Säveltäjä Cecilia Damströmin sukupuutoista kertova teos Extinctions on saanut Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2024 musiikkipalkintoehdokkuuden. Ehdokkuus julkistettiin tiistaina 28. toukokuuta. Lisäksi Damströmin toinen teos Permafrost on päässyt kansainvälisen “säveltäjien Euroviisuraadin” säveltäjärostrumin suositeltujen teosten listalle. Säveltäjärostrum (International Rostrum of Composers, IRC) järjestettiin 14.-17. toukokuuta Vilnassa, Liettuassa.
"Nykymusiikin Greta Thunbergiksi" sanotulle Cecilia Damströmille tärkeitä teemoja ovat ihmisyys, tasa-arvo, luonto ja ekologia. Kuva: Ville Juurikkala
Radion sinfoniaorkesterin Cecilia Damströmiltä tilaama, Pohjoismaiden neuvoston palkintoehdokkuuden napannut Extinctions on 20 minuuttia pitkä orkesteriteos. Teoksen pituuden ja instrumentoinnin määritti tilaaja ja lajien sukupuuttoja käsittelevän teeman valitsi Damström. Hän aloitti sävellysprosessin piirtämällä National Geographic -lehdessä näkemänsä kaavion lajien määrästä viimeisten 600 miljoonan vuoden ajalta ja jakoi tämän kaavion tilausteoksen 20 minuutin aikaraamiin. Näin teoksen jokainen minuutti edustaa noin 30 miljoonaa vuotta tai että miljoona vuotta vastaa noin 2 sekuntia sävellyksen aika-akselilla.
– Olen aina käsitellyt musiikissani ihmisyyden, tasa-arvon, luonnon ja ekologian teemoja ja erityisesti Extinctionsia säveltäessäni luin paljon siitä, kuinka monet tiedemiehet näkevät lajien sukupuuton suurimmaksi uhkaksi planeetallemme. Olemme siirtymässä kuudenteen massasukupuuttoon ja artikkelien mukaan on vaikea ennustaa, mihin olemme menossa, koska muutokset ovat olleet niin nopeita ja sukupuutto tapahtuu yleensä useiden satojen tuhansien vuosien aikana. Tämä sai minut ymmärtämään, että puhumme yllättävän vähän viidestä ensimmäisestä sukupuutosta, lukuun ottamatta liitukauden ja paleogeenin sukupuuttoa, joka tuhosi dinosaurukset 66 miljoonaa vuotta sitten. Ja sitten tajusin, kuinka mahtava tilaisuus minulla oli laittaa kaikki tämä tieto musiikkiin ja luoda sen avulla erilaisia elämänmuotoja ja ekosysteemejä. Kuinka jännittävää!, Damström kertoo sävellyksen taustatyöstä.
Sävellystyön edetessä Damström luki myös erilaisista teorioista elämän syntymisestä planeetallemme ja katsoi lukemattomia dokumentteja aiheesta.
– Jossain vaiheessa minusta tuntui, että erilaisia eläimiä, kasveja ja jopa maanosia joita en tiennyt nimettiin jatkuvasti ja niiden erottaminen oli vaikeaa, joten aloin kartoittaa eri geologisten ajanjaksojen suuria eroja. Se oli mielenkiintoinen haaste: kuinka luoda jotain, joka kehittyy jatkuvasti ilman, että se kuulostaa liian samalta tai jopa tylsältä? Miten erottelen musiikillisesti eri aikajaksot? Miten erotan musiikillisesti kasvavat metsät ensimmäisistä kukkakasveista? Miten erotan musiikillisesti sammakkoeläimet, matelijat ja dinosaurukset? Ja kun planeetta on käynyt läpi viisi massasukupuuttoa, mitkä ovat eri syyt ja miten se kuullaan musiikissa? Esitin näitä kysymyksiä itselleni päivittäin ja olin iloinen, kun löysin erilaisia ratkaisuja, Damström toteaa.
Viime viikolla Vilnassa kokoontunut, toisen Cecilia Damströmin teoksen Permafrost kansainväliseen suositteluun nostanut säveltäjärostrum on kuuntelutapahtuma, jossa eri maiden radioyhtiöt esittelevät äänittämäänsä uutta musiikkia. Yle lähetti Damströmin Kokkolan Talviharmonikka -festivaalilla helmikuussa 2024 taltioidun Permafrost-harmonikkakonserton kansainväliseen rostrumiin edustamaan Suomea. Rostrumin kautta uudella musiikilla on mahdollisuus saada runsaasti radiosoittoa eri puolilla maailmaa. Konserton taltioinnin esittävät harmonikkataiteilija Sonja Vertainen ja Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri johtajanaan Jan Söderblom.
Cecilia Damströn kertoo Permafrost-teoksestaan Ylellä toukokuun alussa lähetetyssä Ajassa soi -ohjelmassa (kuunneltavissa 1.6.2024 saakka) https://areena.yle.fi/suorat
Katso Extinctions -konserttitaltiointi täältä https://www.amusa.fi/node/add/news
Lisätietoja Pohjoismaiden neuvoston palkintoehdokkuuksista: https://www.norden.org/fi