Pop Jazz Konservatorio AnimaatioMatka-Agentit, logolinkki

Adel Abidinin näyttely History Wipes Ateneumiin

22.1.2018

Ateneumin taidemuseossa nähdään 14.3.–22.4.2018 nykytaiteilija Adel Abidinin (s. 1973, Bagdad, Irak) näyttely History Wipes. Näyttely esittelee kansainvälisesti tunnustetun Abidinin videoinstallaatioita ja veistoksia, joista monet valmistuvat näyttelyä varten. Teokset käsittelevät historiamme kipupisteitä ja ihmisenä olemista yhä epävakaammaksi muuttuvassa maailmassa.

Teoksia on syntynyt vuorovaikutuksessa museon arkkitehtuurin kanssa


History Wipes haastaa meidät katsomaan, mitä ympärillämme tapahtuu juuri nyt – ja mitä on tapahtunut viime vuosikymmenten ja -satojen aikana. Näyttely käsittelee epämukavia asioita, jotka mielellämme suljemme pois mielestämme. Aiheina ovat muun muassa etninen puhdistus, sota, pakolaisuus ja valtakoneistojen harjoittama manipulointi. Taiteilijaa kiinnostaa, mikä pyyhitään pois näkyvistä: mitä pyritään häivyttämään ja mistä vaietaan.

History wipes, Ateneum

Adel Abidin: History Wipes (2018), yksityiskohta. Kuva: Adel Abidin

Teoksia on esillä eri puolella museota pääportaikossa sekä toisen ja kolmannen kerroksen näyttelysaleissa. Monet näyttelyn uusista teoksista ovat syntyneet vuorovaikutuksessa museon arkkitehtuurin kanssa. Ateneum on yksi maamme keskeisimmistä muistiorganisaatioista, ja se on muovannut kuvaamme suomalaisuudesta ja yhteisestä historiastamme jo vuodesta 1888 lähtien. Identiteettiin ja muistamiseen liittyvät kysymykset ovat keskeisiä myös Adel Abidinin taiteessa.

Ateneumin tuottaman näyttelyn ovat kuratoineet Ateneumin taidemuseon johtaja, FT Susanna Pettersson ja intendentti Sointu Fritze. Samanaikaisesti Abidinin näyttelyn kanssa Suomen taiteen tarina -näyttelyssä esitetään erikoistutkija Erkki Anttosen kuratoima valikoima Henry Ericssonin (1898–1933) teoksia, jotka kuvaavat Suomen sisällissotaa.

Kenen tarinoita ja historiaa me kerromme – ja millä äänellä?


Adel Abidinin teokset kiinnittyvät usein historian traumaattisuuteen, kuten näyttelyn pääteoksiin kuuluva videoinstallaatio History Wipes (2018). Se sai alkunsa taiteilijan perehtyessä Suomen historian synkimpään ajanjaksoon, vuoden 1918 sisällissotaan. Abidin koki voimakkaasti, miten sodan tapahtumat luovat tummia varjojaan suomalaiseen yhteiskuntaan vielä sadan vuoden jälkeen.

Syntyprosessin aikana teos kasvoi laajemmaksi puheenvuoroksi muistojen häilyvyydestä ja tulkinnanvaraisuudesta. Kenen tarinoita ja historiaa me kerromme – tai meille kerrotaan – ja millä äänellä? Tiedon manipulointi sekä epätoivottujen ja kiusallisten poliittisten tapahtumien tai henkilöiden pyyhkiminen kuvista ei muuta historiaa, vaan piilottaa ne syvemmälle arkistojen kätköihin.

Adel Abidin

Adel Abidin. Kuva: Martin Jäger

Suurikokoinen installaatio Archive (2018) pohjautuu Abidinin kokemukseen Ammanin poliisilaitoksen ulkomaalaisvirastossa. Valtava arkistohylly värikkäine pahvikansioineen kätki sisälleen tuhansien tavallisten ihmisten elämät, myös taiteilijan oman. Tämä aavemainen tiedon hautausmaa alkoi elää ja liikkua taiteilijan mielessä: se välitti tarinoita oikeista ihmisistä, joita viranomaiset kontrolloivat ja valvovat. Olemassaolon hauraus, pelko, toivo ja epävarmuus tulevaisuudesta ovat usein toistuvia teemoja Abidinin taiteessa.

Adel Abidin asuu ja työskentelee sekä Helsingissä että Ammanissa, Jordaniassa. Abidinin työskentelyä leimaa voimakas yhteiskunnallinen eetos. Hän käsittelee taiteessaan vaikeita aiheita usein kepeän huumorin ja sarkasmin keinoin. Silti teokset ovat syvällisiä, vakavia ja jopa synkkiä.

Julkaisija: Amusa Kulttuuritori/M-JS (info a amusa.fi)

Takaisin

Kommentit

Lisää kommentti

Verkkovaraani 2010