Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 27.04.2021

Amos Rexin kesässä nähdään kuvataidetta, musiikkia ja arkkitehtuuria yhdistävät Blick ja Between us -näyttelyt

Amos Rexin kesä on 2021 on kuvataiteen, musiikin ja arkkitehtuurin vuoropuhelua. Kuvataiteilija Raija Malkan ja säveltäjä Kaija Saariahon näyttely Blick valtaa museon suuren näyttelysalin moniaistisella kokonaistaideteoksella.

Between us -näyttelyssä on esillä kuusi teosta, jotka syntyivät, kun Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen ja Raimo Saarinen saivat vapaat kädet luoda uutta taidetta varsinaisen näyttelysalin ulkopuolelle, museon ja Bio Rexin tiloihin. Näyttelyt avautuvat yhtä aikaa 12.5. Blick päättyy 22.8. ja Between us jatkuu vielä 5.9. asti. Lisäksi Sigurd Frosterus -kokoelman ripustus palaa esille museon kokoelmasaliin.

 

Kuvassa ovat Raija Malka oikealla seinän vierellä takanaan lattialla vaakatasossa olevat palkit päällekkäin.  Ne ovat väriltään oranssi, ruskea ja valkoinen.  Oikealla seisoo Kaija Saariaho vihreän suorakaiteen muotoisen maalipinnan edessä.

Blick. Kuvassa vasemmalta oikealle Raija Malka & Kaija Saariaho. Kuva: Sofia Okkonen / Amos Rex

 

Amos Rexin arkkitehtuuri on toiminut keskeisenä lähtökohtana molemmille näyttelyille. Blick-näyttelyssä Raija Malkan installaation eri osat leikkivät suuren näyttelysalin valolla ja mittasuhteilla. Kaija Saariahon monikerroksellinen musiikki elää värissä ja tilassa jatkuvasti muuttuen. Se rakentaa Blick-teokselle ainutlaatuisen dramaturgian. Between us -näyttelyn teokset luovat vuoropuhelua Amos Rexin uuden ja Lasipalatsin 1930-luvun arkkitehtuurin välille. Karoliina Hellbergin, Tero Kuitusen ja Raimo Saarisen paikkasidonnaiset teokset leikkivät arkkitehtuurin elementeillä ja sekoittavat niitä keskenään.
 
Blick

Blick on kuvataiteilija Raija Malkan ja säveltäjä Kaija Saariahon moniaistinen kokonaistaideteos, joka on yhtä aikaa maalauksellinen, tilallinen ja musiikillinen. Näyttelyssä kuljetaan Saariahon ääniteoksen ja Malkan installaatioiden keskellä. Teoksen tuoleille ja portaille saa istua ja syventyä rauhassa teoksen maailmaan.

Blick on Malkan ja Saariahon pitkän ystävyyden ja yhteistyön tulos. Heidän ensimmäinen yhteisnäyttelynsä Neito ja Yksisarvinen pidettiin vuonna 1993 Pariisissa, minkä jälkeen Malka ja Saariaho ovat toteuttaneet yhdessä yhdeksän muuta hanketta, näyttelyä ja näyttämösovitusta. Amos Rexin näyttely tulee olemaan Malkan ja Saariahon suurin yhteistyöprojekti.

“Välimatkat tärkeisiin ihmisiin, paikkoihin ja muistoihin ovat henkisesti mukana tämän näyttelyn musiikissa, joka sai alkunsa sävellyksestäni Stilleben. Nostalgia on ollut läsnä elämässäni siitä lähtien kun muutin Suomesta. Jaamme tämän tunteen Raijan kanssa, myös suhteessa toisiimme: mehän asuimme yhtä aikaa Pariisissa kuusi vuotta, ja myös työskentelimme usein yhdessä,” Kaija Saariaho kertoo.

“Instaallationi Blick syntyi Stillebenin maailmasta ja sen nostalgisesta perusvireestä. Kuitenkin työskentelyni Amos Rexin tilan kanssa toi sitten mukaan uudet osat teokseen: Utopie, Warten ja Menschen. Näihin Kaija sävelsi uutta musiikkia. Yhteistyömme on kuin pelaamista, pallo liikkuu edestakaisin,” Raija Malka kuvailee.

Alun perin vuoden 2020 kesälle suunnitellussa, pandemian siirtämässä Blickissä näkyy nyt myös koronan aikainen elämä. Näyttely täydentyi Saariahon ja Malkan kirjeenvaihdosta syntyneillä teoksilla, joissa Malka on kommentoinut kuvallisesti Saariahon lähettämiä musiikillisia muistiinpanoja.

Näyttelyn on kuratoinut museon intendentti Kaj Martin. Näyttely sisältää Amos Rexin tuottaman dokumentin Katseen takana, jonka on ohjannut Mikko Huupponen. Siinä Raija Malka ja Kaija Saariaho kertovat Blickin taustalla olevista ajatuksista ja yhteistyöstään.

 

Kuvassa ovat Tero Kuitunen, Raimo Saarinen ja Karoliina Hellberg.  Heidät on kuvattu yläviistoon nojaamassa kaiteeseen.

Between us. Kuvassa vasemmalta oikealle Tero Kuitunen, Raimo Saarinen ja Karoliina Hellberg. Kuva: Sofia Okkonen / Amos Rex

 

Between us

Between us -näyttelyn taiteilijat Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen ja Raimo Saarinen saivat vapaat kädet luoda uutta taidetta varsinaisen näyttelysalin ulkopuolelle, museon ja Bio Rexin tiloihin. Amos Rexin uudesta ja Lasipalatsin 1930-luvun arkkitehtuurista inspiroituneet paikkasidonnaiset teokset ovat esillä Between us -näyttelyssä 12.5.–5.9.2021.

Näyttelyn kuusi teosta on luotu juuri Amos Rexiin ja Bio Rexiin. Teokset ovat syntyneet vuorovaikutuksessa rakennuksen arkkitehtuurin ja sen ajallisten kerrostumien kanssa. Ne kasvavat tilasta ja sen ympärille, ottavat tilan haltuun ja johdattelevat kävijät maanalaisesta Amos Rexin maailmasta aina Lasipalatsin funkkisnäkymiin saakka.

"Teimme omat itsenäiset kokonaisuutemme näyttelyyn, mutta prosessiin on olennaisesti kuulunut vuorovaikutus keskenämme sekä teoksista keskustelu – silläkin tapaa Between us on hyvin kuvaava nimi näyttelylle. Kun näimme tulevan näyttelymme tilat ensimmäistä kertaa, tiesimme kaikki vaistonvaraisesti minne tilassa sijoittaisimme teoksemme ja niiden välinen harmonia syntyi kuin itsestään,” Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen ja Raimo Saarinen kertovat.

Tilallisuuden tutkiminen vei taiteilijat niin kiireisen kulutuskulttuurin, ihmisen jälkeisen luonnon valtaaman maailman kuin rinnakkaistodellisuuksien äärelle. Esimerkiksi Hellbergin installaatio Low-Pressure Bio Rexissä miettii elokuvateatterin lämpiön kantamia tarinoita, Saarisen teos Ensin se oli sulaa massaa, kunnes kiteytyi ja jähmettyi. Se matkasi mannerlaattojen mukana, kohosi vuoreksi maan päälle ja mureni. Matkasi jään sisässä ja jäi hetkeksi paikoilleen muistaa Amos Rexin tieltä poislouhittua peruskalliota ja Kuitusen teos In Between kuljettaa Bio Rexin elementtejä näyttelytilaan, saaden museon lattian aaltoilemaan arvaamattomasti.

Näyttelyn on kuratoinut Amos Rexin vastaava kuraattori Itha O’Neill ja kuraattori Katariina Timonen. Between us aloittaa Amos Rexin studionäyttelyiden sarjan, joka tuo taidetta Amos Rexin näyttelysalien ulkopuolelle tiloihin, jotka eivät ole aiemmin olleet näyttelykäytössä.

 

Kuvassa on vasemmalla vaalean ruskealla pohjalla pallot, joista toinen on vaalea ja toinen oranssi. Oikealla on nuottiviivastoa.

 

Taiteilijoiden kirjeenvaihdosta syntynyt teos: Saariaho lähetti Malkalle nuottisivuja, joita Malka kommentoi kuvallisesti. Raija Malka & Kaija Saariaho, sarjasta Epilog, 2020. Guassi ja kollaasi paperille. Kuva: Stella Ojala / Amos Rex

 

Frosterus-kokoelma jälleen esille

Sigurd Frosterus -kokoelman ripustus tulee jälleen esille 12. toukokuuta alkaen Amos Rexin kokoelmasaliin. Esillä on viitisenkymmentä kansainvälistä ja kotimaista 1900-luvun alkupuolen koloristista teosta, mm. ranskalaisilta Pierre Bonnardilta ja Paul Signacilta sekä Suomessa vaikuttaneilta Magnus Enckelliltä ja Alfred William Finchiltä.

Amos Rexiin talletettu Sigurd Frosterus -säätiön kokoelma on ensimmäisiä merkittäviä kotimaisen ja ulkomaisen modernin taiteen yksityiskokoelmia Suomessa. Suurin osa teoksista on ajalta 1905–1915, jolloin Frosterus toimi aktiivisesti taidekriitikkona ja esseistinä. Sigurd Frosterus -sali on toteutettu Amos Rexin ja Sigurd Frosteruksen säätiön yhteistyönä. Ripustuksen on kuratoinut Amos Rexin kokoelmaintendentti Synnöve Malmström.