Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 07.09.2023

Amos Rexin arkkitehtuuriin vaikuttaneen Ryoji Ikedan näyttely värähtelee kävijän jaloissa

Amos Rexin arkkitehtuurista vaikuttuneen taiteilija Ryoji Ikedan näyttelyä ei voi kokea missään muualla.

Kuvassa on teos, jossa on mustat reunukset ja alhaalta tulee tulta, joka orannssin punaisena heijastuu ylöspäin.

Ryoji Ikeda: data-verse 2 (2019). Kuva: Ryoji Ikeda & Audemars Piguet Contemporary

 

Japanilainen säveltäjä ja taiteilija Ryoji Ikeda (s. 1966) käyttää materiaalinaan kaikkialla ympärillämme olevaa dataa ja tiivistää sen valtaviksi audiovisuaalisiksi installaatioiksi. Tieto ulottuu teoksissa maailman pienimmistä partikkeleista aina maailmankaikkeuden valtavimpiin rakenteisiin saakka.

Amos Rexin näyttely koostuu viidestä installaatiosta, joista kaksi on uusia ja ennennäkemättömiä. Amos Rexin kokonaisuus on Ikedan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa ja nähtävillä 27.9.2023–25.2.2025.

Ikedan tausta on elektronisen musiikin kentällä dj:nä sekä säveltäjänä, ja hän kokeekin kaiken taiteen tekemisen säveltämisenä.

 

Kuvassa on teos, jossa näkyy planeetan pinnassa on vihreän, punaisen ja sinisen kirjoa.  Edessä on kolmen henkilön hahmot katsomassa teosta.

Ryoji Ikeda data-verse 2 (2019). Kuva: Ryoji Ikeda & Audemars Piguet Contemporary

 

Uudet teokset

Amos Rexin ainutlaatuisen arkkitehtuurin huomioivan kokonaisuuden lähtökohtana on ollut taiteilijan tilakokemus, jonka pohjalta hän on tehnyt kaksi uutta teosta, spin ja mass.

Näyttelysalin lattialla mustavalkoinen projisointi, mass, värähtelee kävijän jaloissa. Kun katseen kohottaa ylös, näkee Amos Rexin kummun sisäpinnalla liikkuvan laserveistoksen spin. Se leijuu katonrajassa ja kiertyy Möbiuksen nauhan lailla alinomaa nurinpäin.

“Työskentelyni periaatteenan on ensisijaisesti kunnioittaa tilaa ja mukauttaa teokset sen antamiin puitteisiin. Myös Amos Rexin näyttelyssä olen noudattanut tätä ajattelutapaa. Kaksi uusista teoksistani on sovitettu juuri tähän tilaan. Niitä voi olla vaikea asettaa näytteille missään muualla”, Ikeda sanoo.

Museon suurimman kupolisalin halkaisee kahtia valtava audiovisuaalinen installaatio data-verse 1 & 2 (2019). Teokset perustuvat eri tiedeinstituutioiden, kuten Nasan ja CERN:n, massiivisesta aineistosta kerättyyn dataan. Lähtöpiste on mikrotasolla, mutta matka etenee ihmiskehon ja ihmisen ympäristön läpi ja jatkuu aina havaitun maailmankaikkeuden rajoille, makrotason ulottuvuuteen asti. Katsoja on pieni sekä vyöryvän datamäärän äärellä että fyysisesti projisointipinnan edessä.

Ikeda on valinnut laajasta data.gram-teossarjastaan näyttelyyn yhdeksän näkökulmaa, jotka esitetään ensi kertaa yhdessä teoksessa data.gram [n°5] (2023). Teossarja muistuttaa meitä yhtäaikaisesta ja hajanaisesta tiedon rakenteesta, jota kohtaamme jatkuvasti nykypäivän tietoyhteiskunnassa.

Kaikki näyttelyn viisi teosta ovat osa taiteilijan laajempaa maailmankaikkeuden, datan ja käsityskyvyn tutkimusta. Teosten laajan ja monitahoisen materiaalin lävitse museokävijä voi sukeltaa taiteilijan luomaan häkellyttävään tila- ja ääniavaruuteen. Näyttelyn on kuratoinut Amos Rexin kuraattori Terhi Tuomi.

Näyttelyn ajan museossa voi osallistua myös itse tiedon järjestelemiseen työpajatila Studio Rexissä. Kävijät voivat lisätä ja järjestellä datapisteitä läpikuultavalla seinällä, ja muutokset tallentuvat näyttelyn aikana tehtävälle time-lapse -videolle.

https://amosrex.fi/