Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatterissa saa torstaina 4.11. kantaesityksensä uusi kotimainen näytelmä Fransiskus ja Hildegard. Käsikirjoitus on syntynyt kahden teatterinjohtajan, Kemin kaupunginteatterin Mikko Bredenbergin ja TTT:n Otso Kauton, sekä dramaturgi Hanna Suutelan yhteistyönä. Ohjaus on Otso Kauton ja apulaisohjaus Mikko Bredenbergin. Hildegardin roolissa vierailee Maija Rissanen ja Fransiskuksena on TTT:n Tommi Raitolehto.
On mysteeri, miten eri vuosisadoilla eläneet Fransiskus Assisilainen (1181 tai 1182-1226) ja Hildegard Bingeniläinen (1098-1179) kohtasivat. Kumpikaan ei vielä ole pyhimys, kutsumus on löytynyt, mutta se on vielä kirkastumaton. Kerjäläismunkin ja abbedissan hämmennyksestä elämän limbotilassa syntyy hauska, odottamaton ja koskettava kohtaaminen. ”Syvä ja kepeä mahtuu samaan tauluun", toteaa ohjaaja Otso Kautto.
Maija Rissanen ja Tommi Raitolehto. Kuva: Kari Sunnari
Olemmeko nukkeja näytelmässä vai voiko valitsemmeko itse sen, mihin elämäämme käytetään? Voiko itseään tunnistaa toisten tekemästä kuvasta? Minkä hinnan luovuudesta joutuu maksamaan ja kuka sen lopulta maksaa?
Fransiskus Assisilainen oli kerjäläismunkki ja saarnaaja, joka tunnetaan eläinten ystävänä, fransiskaanien veljeskunnan perustajana ja kristillisen kirkon diakonia-ajattelun kehittäjänä. Palatessaan vuoden 1202 ristiretkeltä hän poikkesi San Damianon kappelin raunioihin Assisin lähellä. Siellä hän koki saaneensa käskyn korjata kirkko. Paavin arvostama Fransiskus sai paljon seuraajia kerjäläismunkiksi ryhdyttyään. Fransiskuksella oli tapana sanoa, että niin kauan kuin maailmassa on lapsia, lintuja ja kukkia, niin kauan on toivoa. Häntä pidetään sekä seimiasetelman että Ristin tie-esitysten keksijänä. Fransiskus julistettiin pyhimykseksi vain kaksi vuotta kuolemansa jälkeen 1228.
Tommi Raitolehto ja Maija Rissanen. Kuva: Kari Sunnari
Hildegard Bingelinäinen oli saksalainen abbedissa, mystikko, kirjailija ja säveltäjä. Hildegard näki näkyjä ja hän korosti sitä, etteivät ne olleet unia vaan tapahtuivat valvetilassa. Myöhemmällä iällään Hildegard Bingeniläinen – ajan naisille poikkeuksellisesti – teki useampia saarnamatkoja ja osallistui aktiivisesti myös poliittisiin keskusteluihin. Hildegard Bingeniläinen on ensimmäinen tunnettu musiikkiteatterin tekijä. Vuonna 1151 hän sävelsi luostarissaan teoksen nimeltä Ordo virtutum eli Hyveiden järjestys. Häneltä jäi 70–80 sävelteosta, 390 kirjettä, 72 laulua, 70 runoa ja 9 kirjaa, joista kolme käsittelee hänen näkyjään. Vuonna 2012 paavi Benedictus XVI liitti hänet pyhimysluetteloon päättäen lähes 800 vuotta kestäneen prosessin.
Käsikirjoitus Mikko Bredenberg, Otso Kautto, Hanna Suutela
Ohjaaja Otso Kautto
Apulaisohjaaja Mikko Bredenberg
Nukke- ja esineteatteriohjaaja Mira Taussi
Valo- ja äänisuunnittelija Niklas Vainio
Visuaalinen ilme Otso Kautto ja työryhmä
Kampaukset ja maskit Pepina Granholm
Rooleissa
Tommi Raitolehto (Fransiskus)
Maija Rissanen (Hildegard)