnonläheisiä, innovatiivisia materiaaliratkaisuja yksityisiin ja julkisiin rakennus- ja remontointiprojekteihin. Tuore esimerkki tästä on japanilaisen Seibu Railwayn ja Finpron kesäkuussa suomalaissuunnittelijoille käynnistämä kilpailu, jossa haettiin toteuttajaa Hannon rautatieaseman uudistamiselle Japanissa.

”Suomalaisella designilla on Japanissa jo lähtökohtaisesti erinomainen maine korkean laadun ja paikalliseen makuun sopivan muotokielen ansiosta. Japanin projektimyynti -markkinan arvioidaan olevan noin 120 miljardia euroa ja tulevien olympialaisten hotellirakentamisen ennustetaan kasvattavan sitä entisestään. Suomalaisyrityksillä on siis erinomainen mahdollisuus saada kakusta osansa, kun he pääsevät mukaan oikeisiin keskusteluihin, oikeaan aikaan ja oikeassa kohderyhmässä”, Finpron luovien alojen toimialajohtaja Irma Patala kertoo.

Tokiossa 20-22.11. järjestettävä IFFT Interior Lifestyle Living -ammattitapahtuma on ajankohtainen esimerkki foorumista, joissa keskusteluita käydään suomalaisyritysten ja japanilaisten päättäjien välillä. Yritysten tavoitteena on löytää tapahtumassa uusia asiakkaita ja paikallisia yhteistyökumppaneita.

"Secto Designin puhdas ja pelkistetty muotokieli vetoaa japanilaisiin. Finpron tapahtumien avulla olemme saaneet luotua uusia hyödyllisiä kontakteja projektimyynnin puolella, sekä vahvistettua brändiämme Japanin markkinoilla”, IFFT-tapahtumaan osallistuvan Secto Designin toimitusjohtaja Emma Frenzel kertoo.

Finpron Lifestyle Finland –ohjelman isännöimässä Suomi-paviljongissa 14 suomalaista design-alan yritystä esittäytyy IFFT Interior Lifestyle Living -tapahtumassa vieraileville ammattilaisille: sisustusarkkitehdeille, rakennuttajille, tavaratalojen sisäänostajille ja jälleenmyyjille.

Julkaisija: Amusa Kulttuuritori/M-JS (info a amusa.fi)

Takaisin

Kommentit

Lisää kommentti

Verkkovaraani 2010