Suosittu, kansainvälinen PianoEspoo-festivaali starttasi tänään perjantaina 1.11. Festivaalin yhteydessä järjestetään alle 15-vuotiaiden pianistien Tapiola-pianokilpailu, joka on kasvanut kansainväliseksi kilpailuksi. Osanottajia kilpailuun tulee Suomen lisäksi Islannista, USAsta, Venäjältä ja Virosta. Festivaali järjestetään 1.-10.11. pääkaupunkiseudun konserttisaleissa ja sen taiteellisena johtajana toimii edellisvuosien lailla pianotaiteilija Paavali Jumppanen.
Aco Special esiintymässä Piano Espoossa 2017. Kuva: Maarit Kytöharju
Avajaispäivänä perjantaina 1.11. kuultiin yksi festivaalin kohokohdista, amerikkalaisen virtuoosin Jeremy Denkin konsertti, joka on lähes loppuunmyyty. Konsertissa kuullaan Bachin lisäksi Denkin kotimaan säveltäjien Elliot Carterin ja Aaron Coplandin teoksia. Konsertin cembalosolistina soittaa Irina Zahharenkova ja orkesterina soittaa Tapiola Sinfonietta, jota johtaa yhdysvaltalainen Jeffrey Means. PianoEspoo järjesti Jeremy Denkin Suomen debyytin vuonna 2015.
Toinen festivaalin kohokohdista on sopraano Camilla Nylundin lied-resitaali Kansallisoopperalla sunnuntaina 3.11., jolloin hän konsertoi yhdessä PianoEspoo-festivaalin pitkäaikaisen taiteellisen johtajan, arvostetun lied-pianisti Marita Viitasalon kanssa. Nylund ja Viitasalo tulkitsevat konsertissaan Sibeliuksen, Wagnerin, Straussin ja Debussyn musiikkia. Tämän vuoden joulukuussa Camilla Nylund debytoi New Yorkin Metropolitan-oopperassa. Marita Viitasalo toimi puolestaan PianoEspoon taiteellisena johtajana vuosina 1991-2013.
Festivaaliviikolla käydään jälleen myös lapsille ja nuorille suunnattu Tapiola-pianokilpailu, joka on laajentunut nyt ensimmäistä kertaa kansainväliseksi kilpailuksi. Kilpailu järjestetään 4.-9.11. Osallistujia on tullut Islannista, USAsta, Venäjältä, Virosta ja Suomesta. Kilpailu järjestetään Espoon kulttuurikeskuksen Louhisalissa ja Sellosalissa ja sen osallistujat ovat alle 15-vuotiaita pianisteja. Kansainvälinen kisa käydään torstaina 7.11. ja 9.11. Torstaina 7.11. on kansainvälisen kilpailun ensimmäinen erä, jossa on 17 osallistujaa 5 eri maasta. Kilpailijat ovat läpäisseet videokarsinnan. Lauantaina 9.11. on kv-sarjan finaali, jossa soittaa 8-9 kilpailijaa tuomariston päätöksen mukaisesti. He soittavat finaalissa soolona sekä jousikvartetin säestyksellä.
Kilpailussa käydään ma-ti-ke 4.-6.11. kunakin päivänä oma sarjansa pääkaupunkiseudun musiikkioppilaitoksessa opiskeleville kilpailijoille, kuten aikaisempinakin vuosina. Kyseessä ovat kilpailun sarjat I-III.
Tämän vuoden huikea suurtuotanto on toisinto yhdestä musiikin historian kuuluisimmista konserteista. Theater an der Wienissä 22.12.1808 järjestetyssä Ludwig van Beethovenin sävellyskonsertissa kantaesitettiin 5. ja 6. sinfonia, 4. pianokonsertto, konserttiaaria Ah! Perfido, Kuorofantasia sekä osia C-duurimessusta. Yli neljä tuntia kestänyt säveltäjäneron voimannäyttö on jäänyt musiikin historiaan hetkenä, jolloin tämän vuosia kasvanut suosio viimeistään saavutti ne legendaariset mittasuhteet, jotka ovat siivittäneet hänen musiikkiaan näihin päiviin saakka.
Kyseinen konsertti esitetään sunnuntaina 10.11.2019 Helsingin Musiikkitalossa. Sen johtaa arvostettu puolalainen periodimusiikin kapellimestari Jan Tomasz Adamus ja solisteina esiintyvät Paavali Jumppanen, Ashley Wass, Helena Juntunen ja nuori huippulahjakkuus Tarmo Peltokoski. Orkesterina soittaa Helsingin Barokkiorkesteri, kuoro-osuuksista vastaa Tapiolan Kamarikuoro ja kuoroteosten solistiosuuksista Taideyliopiston Sibelius-Akatemian laulumusiikin opiskelijoista koostuva ensemble. Akademie, Theater an der Wien -konsertista on tehty maailmalla toisintoja, mutta nyt Beethovenin 250-juhlavuoden kynnyksellä toteutettava konsertti tuo kokonaisuuden ensimmäistä kertaa Suomeen.
PianoEspoon konserteissa esiintyy lisäksi arvostettu joukko suomalaisia ja ulkomaisia pianisteja. Ulkomaisia debytantteja ovat itävaltalainen Till Fellner ja ranskalainen Marie Verneulin. Kotimaisista pianisteista festivaalilla esiintyvät Hannu Alasaarela, Anton Meijas, Janne Mertanen, Joonas Pohjonen ja Fanny Södeström. Festivaali tekee myös yhteistyötä espoolaisten musiikkiopistojen kanssa ja nuoret musiikkiopistolaiset esiintyvät lukuisissa konserteissa tapahtuman aikana.
Taiteellinen johtaja Paavali Jumppanen on ohjelmaan tyytyväinen: “Tämänvuotisen PianoEspoo-festivaalin kehyksinä ovat suuret orkesterikonsertit: peräti kolmen pianokonserton avajaiskonsertti sekä festivaalin päättävä Beethoven-suurkonsertti, joka on saatu aikaan monen organisaation yhteistyönä. Helsingin Barokkiorkesteri, Tapiolan kamarikuoro, Sibelius-akatemia sekä tietenkin PianoEspoon loistavat solistit tekevät Akademie 1808 -unelmasta totta juuri Beethoven-juhlavuoden kynnyksellä ja on mahtavaa päästä kutsumaan yleisö tämän Beethoven-juhlan vieraiksi.”
Hän jatkaa: “Olen myös todella iloinen, että suurkonserttien väliin kätkeytyy pianofestivaali, joka esittelee sekä nousevia kansainvälisiä kykyjä että todellisia instrumentin velhoja. Till Fellnerin Schubert, Marie Vermeulinin Messiaen, Janne Mertasen Chopin ja Joonas Pohjosen Stockhausen ovat taiteellisen johtajan päiväuni, josta tulee tällä festivaalilla totisinta totta. Lisäksi kahdesti järjestetyn Tapiola-pianokilpailun kansainvälistyminen on hieno nuorten pianokentän voimannäyttö, joka mahdollistaa musiikkiopistojen pianisteille kohtaamiset ulkolaisten kollegoittensa kanssa.”
http://www.pianoespoo.fi
https://www.facebook.com/pianoespoofestival/
Ohjelma
1.11. Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Atlantin ylitys
Jeffrey Meansin johtama Tapiola Sinfonietta solisteinaan Jeremy Denk ja Irina Zahharenkova purjehtii Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisissä musiikillisissa virtauksissa. Mozartin ja Bachin konsertot saavan rinnalleen Aaron Coplandin ikonisen baletin Appalakkien kevät sekä Elliot Carterin kulttimainetta nauttivan Kaksoiskonserton.
Konsertin jälkeen taiteilijatapaaminen Tapiolasalin lämpiössä.
3.11. Kansallisooppera
Liedin hehkua – Camilla Nylund & Marita Viitasalo
Tähtisopraano Camilla Nylund elää uransa kuuminta vaihetta maailman oopperalavoilla. Kansallisoopperan konserttiinsa hän saa partnerikseen lied-pianistien aateliin kuuluvan Marita Viitasalon. Solistit avaavat PianoEspoon ja Kansallisoopperan uuden lied-konserttien sarjan kultakauden liedin – Sibeliuksen, Debussyn, Wagnerin ja Straussin – sävelin.
4.-9.11. Louhisali ja Sellosali
Tapiola-pianokilpailu
PianoEspoo-festivaali kutsuu nuoret pianonsoiton harrastajat jälleen Tapiola-pianokilpailuun. Kilpailussa on kolme sarjaa pääkaupunkiseudun musiikkioppilaitoksissa opiskeleville korkeintaan 15-vuotiaille pianisteilla. Lisäksi kilpailussa on kansainvälinen sarja 11–15-vuotiaille pianisteille kaikkialta maailmasta.
www.tapiolapianokilpailu.fi
5.11. Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Maailman valloittajat – Alasaarela, Mejias, Peltokoski, Söderström
Nuoret suomalaistähdet pianomusiikin myyttisimpien teoksien äärellä. Chopinin Etydit Op. 10, Schubertin Wanderer-fantasia, Ravelin Gaspard de la Nuit ja Lisztin H-mollisonaatti kuohuvat, haaveilevat ja säkenöivät loppusyksyn illassa taituripianistien käsissä.
6.11. Ritarihuone
Klassikot Ritarihuoneella: Till Fellner – Schubert
Eurooppalainen merkkipianisti Till Fellner vihdoin PianoEspoossa! Barokin, klassismin ja romantiikan taitaja tarjoilee kaksi Franz Schubertin myöhäistä monumenttia: sonaatit A-duuri ja B-duuri sekä romantiikan viimeiset henkäykset tallentaneen Arnold Schönbergin kolme kappaletta Op. 11.
7.11. klo 19.00 Espoon tuomiokirkko
Kohti adventtia – Messiaen: 20 katsetta Jeesus-lapseen
Kaksikymmentä katsetta Jeesus-lapseen on yksi pianomusiikin ihmeistä. Olivier Messiaen sanoi pianon olevan orkestraalisempi kuin orkesteri itse ja tämä katolisen teologian ja pianistisen hurmoksen innoittama sarja näyttää väitteen toteen. Arvostettu Messiaen-tulkki Marie Vermeulin sytyttää teoksen loistoonsa Espoon tuomiokirkossa.
8.11. Louhisali, Espoon kulttuurikeskus
Yösähköä – Mertanen, Pohjonen & Means
Akustisia ja elektronisia sointeja ajassa ja tilassa sekoittava Kontakte on Karlheinz Stockhausenin utopistinen sävelrunoelma 1960-luvulta. Perkussionisti Jeffrey Means ja pianisti Joonas Pohjonen kohtaavat teoksen kolmannen ”soittajan”, säveltäjän generoiman ääninauhan illassa, jota sävyttävät Janne Mertasen tulkinnat Chopinin nokturnoista.
10.11. Musiikkitalo
Beethoven – Akademie 22.12.1808
PianoEspoo huipentuu Beethoven-250-juhlavuoden kynnyksellä toisintoon musiikin historian kenties kuuluisimmasta konsertista: vuonna 1808 kuultiin Theater an der Wienissä uskomaton Ludwig van Beethovenin sävellyskonsertti, jossa kantaesitettiin Pastoraalisinfonia, 5. sinfonia, 4. pianokonsertto, konserttiaaria Ah! Perfido, Kuorofantasia sekä osia C-duurimessusta.
Kuoro-osuuksista vastaa Tapiolan Kamarikuoro, pianosolisteina loistavat Paavali Jumppanen, Tarmo Peltokoski ja Ashley Wass. Wassin taituruus täyttää Musiikkitalon pianokirjallisuuden kenties legendaarisimman sovituksen voimin, kun 5. sinfoniasta kuullaan Lisztin versio soolopianolle. Laulusolisteina kuullaan Helena Juntusta ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijoiden ensembleä. Kapellimestarina joukkoja johtaa puolalaismaestro Jan Tomasz Adamus.
Beethovenin musiikin innostava tenho ja lohduttava sointu ovat todistus inhimillisestä luomisvoimasta – koe tämä konserttitapaus ensimmäistä kertaa Suomessa!
Konsertissa on kaksi väliaikaa, kesto n. 4 h Yhteistyössä Helsingin Barokkiorkesteri Sibelius-Akatemia
Lisäksi lukuisia nuorten pianistien konsertteja:
Ennakkokonsertit
28.10. klo 15.00 Kauniaisten kirkko – Mikko Malmi
29.10. klo 12.00 Olarin kirkko – Leona Kunnamo
30.10. klo 12.00 Tapiolan kirkko – Jason Hu
31.10. klo 18.00 Espoonlahden kirkko – Linn Järvi
Oopperan konsertit
3.11. Kansallisoopperan lämpiö
Nuorten pianoakatemian konsertti
PianoEspoo toivottaa tervetulleeksi Nuorten pianoakatemian, sarjan nuoria taiteilijapersoonallisuuksia eri puolilta Suomea. Tällä periodilla nuoret työskentelevät amerikkalaispianisti Jeremy Denkin opissa.
Haydnin Divertimentot
Nuoret espoolamuusikot esittävät Esterházyn hovisäveltäjän, Joseph Haydnin helmeileviä divertimentoja
Lounaskonsertit
Musiikkiopistolaisnuoret esittävät sykähdyttäviä kohtaamisia pianomusiikin helmien - inventioiden, barokkitanssien, impromptujen ja sonatiinien kera lounaskonserrteissa.