Matka-Agentit, logolinkkiSesam Production

Kansainvälisesti merkittävä Meister Francken paneelimaalaus esillä suuressa The Renaissance Nude -kiertonäyttelyssä Los Angelesissa ja Lontoossa

6.11.2018

Kansallismuseon kokoelmiin kuuluva Kalannin kirkon alttarikaappi on museon keskiajan näyttelyn keskeisiä teoksia. Erityisesti Meister Francken noin 1420–30 -luvulla maalaamat, Pyhän Barbaran legendaa kuvittavat alttarin ovipaneelit ovat kansainvälisesti tunnettuja.

Yksi näistä paneelimaalauksista on lainattu suureen The Renaissance Nude -näyttelyyn Los Angelesiin J. Paul Getty Museumiin 27.1.2019 saakka ja sen jälkeen Lontooseen Royal Academy of Arts -museoon 28.2.–2.6.2019.

Pyhän Barbaran kärsimys

Kuva: Kansallismuseo

Meister Francke -nimellä 1400-luvun alussa Hampurissa toimineen taiteilijan oikeaa nimeä ei tiedetä, mutta hän on ollut hyvin merkittävä maalari myöhäiskeskiaikaisessa Pohjois-Euroopassa. Vain neljän tunnetun teoksen perusteellakin Meister Francke on yksi keskiajan kiinnostavimmista ja huomattavimmista taiteilijoista, jonka maalaustyyli sijoittuu keskiajan ja renessanssin siirtymävaiheeseen.

Laina on hyvin poikkeuksellinen – edellisen kerran maalaukset ovat olleet esillä muualla kuin Kansallismuseossa vuonna 1969 Hampurissa järjestetyssä Meister Francke -näyttelyssä. Suurikokoisen, tammilaudalle maalatun teoksen kuljettaminen vaati erikoisjärjestelyjä, ja Getty Museumin lainaa varten teos suojattiinkin erityisrakenteisella kehyksellä ja kuljetuslaatikolla.

The Renaissance Nude -näyttely esittelee eurooppalaista taidetta vuosilta 1400–1530 erityisesti alastoman ihmisvartalon kuvauksen kannalta. Usein alastomuuden on katsottu tulleen osaksi länsimaista taidetta renessanssin myötä, mutta näyttelyssä alastonmaalauksen juuria etsitään eri puolilta Eurooppaa jo keskiajalta.

Meister Franckea pidetään Pohjois-Euroopan ensimmäisenä merkittävänä alastomuuden kuvaajana, ja siksi yksi hänen teoksistaan on haluttu näyttelyyn. Kansallismuseon lainaamaan maalaukseen on kuvattu lähes alastoman Pyhän Barbaran kidutus ruoskimalla ja silpomalla.

Kalannin kirkkoon alttarikaappi maalauksineen on päätynyt 1400-luvulla tuon ajan tärkeiden kaupallisten ja kulttuuristen verkostojen kautta. Kalannista teos hankittiin 1903 Kansallismuseon kokoelmiin ja se on ollut esillä museon avautumisesta, vuodesta 1916 alkaen. Alttarikaappiin kuuluvia muita maalauksia ja keskiosan veistosaiheita voi käydä ihailemassa Kansallismuseossa.


Julkaisija: Amusa Kulttuuritori/M-JS (info a amusa.fi)

Takaisin

Kommentit

Lisää kommentti

Verkkovaraani 2010