Palkittu ja lukijoiden rakastama Peter Sandström jatkaa aikuisen miehen tunteiden luotaamista autofiktiolla leikittelevällä romaanillaan Rakkaus on kesy eläin.
Istuin ja katselin häntä. Etäisyys välillämme oli ehkä kolme metriä. Mutta sitä oli paljon enemmän.
Kirjailija Peter S:n 60-vuotispäivä lähestyy. Oma keho alkaa rapistua, ja alkoholi maistuu paremmin kuin kirjailijaliiton puheenjohtajan tehtävät. Lapset ovat kasvaneet, eivät tarvitse isäänsä enää: heistä on tullut itsenäisiä olentoja, joita voi vain ihailla matkan päästä.
Kuva: Schildts & Söderströms
Naiset ohjaavat Peteriä
Suhde siskoon, jonka kanssa Peter on ollut läheinen, muistuttaa nykyään lähinnä ärsytysyskää.
Äiti, ikuisesti yritteliäs voimanpesä, ei ole sairauskohtauksen jäljiltä enää entisellään: hänestä on tullut hämmentynyt, hidas vanhus.
Peterin ja vaimon välille on syöpynyt juopa, jonka ylittäminen tuntuu mahdottomalta.
Kaiken huipuksi Peter tapaa peräänantamattoman Karhun, ja syntyy suhde jota Peter ei voi lopettaa eikä toisaalta jatkaakaan.
Omaelämäkerrallisuudella leikkittelyä
Peter Sandström kertoo että Rakkaus on kesy eläin täydentää hänen 2010-luvulla kirjoittamiensa kirjojen maailmaa.
– Romaani sisältää paljon fiktiota, mutta raamit on otettu niin sanotusta todellisuudesta jossa elän.
Siitä huolimatta että romaanihahmo Peter S. on surumielinen, on kirjailija Peter Sandström optimisti.
– Kirja on isku tunne-elämään. Mutta kaikki järjestyy lopuksi, luulen.
Sandströmin aiemmista teoksista sanottua:
Det finns en viss sorts ömsint egensinne som bara kan komma från Finland. Denna samling berättelser kretsar kring familjerelationer och är en av årets mest älskvärda böcker.
Annina Rabe, Expressen, novellikokoelmasta Äiti marraskuu
Sandströmin teos on kompositioltaan hallittu ja pukee taitavasti sanoiksi ne epävarmuuden ja melankolian pienet huoneet, joissa me kaikki asustamme.
Juhani Brander, Turun Sanomat, romaanista Laudatur
Peter Sandström: Rakkaus on kesy eläin, suomentanut Outi Menna
Ruotsinkielinen alkuteos Kärleken är ett tamdjur, Schildts & Söderströms, 2020