Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 30.10.2023

90-vuotiaan Yoshi Oïdan ohjaus Madama Butterflysta palaa Kansallisoopperaan

Oopperaohjelmiston kestosuosikki, Japaniin sijoittuva Madama Butterfly palaa Kansallisoopperaan torstaina 2.11. Teoksen on ohjannut japanilaislähtöinen vuonna 1933 syntynyt ohjaaja–näyttelijä Yoshi Oïda.

Kuvassa ovat Hye-Youn Lee roosan värisessä mekossa, punaisessa huivissa ja oikeassa kädessään hopean värinen viuhka.  Vieressä oikealla on Mika Pohjonen vaalean ruskassa puvussa.

Kuva: Kansallisooppera

 

Giacomo Puccinin (1858–1924) säveltämä Madama Butterfly sai ensiesityksensä Milanossa vuonna 1904, ja se on yhä edelleen yksi maailman esitetyimmistä oopperoista. Tarina alkaa siitä, kun amerikkalainen upseeri Pinkerton ostaa Japanin-komennuksellaan itselleen vaimon. Järjestelyn tilapäisyydestä huolimatta Cio-Cio San eli Madama Butterfly rakastuu Pinkertoniin. Pinkerton palaa kotimaahansa, ja Cio-Cio San jää odottamaan hänen paluutaan. Kun vuosien jälkeen laiva lopulta saapuu, Cio-Cio San joutuu pettymään.

Madama Butterflyn ensi-ilta oli Kansallisoopperassa tammikuussa 2018. Teoksen on ohjannut japanilaislähtöinen vuonna 1933 syntynyt ohjaaja–näyttelijä Yoshi Oïda, jolla on omakohtaista kokemusta japanilaisen ja amerikkalaisen kulttuurin yhteentörmäyksestä: ”Olin 12-vuotias, kun amerikkalaissotilaat tulivat Japaniin toisen maailmansodan päätyttyä. Muistan tuon ajan hyvin edelleen, japanilaisten ihannoinnin Amerikkaa kohtaan ja kulttuurien kohtaamisen. Taustani takia pystyn ymmärtämään hyvin Madama Butterflyn tarinan.” Yoshi Oïda on tuonut aasialaista perintöä eurooppalaiseen teatteriin ja oopperaan. Hän on julkaissut kolme kirjaa näyttelijäntyöstä, ja niistä Näkymätön näyttelijä on ilmestynyt myös suomeksi.

Myös Helsingin Sanomat haastatteli Oïdaa tammikuussa 2018, jolloin ohjaaja totesi tarinan olevan universaali ja edelleen hämmästyttävän ajankohtainen: ”Madama Butterfly kyllä sijoittuu alun perin 1800-luvun Japaniin, mutta tarina on totta nykyäänkin. Eurooppalaiset miehet matkustavat jatkuvasti Aasiaan seksituristeina”, Oïda sanoo.

Japaniin sijoittuva ooppera on monin tavoin aikansa kuva: se heijastaa Eurooppa-keskeistä ajattelua, itäisten kulttuurien eksotisointia ja naisen asemaa miehisen halun kohteena. Ooppera sisältää toisaalta myös monista aikansa oopperoista poiketen yksityiskohtaisia viittauksia japanilaiseen kulttuuriin, ajatteluun ja musiikkiin, ja Puccinilla tiedetään olleen japanilaisia ystäviä lähipiirissään. Kumi Shimozaki avaa artikkelissaan japanilaista näkökulmaa teokseen https://oopperabaletti.fi/stage24/artikkeli/madama-butterfly-japanilainen-nakokulma/

Cio-Cio Sanin eli Madama Butterflyn roolissa esiintyy Hye-Youn Lee ja Pinkertonina Mika Pohjonen. Muissa rooleissa esiintyvät mm. Jeni Packalen, Jussi Merikanto ja Aarne Pelkonen. Madama Butterflyn esitykset johtaa kapellimestari Harri Karri.

Giacomo Puccini: Madama Butterfly
Kansallisoopperassa 2.– 29.11.2023

https://oopperabaletti.fi/ohjelmisto/madama-butterfly/