Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 28.02.2023

Designmuseo 150 v. päänäyttelyssä Kustaa Saksin Rajamailla -näyttelyn tekstiiliteokset yhdistävät analogisuuden ja digitaalisuuden, taiteen ja muotoilun ainutlaatuisella tavalla

Unen ja valveen rajamailla, alitajunnan ja tietoisuuden rajamailla, taiteen, muotoilun ja käsityön rajamailla. Designmuseon 150-vuotisjuhlavuoden päänäyttely on laaja katsaus Kustaa Saksin uraan ja yli 10 vuotta jatkuneeseen yhteistyöhön Alankomaissa toimivan TextielLabin kanssa.

Lab sijaitsee tunnetun tekstiiliteollisuuteen erikoistuneen TextielMuseumin yhteydessä Tilburgissa. Designmuseon näyttelyssä on esillä myös uusia teoksia, muun muassa seitsenmetriset kudonnaiset Forest Boy ja Ideal Fall.

 

Kuvassa on ripustettuna useita erilaisia seinävaatteita näyttelytilassa.

Kustaa Saksi, Mythology-sarja (2021) esillä Rotterdamissa 2022. Kuva: Jussi Puikkonen

 

Saksin töissä yhdistyvät digitaalinen ja analoginen työskentely. Tietokoneella ja käsin piirretyt kuvat muuttuvat tekstiiliteoksiksi 1800-luvulla kehitetyllä jacquard-kudontatekniikalla. Jacquard-tekniikkaa voi kutsua yhdeksi maailman ensimmäisistä tietokoneen alkioista. Se oli ensimmäinen koneellistettu tekniikka, jossa tieto kuviosta siirtyi kutomakoneen rei´itetyn sylinterin kautta kankaaseen.

Jacquard-kutomakoneella voi tehdä hyvin monimutkaisia kuvioita, mutta lankojen rajattu lukumäärä tuo haastetta muun muassa värien käyttöön.

”Olen paennut digitaalisesta maailmasta takaisin käsityön maailmaan. Kudonnasta tekee vaikeaa se, että kaikki ratkaistaan enintään kahdellatoista langalla, mutta tämä haaste kiehtoo minua,” Saksi sanoo. ”Lopputulos on kolmiulotteinen, käsin kosketeltava, monimutkainen rakenne, joka voidaan esitellä taiteena, käsityönä tai muotoiluna. Toimiminen rajamaastossa antaa vapautta luoda.”

Saksi kuvaa teoksissaan erilaisia hetkiä epätoden ja todellisen välimaastossa, kuten hallusinaatioita ja migreenin auraa. Lisäksi hänen teoksissaan toistuvat esimerkiksi erilaiset mytologiset teemat, kasviaiheet ja luonnossa toistuvat kuviot sekä erilaiset fraktaalit.

Saksin teokset ovat osa laajempaa aaltoa, jossa nykytekijät uudistavat kudottujen tekstiilien perinnettä kokeilemalla uudenlaisia tekniikoita ja kuvallista ilmaisua. Tekstiiliteoksista tehdään yleensä muutaman kappaleen sarjoja, joista osa päätyy kansainvälisten keräilijöiden ja museoiden kokoelmiin. Saksin töiden sijoittuminen muotoilun ja taiteen rajamaille on tyypillistä maailmalla vaikuttavassa keräiltävän muotoilun (collectible design) genressä. Piensarjoina tuotettavilla esineillä on tällöin yleensä jokin toiminnallinen käyttötarkoitus, mutta ne nähdään myös taiteena.  

Kustaa Saksi

Amsterdamissa asuvan Kustaa Saksin (s. 1975, Kouvola) omaleimaisessa tyylissä sekoittuvat fraktaalit, migreenikuviot, psykedelia, geometria sekä kulttuuriset viittaukset ja kasvioppi. Saksi työskentelee nykyaikaisten kuvakudosten parissa, joissa sekoittuu analoginen ja digitaalinen tekniikka. Hän on suunnitellut muun muassa kuoseja ja printtejä sekä massiivisen paperi-installaation yhdessä ruotsalaisen arkkitehti Gert Wingårdhin kanssa.

Saksin töitä on ollut esillä muun muassa Victoria & Albert -museossa, Cooper Hewitt -museossa, San Jose Museum of Artissa, TextielMuseumissa, Museo Poldi Pezzolissa, Vandalorum Art & Design Museumissa, Kunsthall Stavangerissa, Turun Aboa Vetus Ars Novassa ja Helsingin Taidehallissa. Hänellä on ollut yksityisnäyttelyitä muun muassa New Yorkissa, Lontoossa, Pariisissa, Hong Kongissa, Taipeissa, Madridissa, Brysselissä, ja Amsterdamissa. Saksi on tehnyt yhteistyötä myös esimerkiksi Hermèsin, Ferragamon, Issey Miyaken ja Marimekon kanssa.

Designmuseon 150-vuotisjuhlavuoden päänäyttelyn yhteistyökumppani on Iittala.