Kamarimusiikillinen hemmottelu jatkui Virolahdella Kaakon Kamarimusiikin torstain konserteissa 4. heinäkuuta. Mielenkiintoinen vuoropuhelu koettiin Sibeliuksen jousikvarteton ja Ralf Vaughan Williamsin pianokvinteton välillä. Piano helmeili Schubertin pianoduossa ja hauskuus Mozartin konserttiaariassa. Konserttipäivän päätteeksi Straussin metamorfooseja kuunnellessa päästiin tunteiden syvään päätyyn.
Ralf Vaughan Williams, pianokvintetto. Jukka Merjanen (viulu), Eriika Nylund (alttoviulu), Tuomas Ylinen (sello) ja Maria Krykov (kontrabasso). Pianossa kuvan ulkopuolella Tuomas Turriago. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Harjun hovin yli 200-vuotias päärakennus tarjosi klassiset puitteet Jean Sibeliuksen ja ikäistensä brittisäveltäjien Edvar Elgarin ja Ralf Vaughan Williamsin teoksille torstain päiväkonsertissa. Näistä erityisesti Williamsin tuotanto on lähellä Sibeliusta, sillä molemmat ovat käyttäneet kansallisia aineksia luonnosta ja kansanmusiikista sävellyksissään ja siten tulleet osaksi omien maidensa kansallista identiteettiä.
Taiteellinen johtaja Jukka Merjanen oli saanut idean yhdistää yllä mainittujen säveltäjien teoksia konserttikokonaisuudeksi ja samalla muodostui mielenkiintoinen vuoropuhelu Sibeliuksen harvemmim esitetyn, varhaisten vuosien jousikvartetto B-duurin ja Williamsin pianokvintetto c-mollin välille. Samankaltaista tunnelmaa oli havaittavissa molemmissa teoksissa, mikä johti pohdintaan muustakin samankaltaisuudesta kansakuntien välillä. Mieleen tuli yhdistävänä piirteenä huumori ja vaikkapa Suomessa suositut Neil Hardwickin tv-sarjat. Jukka Merjasen havaintona on ollut yhteisenä piirteenä sarkastinen huumori, jota ymmärretään sekä Suomessa että Britanniassa. Yhtä helposti ymmärrystä ei löydy Keski-Euroopassa.
Mestarikurssilainen Lilja Autti soitti Richard Kreislerin Wieniläisen kapriisin. Pianossa Liisa Malmivaara. Torstain keskipäivällä mestarikurssin nuoret soittajat pääsivät esiin Harjun hovin salissa kurssinsa päätteeksi. Nuoria viulisteja ohjasi Tero Latvala ja kurssilaisia oli yhdeksän. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Iltapäiväkonsertti oli Sibeliuksen siivittämässä tuttuudessaan raikas tuulahdus, jota täydensi Petteri Iivosen(viulu) ja Tuomas Turriagon (piano) esittämä Ervard Elgarin ihastuttava Salut d’Amour. Sibeliukselta oli toisena teoksena säveltäjän Kalevala-romantiikan ajalta vuodelta 1904 Kyllikki, kolme lyyristä kappaletta pianolle. Tuttua ja samalla hieman surumielistäkin.
Piano oli vahvassa osassa Klamilan kyläkirkon illan konsertissa. Franz Schubertin fantasia f-molli soi kevyen helmeilevänä Liisa Malmivaaran ja Tuomas Turriagon pianoduona ja loi hienon Schubert-tunnelman. Duon jälkeen Turriago siirtyi Brahmsin rapsodiasta Robert Schumannin liedien sovituksiin, jotka oli tehnyt mielenkiintoisesti Franz Liszt. Frühlingsnacht, kevätyö oli romantiikkaa parhaimmillaan.
Erik Rousi (keskellä), Tuomas Turriago (piano) ja Maria Krykov (kontrabasso) Klamilan kyläkirkossa. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Pianokokonaisuus loi mukavan säkenöivää tunnelmaa ja sitä täydensi Erik Rousin mainio Mozart-tulkinta Per questa bella mano. Säveltäjä oli varmaan tarkoittanut konserttiaarian tuottamaan hyvää tuulta ja se välittyi erinomaisesti irrottamalla hymyjä yleisössä.
Richard Straussin metamorfooseja Klamilan kyläkirkossa. Jukka Merjanen (vas.) ja Matti Koponen (viulu), Eriikka Nylund ja Kirsikka de leval Jezierski (alttovulu), Maria Krykov (kontrabasso) ja Tuomas Ylinen ja Samuli Peltonen (sello). Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Illan huipensi Kaakon Kamarimusiikin yleisön toiveuusintana esitetty Richard Straussin metamorfooseja jousiseptetille. Teos otti heti yleisönsä ja eteni tasaisen intensiivisesti. Jousisoitinten äänten jatkumon katkaisi vain yksi tauko. Teos tarjosi vastapainoa konsertin alun helmeilylle ja jätti viipymään tunnelmaan, josta ei heti halunnut ja pystynyt irrottautumaan. Kiitokset siitä taitaville soittajille!
Marja Jähi-Salo