Pop Jazz Konservatorio AnimaatioSesam Production

Caj Bremerin valokuvataidetta ja naistaiteilijoiden kokoelmia Lappeenrannan taidemuseon kesänäyttelyissä

19.6.2018

Valokuvaaja, akateemikko Caj Bremer (s. 1929) ja toimittaja Sakari Määttänen (1938–1992) tekivät viisi matkaa Neuvosto-Karjalaan vuosina 1979–1982. Poikkeusluvin toteutettu matka ja siitä Helsingin Sanomissa julkaistut matkakertomukset tarjosivat suomalaisille mahdollisuuden kurkistaa alueen todellisuuteen ensi kertaa sitten jatkosodan päättymisen vuonna 1944.

Takaisin Karjalaan - Caj Bremer Neuvosto-Karjalan runokylissä



Bremerin valokuvat ja Määttäsen tekstit kertoivat legendaaristen runokylien asukkaiden arjesta ja neuvostoajan elämänmenosta. Aineisto on merkittävää näyttäessään Karjalankannaksen sekä Vienan ja Aunuksen Karjalan tilannetta aikana, jolloin vierailut alueille olivat rajoitettuja ja tarkkaan kontrolloituja.

Caj Bremer,  Unimaailmani

Kuva sarjasta Unimaalilmani vuodelta 2015-16. Kuva: Kaj Bremer

Gallen-Kallela Museo tuotti suurelta osin ennen julkaisemattomista kuvista vuonna 2016 näyttelyn, joka kuraattoreina toimivat valokuvaajat Martti Jämsä ja Hans von Schantz. Gallen-Kallela Museon ohella näyttely on aiemmin ollut esillä Kajaanin taidemuseossa vuonna 2017.

Vuonna 2016 elämäntyöstään Finnfoto-palkinnon saanut Caj Bremer on suomalaisen kuvajournalismin tärkeimpiä edustajia. Bremerin valokuviin on taltioitu suuri tarina Suomen muutoksesta 1950-luvulta alkaen. Hän on toiminut lehtikuvaajana Hufvudstadsbladetissa, Helsingin Sanomissa ja Viikkosanomissa, Valokuva-lehden päätoimittajana, taiteilijaprofessorina ja kuvajournalismin opettajana.

Bremer on julkaissut useita valokuvakirjoja, muistelmakirjan Mämmikoiran muistelmat ja keittokirjan Mämmikoiran keittiöstä. Bremerin kuvista on järjestetty lisäksi useita näyttelyitä (mm. retrospektiivinen näyttely Ateneumissa vuonna 2010).

Caj Bremer, kuva -Karjalasta

Anni Garmujeva, Mari Lesonen ja Anni Garmujeva Vuokkiniemellä, Vienankarjalassa 1979. Kuva: Caj Bremer

Takaisin Karjalaan -näyttelyyn liittyy kirja Caj Bremer - Takaisin Karjalaan. Kuvajournalisti Caj Bremerin seikkailut Neuvosto-Karjalassa kuvin ja sanoin. Kirjassa Bremer kertoo näistä ainutlaatuisista matkoista sekä hienoilla valokuvillaan että herkullisilla tarinoillaan. Lisäksi professori Pekka Laaksosen artikkeli Runokylien kutsu valottaa karelianismin pitkää historiaa.

Unimaailmani – Caj Bremerin valografiikka


Mustavalokuvauksen mestarin niukkaväriset mystiset kuvat ovat kuvattu Sipoossa Caj Bremerin (s. 1929) kodin ympäristössä. Kuvien ja idean taustalla on vuoden 2015 auringonpimennyksen aikana saatu oivallus. Bremer ei kuitenkaan paljasta miten hänen luontokuvaa ja unimaisemaa yhdistävät valografiikaksi kutsumansa kuvat ovat tehty. Unimaailmani -sarjan kuvat ovat syntyneet vuosien 2015-16 aikana.

NAIS! teoksia Lappeenrannan taidemuseon kokoelmista


Näyttely esittelee kokoelmiemme naistaiteilijoiden teoksia eri aikakausilta. Vanhin esillä oleva teos on 1860-luvulta ja uusin vuodelta 2016. Teoksia on sekä paikallisesti että valtakunnallisesti tunnetuilta taiteilijoilta. Esillä on muun muassa Ellen Thesleffin, Elin Danielson-Gambogin, Ester Heleniuksen, Ina Collianderin, Aino von Boehmin, Eva Cederströmin, Tove Janssonin, Annu Vertasen, Tuulikki Pietilän ja Leena Luostarisen töitä. Näyttelyssä tekniikat vaihtelevat piirustuksista valualumiinisiin veistoksiin ja perinteisiin öljymaalauksiin. Mukana on jo aiemmin nähtyjä suosikkeja sekä ensimmäistä kertaa näytteille asetettuja teoksia.

Tove jansson, Lyktor

Tove Jansson, Lyktor. Kuva: Lappeenrannan taidemuseo

Näyttelyn vanhin, Ida Silfverbergin maalaama teos on lahjoitettu Etelä-Karjalan museolle yksityishenkilön toimesta. Teos on kopio alankomaalaisen taiteilijan, Gabriël Metsun teoksesta. Näyttelyn uusimmat kokoelmahankinnat ovat puolestaan Marjukka Korhosen veistokset Janne ja Vasa, jotka on ostettu kokoelmaan tänä vuonna.

Näyttely on saanut inspiraatiota viimeaikaisesta #Metoo -kampanjasta. Naiset ovat kautta taiteen historian olleet marginaalissa ja aliedustettuina miehisiin kollegoihinsa verrattuna. Vaikkakin nykyään asiat ovat onneksi muuttuneet, on aina aika ajoin hyvä luoda katsaus menneeseen, jolloin naisen taiteilijauran esteenä oli usein perhe ja avioituminen sekä yhteiskunnallinen paheksunta. Katsoja voikin näyttelyssä vieraillessaan pohtia näkyykö taiteilijan sukupuoli näyttelyn teoksissa tai niiden aiheissa? Onko sillä nykymaailmassa edes mitään väliä? Entä naisen asema yhteiskunnassa, ovatko historialliset muutokset nähtävissä näyttelyn teoksissa?

Takaisin Karjalaan – Caj Bremer Neuvosto-Karjalan runokylissä, UNIMAAILMANI – Caj Bremerin valografiikkaa ja NAIS! teoksia Lappeenrannan taidemuseon kokoelmista näyttelyt ovat esillä Lappeenrannan taidemuseossa 16.6.–2.9.2018






Julkaisija: Amusa Kulttuuritori/M-JS (info a amusa.fi)

Takaisin

Kommentit

Lisää kommentti

Verkkovaraani 2010