Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 18.07.2021

Alvar Aallon vene Nemo propheta in patria on siirretty konservoitavaksi

Alvar Aallon 1950-luvulla itselleen suunnittelema moottorivene, Nemo propheta in patria on siirretty konservoitavaksi. Alvar Aalto -säätiön esinekokoelmaan kuuluvan veneen siirtokuljetus Muuratsalon saaresta ajoitettiin kesään, jotta matka joutuisi mahdollisimman helposti ja turvallisesti, osittain vesitietä pitkin. Venettä tullaan kunnostamaan talvikauden 2021–22 aikana Säynätsalon vanhan vaneritehtaan tiloissa.

 

Alvar Aallon Nemo propheta in patria venettä kuljetetaan kesällä 2021 vesitse konservoivointipaikkaansa.

Nemo propheta in patria -venettä kuljetettiin vesitietä pitkin konservointipaikkaansa. Kuva Maija Holma, Alvar Aalto -säätiö.

Aalto suunnitteli veneen kulkuneuvoksi Säynätsalossa sijaitsevalle kesähuvilalleen, Muuratsalon koetalolle (1952–54), jonne ei ollut tietä perille saakka rakennuksen valmistuttua. Arkkitehti paneutui tehtävään antaumuksella ja tuloksena oli noin 10 metriä pitkä ja 2,5 metriä leveä, puurakenteinen vene, joka sai käyttövoimakseen amerikkalaisen 96 hv:n bensiinimoottorin. Vene rakennettiin Säynätsalossa 1954–55 paikallisen veneenveistäjä Lauri Kosolan ja puuseppä Väinö Jokisen toimesta.

 

Alvar Aalto ohjaa suunnittelemaansa Nemo propheta in patria -venettä  Muuratsalon rannassa 1950-luvulla.

Alvar Aalto ohjaa venettään Muuratsalon rannassa 1959-luvulla. Kuva: Pellervo Oksala, Alvar Aalto -säätiö

Vene oli Alvar ja Elissa Aallon ahkerassa käytössä heidän viettäessään kesiään Päijänteen saaressa vuosina 1955–1976. Nemo propheta on patriaksi (Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan) nimetyllä kulkuneuvolla arkkitehtipariskunta hoiti kauppa-asioitaan ja kuljetti kesävieraitaan ja ratissa nähtiinkin usein Elissa Aalto. 1980–90 -luvuilla venettä säilytettiin Säynätsalon Juurikkasaaren satamassa, kunnes se päätettiin sijoittaa yleisölle museokohteena avattavan Muuratsalon koetalon rantaan. Venevajan suunnittelusta järjestettiin kansainvälinen arkkitehtiopiskelijoiden kilpailu vuonna 1996 ja tanskalaisten Anne-Mette Krolmarkin ja Claudia Schulzin ehdotuksen mukainen venesuoja valmistui vuonna 1999. Suunnitelman ideana oli, että ajan myötä kauniisti harmaantuvasta lehtikuusirimasta rakennettu vaja suojaisi venettä ja mahdollistaisi veneen katselun venevajan ulkopuolelta.

Venettä on kunnostettu vuosikymmenten aikana ja sen ulkopinnat on konservoitu vuonna 2014. Nyt ovat vuorossa sisätilojen korjaustoimenpiteet, joista vastaa aiemman konservoinnin tapaan puuseppä Jarmo Heikkilä.

”Kunnostustöiden jälkeen on olennaista huolehtia siitä, että Alvar Aalto -säätiön muotoilukokoelman suurimman esineen säilytysolosuhteet ovat museoesineelle sopivat ja kulttuurihistoriallisen veneen säilyminen pystytään turvaamaan. Vene saa uuden sijoituspaikan Jyväskylän Satamakärjestä kesällä 2022, jolloin se sijoitetaan yhteen satama-alueen uusista, suunnitteilla olevista Koppeli-rakennuksista. Uuden sijainnin myötä vene saadaan myös aiempaa laajemmin yleisöjen nähtäville”, kertoo Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindh.