Pop Jazz Konservatorio AnimaatioMatka-Agentit, logolinkki

”Saanko roikkua mukana?”

24.9.2013

Antti Lumikari vangitsi yhdessäolon lumottuja hetkiä Kesäyön uni -näyttelyynsä Galleria Luovaan.

Antti Lumikari aloitti kuvaamisen nuorena taltioimalla Pori Jazzin tapahtumia toimitsijana. Pitkän tauon jälkeen hän palasi harrastuksensa pariin vuonna 2004. Nykyistä suuntaa kuvaaminen sai Stefan Bremerin työpajasta viitisen vuotta myöhemmin. Siihen asti keskeistä työskentelyssä oli ollut kuvattavan ja kuvaajan välinen vuoropuhelu.

Valokuvaaja Antti Lumikari

Valokuvaaja Antti Lumikari. Kuva: Raimo Granberg.

Vähitellen kuvien painopiste kääntyi kuvattavien välillä tai sisällä tapahtuviin seikkoihin. Näyttelyn varhaisimmissa töissä on vielä järjestettyjä kuvaustilanteita, joissa kuvaaja ohjasi kuvattavia. Kaikkiaan Lumikari kuvasi tuhansia otoksia Helsingin yössä vuosina 2009–2012. Nyt ne ovat tiivistyneet 57 kuvan komeaan kavalkadiin Suvilahden Galleria Luovaan.

– Aikaisemmin kuljin usein jonkun tutun kanssa kaupungilla ja otimme tuntemattomia mukaan tilanteisiin. Tavoittelin aina kuvaa, jolla ”on sielu”, toisin sanoen kuvaa, joka koskettaa katsojaa. Lopulta aloin kuvata täysin vieraita ihmisiä ja opin luottamaan, että kuvaamisen arvoisia asioita tapahtuu yllin kyllin spontaanisti ilman minkäänlaista ohjaamista. Olen päätynyt myös melkoisen epäilyttäviin paikkoihin kuvausretkilläni, mutta niistä tilanteista en aio julkaista kuvia, kommentoi Antti Lumikari näyttelynsä avajaisissa..

Antti Lumikari, Vaasankatu 7.8.2011

Antti Lumikarin kuva Vaasankatu 7.8.2011. Kuva: Raimo Granberg.

Jussi Aallon työpajasta Lumikari oppi kasvojen valaisun periaatteet ja yhdysvaltalainen Arno Rafael Minkkinen puolestaan kannusti pysyttelemään yhdessä teemassa ja etsimään omaa tietä.

– Lyöttäydyin kuvattaviin porukoihin tyyliin: Teen valokuvanäyttelyä, saanko roikkua mukananne jonkin aikaa? Viidentoista minuutin ja sadan ruudun jälkeen kukaan ei enää jaksanut tarkkailla minua ja sain työskennellä rauhassa. Kuva pitää ansaita luottamuksella kun dokumentoi aitoa elämää, niinpä olen pyytänyt kuvattujen sähköpostiosoitteet ja toimittanut heille lukuisia kuvia pieneksi kiitokseksi suostumisesta kohteiksi.

Valokuvaaja Antti Lumikari ja Tiina Kilpiö

Valokuvaaja Antti Lumikari ja Tiina Kilpiö. Kuva: Raimo Granberg.

– Tuorein keksintöni oli, etten tullut kuvauspaikoilleni julkisilla kulkuvälineillä. Kun taksitolpalla sitten oli toivoton jono kello 02.15, huomautus ”mulla on auto” otettiin riemuiten vastaan ja sitä myötä oli helpompaa päästä myös jatkoille. Koin uuden nuoruuden, kun sain olla mukana ja kuvata menoa neljään, jopa seitsemään saakka aamulla.

Näyttely on avoinna Galleria Luovassa 16.9.–13.10.2013
Suvilahdenkatu 10 A 5.krs. http://www.luova.fi
Paitsi galleria Luovassa on myös vuokrattavat studiotilat, valokuvakirjakauppa, työpajoja ja laadukasta kuvantuotantoa. Kannattaa käydä vierailulla.

Julkaisija: Amusa Kulttuuritori (info a amusa.fi)

Takaisin

Kommentit

Lisää kommentti

Verkkovaraani 2010