Kaakon Kamarimusiikki päättyi hienoihin sovituksiin kevyen musiikin tunnetuista kappaleista. Abba ja Beatles taipuivat klassisen musiikin ammattilaisten käsissä tunnistettaviin soundeihin ja upeisiin soolosuorituksiin. Perjantain 8.7. Ajan virtaa –päiväkonsertissa yleisölle tarjottiin paljon kuultua Griegin Holberg –sarjaa sekä harvinaisempaa Ravelia.
Greatest Hits -konsertissa ravintola Olkihatun vintillä Jukka Merjanen (vas.), Ville Koponen, Jao Sasaki, Maria Krykov ja Tuomas Ylinen sekä Tuomas Turriago. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Juna kulkee tunnetaan esittämänä Kari Tapion lauluna, mutta se onkin alun perin italialainen kappale. Näin kertoi juontajana toiminut Tuomas Turriago Kaakon Kamarimusiikin päätösillan ensimmäisestä kappaleesta. Turriago oli tehnyt sovitukset suurimpaan osaan soitetuista, tunnetuista kevyen musiikin biiseistä. Oli mielenkiintoista odottaa, miten tutut ja suurimmaksi osaksi lauletut kappaleet taipuivat klassisen musiikin soittajilta heidän soittimilleen. Taipuivat, se tuli todistettua!
Hittejä oli poimittu eri kymmenluvuilta. Kuusikymmenlukua edusti vaikkapa Frank Sinatran tunnetuksi tekemä My way, jossa Jukka Merjasen viulusoolo ja Tuomas Turriagon piano loivat uutta ulottuvuutta niin tuttuun kappaleeseen. Jacques Brelin Ne Me Quitte Pas jätetyksi tulemisen tuskasta välittyi upeasti jousiston sävyillä ja hyödyntämällä sellon matalaa tummuutta. Sitten – What a Wonderful World ja Kaakon Kamarimusiikin oma Louis Armstrong, Sam Parkkonen sekä käyrätorvi. Mikä soitto kesäillassa!
Konserttimestareiden Jukka Merjanen ja Petteri Iivonen on helppo hymyillä työteliään, mutta onnistuneen konserttisarjan jälkeen ravintola Olkihatun maisemissa. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Kertaamatta koko aivan ihanaa ohjelmistoa, on pakko mainita tietenkin The Beatles ja iki-ihana Michelle sekä Yesterday. Abban Winner Takes It All ja Money, Money, Money olivat aivan aitoa Abbaa. Tietenkin myös Bohemian Rhapsody, joka ylsi Queenin mittoihin tunnistettavuudessaan unohtamatta Pienen merenneidon Part of Your Worldia. Taitavat ammattilaiset ovat tottuneet tavoittamaan soittamiensa kappaleiden tunnetiloja ja se toistui illan hienoja yksityiskohtia sisältäneissä sovituksissa. Kertakaikkisen nautittavaa ja toimi hyvin ilman bassokitaraa ja rumpusettiä!
Griegin Holberg-sarjan soittajat Jukka Merjanen (vas.), Jaso Sasaki, Ville Koponen, Krista Rosenberg, Mari Viluksela, Kirsikka de Laval Jezierski, Maria Krykov, Tuomas Ylinen ja Samuli Peltonen Klamilan kirkossa. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Kamarimusiikin osuuden päätti perjantain iltapäivän Ajan virtaa –konsertti Klamilan kirkossa. Täysipainoisessa konsertissa kuultiin Ravelia, Griegia, De Fallaa ja Schubertia.
Maurice Ravelin Sonatti viululle ja sellolle oli aitoa säveltäjänsä tuotantoa, jonka hän oli omistanut Claude Debussylle. Petteri Iivosen viulu ja Tuomas Ylisen sello olivat hieno yhdistelmä ja tekivät vaikeahkon teoksen helposti lähestyttäväksi.
Edward Griegin suosituimpiin ja esitetyimpiin teoksiin kuuluva Holberg-sarja pääsi oikeuksiinsa juhlavasta alusta lähtien ja myöhemmin kansanmusiikillisuutta unohtamatta. Jousissoittimille painottuvan ohjelman välissä oli raikas pianotuulahdus, kun Tuomas Turriago esitti 6 osaa teoksesta Seitsemän espanjalaista kansanlaulua soolopianolle.
Romantiikan ajan säveltäjä Franz Schubert oli tehnyt yhden ajankohdan merkkiteoksista aiheesta Tyttö ja kuolema. Huolimatta surullisesta aiheesta teos oli täyteläinen olematta synkeä ja lopun Presto-osassa jopa lennokas.
Kaakon Kamarimusiikin toiminnanjohtaja Siru Ahopelto ja taiteellinen johtaja Jukka Merjanen iloitsivat hyvin onnistuneesta yhdeksännestä festivaalista. Kuva:cc-by-sa Amusa.fi
Kaakon Kamarimusiikin taiteellinen johtaja Jukka Merjanen oli tyytyväinen koko yhdeksännen Kaakon Kamarimusiikin onnistumisesta. Konserttien sisältö oli saanut hyvän vastaanoton yleisöltä, mitä Merjanen piti oleellisena ja painotti esitetyn musiikin olevan yleisöä varten sekä sellaista, jota toivotaan. Merjanen kiitteli soittajia, joiden korkea ammattitaito teki yhteistyön helpoksi. Se välittyi hyvin tyytyväiselle yleisölle ja takasi konserttien korkean laadun.
Tämän kesän Kaakon Kamarimusiikki hemmotteli yleisöään isosti kymmenellä konsertilla. Jälleen kerran tuli koetuksi elävän musiikin voima ja elämykset, joita se synnyttää. Ensi vuonna Kaakon Kamarimusiikki on 10-vuotias ja on jännittävää nähdä ja kuulla, mitä silloin on ohjelmistossa. Kutkuttavaa ajatella jo nyt...
Marja Jähi-Salo