Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 30.11.2020

Musikaalien näyttämöt odottavat Elias Husgafvelia

New York ja AMDA, American Musical and Dramatic Academy avasi ovensa 21-vuotiaalle Elias Husgafvelille tänä syksynä. Matka ykkösketjun musiikin ja draaman akatemiaan on ollut kovan työn ja harjoituksen takana. Laulamisen tekniikkaa on opettanut oopperalaulaja Pia Freund.

 

Kuvassa on Elias Husgafvel esiintymässä kirjavassa takissa.

Kuva: Elias Husgafvelin arkisto

 

Esiintyminen on kuulunut Eliaksen elämään lapsuudesta, sillä hänen perheensä harrasti kilpatanssia ja musiikkia.  Tanssin askellukset alkoivat kuusivuotiaana, ja veivät Eliaksen nuorena miehenä aina EM- ja MM-tasolle. Kaapissa on mm. SM-hopeamitali. Musiikkiteatteriin kuuluvaa liikkumista ja sen tekniikkaa on siis takana vuosien ajalta.

- Tanssi on vaikuttanut luonteeseen ja koko elämään, sillä tanssiharrastus on tavoitteellista, Elias Husgafvel pohtii. Taiteen tekemiseen tarvittava sitoutuminen ei siis ole ison opintien aloittavalle vierasta.

Tanssin ohella Elias soitti myös viulua – ja hänellä on lisäksi kaunisvärinen tenori. Kilpatanssijan ura päättyi 17-vuotiaana ja laulutunnit tulivat tilalle. Elias aloittikin Pia Freundin oppilaana uuden taide-elementin opiskelun.  

Kysymys kuuluu tietenkin, miten kilpatanssi ja laulu kulkevat yhdessä, mitä yhdistelmästä kasvaa?

Eliaksen vastaus on selkeä. – Tanssi on ajava voima, mikä on merkinnyt kehon hallinnan harjoittamista ja mielikuvaharjoittelua, jotka vaikuttavat edelleen laulamiseen.

Siirtyminen vakavasti laulamisen opiskeluun vaati sopeutumista uuteen taidelajiin. - Vastustelin laulutunneilla käymistä aluksi! (Eliaksen ”lauluenkeli” oli oma äiti, joka vei nuoren miehen Pia Freundin oppiin.)

Nyt laulamisen perusopintojen jälkeen kangastaa ammattilaisura artistina tai teatterin lavalla – aika näyttää, mitä ja missä. Elias Husgafvel on jo koettanut, miltä estradi tuntuu jalan alla, sillä hän oli tanssimassa ja laulamassa UIT:n Kauniissa Veerassa Lappeenrannassa ja entisen kotikaupungin Hämeenlinnan kaupunginteatterin Tahtien sodassa vuonna 2018. Lähtökonsertti Farewell-musikaalikonsertti oli Helsingissä syksyllä, jolloin ohjelmassa oli musikaalimusiikin helmiä.

 

Kuvassa on Elias Husgafvel kädet kohotettuna ylöspäin ja laulamassa. Kuva on puolivartalokuva.

Harjoittelemassa. Kuva: Elias Husgafvelin arkisto

 

Hyvä ääni, terve ääni ja keho laulaa!

Näinhän tämä on. – Klassisen laulutekniikan perusteita tarvitaan. Etuna on tässä koulutuksessa se, että Eliaksella on jo olemassa kehollisuus, Freund toteaa. Hänelle itselleen kehollisuus on tärkeä osa laulamista ja esiintymistä.

Freund tekee yhteistyöprojekteja tanssijoiden kanssa, ja hän on lähtenyt opiskelemaan vapaan liikkeen tanssia tanssikeskus Zodiacissa. Oopperalaulaja tietää tietenkin, että hengitys on laulamisen perusta ja että sitä tarvitaan äänen virtaamiseen.

 – Päässäni kävi kuitenkin click. Ajattelin, että koska laulaminen ja esiintyminen on vaativa kokonaisuus, siinä tarvitaan tietoa, järkeä, tunteita ja lihastyötä! Osien on keskusteltava keskenään.

Näin kehollisuus ja sen osuus laulamiseen sai uuden merkityksen Pia Freundin taiteessa. Ja myös opettamisessa.

 

Kuvassa on Elias Husgafvel harjoittelemassa yhdessä flyygeliä soittavan Taina-Marja Rautasuon kanssa.

Harjoituset yhdessä Taina-Marja Rautasuon kanssa. Kuva: Elias Husgafvelin arkisto

 

Esiintyvä taiteilija tietää myös, että taiteessa ollaan aina tunteiden äärellä. Seuraava kysymys on, miten tunnetilat esitetään, mitä tarvitaan. – Hengitystä, lihasharjoitusta, ihon on oltava ”auki”, laulajan on hengitettävä kaikkialta. Eli hengitys virtaa, musiikki virtaa, keho laulaa ja laulussa on vain teksti.

Elias Husgafvelin kanssa opintie on ollut antoisa, haasteellinenkin. Eliaksen tanssitausta on antanut kehollisia valmiuksia. Haasteena on, että oppilas uskaltaa avautua itselleen ja myös muille.

Menestykseen…

Pia Freund pohtii menestyksen salaisuutta ja toteaa, että terveyden lisäksi tarvitaan tuuria eli pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan – ja pitää pitää läpi elämän kestävä kurinalaisuus. Tämä kaikki lahjakkuuden ohessa.

Elias myötää toteamalla, että kaiken pitää lähteä omasta itsestä ja että uraa pitää haluta itse. – Laulussa ja tanssissa tarvitaan samanlaista kurinalaisuutta. (Kun lauluopintoja on nyt takana neljä vuotta, hyvä kysymys on, mihin Elias yltää akatemian jälkeen.)

Ääni on herkkä instrumentti, myös maailman vaikeimmaksi arvioitu. Freund toteaakin, että nuoren äänen kehittäminen on vastuullista. – Eliaksen kohdalla haaste oli kiinnostava ja itse koulutukseen liittyvä neljän vuoden matka myös, sillä kehon ja liikkeen yhdistäminen laulamiseen oli kokeiltava. – Edistyminen ja kasvu ovat olleet mahtavia.

- Ongelmana on ollut, että en osaa laulaa paikallaan, Elias nauraa. Eli teatterin lava on oikea paikka!

Eliaksen innostus musikaalin kimallukseen jysähti Kauniissa Veerassa, ja haaveet lentäjän ammatista jäivät lopullisesti. Kun AMDA:n rekrytoijat kävivät Suomessa kesällä, Elias kiinnostui ja pääsi akatemiaan. Hänestä tuli näin ”harvinaisuus”, sillä kovin moni suomalainen ei ole avannut tämän akatemian ovia.

Esiintyvien taiteilijoiden kimalluksien takana on kova ammattilaisuus. Pia Freund on ohjannut Eliakselle oman tekniikal, jossa laulu ja kehollisuus ovat läsnä; tekniikkaa on harjoiteltu kehollisuuden kautta. Dancing Voice -tekniikka on jo todistanut voimansa, koska Elias pääsi kunnioitettuun AMDA:iin.

Näyttelijä, soolosartisti…

AMDA on college-tyyppinen akatemia, Yhdysvaltojen viiden parhaan joukossa.

Näytteleminen kiinnostaa nyt entistä enemmän. Haaveena on ammattitaiteilijan elämä. Sooloartistin ura on iso haave, Elias paljastaa.

Lauluopinnoissa on nyt rakennettu ääntä ja tekniikkaa. Freund painottaa äänen ja kehon yhteistyötä, koska ääni on “mieletön instrumentti”.

 – Eliaksella on edessään fantastinen ala, jossa on kaikki, tanssijat, näyttelijät, säveltäjät, produktioiden suunnittelu.

- Taide on ihanaa. Se antaa takaisin!

(Mielipide on opettajan ja oppilaan yhteinen.)   

Anja Kuoppa

 

Instagram @eliashusgafvel

https://www.amda.edu/
https://www.piafreund.com/