Hauhian mylly taideympäristöineen Miehikkässä antoi aidot puitteet baritoni Erik Rousin vivahteikkaalle esitykselle Die schöne Müllerin, Kaunis myllärintytär torstaina 5. heinäkuuta. Club For Five valloitti tulkinnoillaan yleisön täydellisesti iltakonsertissa Virolahden kirkossa.
Erik Rousi keskittymässä esitykseensä Sylvi Hauhian taiteen keskellä Hauhian myllyllä. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Baritoni Erik Rousin tulkinta Franz Schubertin Die schöne Müllerin , Kaunis myllärintytär oli raikas ja samalla eläytyvä esitys draamaan päättyvästä tarinasta säveltäjänsä liedsarjasta. Nuoren myllärioppilaan alkuinnostus, toiveikkuus, ihastus ja dramaattinen elämän loppuminen hehkuivat esityksessä sopivalla intensiteetillä.
Aivan erityisen maininnan ansaitsee laulajan saksankielen artikulaatio sekä tarinan tunneskaalojen tulkinta. Kiitosta tuli yleisöltä jopa niin, että osaamatta saksaa pystyi seuraamaan juonen etenemistä ihan oikea-aikaisesti. Joskus opiskellun saksan osaajat mainitsivat joidenkin tunnistettujen sanojen välityksellä pysyneen juonessa kiinni koko ajan. Konsertin lopuksi oli vielä hypähtelevänä pikkupalana Schubertin Die Forelle, Forelli.
Erik Rousi ja pianosäestäjänsä Liisa Malmivaara taustallaan Hauhian mylly. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Erik Rousi on levyttänyt Die schöne Müllerinin yhdessä pianisti Justas Stasevskij'n kanssa levy-yhtiö Alballe ja ensi vuoden alussa on tulossa jatkoa Schubertin Winterreisen levyttämisenä.
Die schöne Müllerin oli yleisöltä tullut toiveuusinta ja torstain tapahtuma oli Kamarimusiikkia kyliin -hankkeen toinen kohde. Isäntä Markku Hauhia kertoi myllyn perustamisvuodeksi 1881 ja perustaja oli hänen isoisoisä.nsä. Mylly ei ole ollut enää toiminnassa noin 45 vuoteen ja sen jälkeen siitä on kehitetty kulttuurikohde. Pihapiirissä on nähtävissä omistajan äidin, 96-vuotiaan Sylvi Hauhian veistoksia, joita on 838 kappaletta. Suomen Säkkijärvi-seura oli tapahtumassa yhteistyökumppanina ja myllyn yläkerrassa oli nähtävillä Säkkijärvi-aiheisia valokuvia ja muuta aineistoa.
Sopraano Maija Sariola, baritoni Juha Viitala, tenori Jouni Kannisto, altto Saima Haapanen ja basso Tuukka Haapaniemi. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Joka päivä ja joka ikinen yö... Club For Five lämmitti yleisön kauniisti Manserockilla ja Eppu Normaalin rakkauslaululla. Sopivasti huumorilla höystetyt juonnot upposivat yleisöön ja pohjustivat siirtymiä musiikin lajista toiseen, joka on yhtyeen suuri vahvuus. Omaperäiset sovitukset yhdessä taidokkaan laulun ovat tehneet Club For Fivesta erittäin suositun eikä ihme. Se soinnutus ja osaaminen!
Noilla eväillä esitykset eivät voi olla kuin nautittavia ja samalla puhuttelevia. Meille arjen sankareille esimerkiksi sovitus Edu Kettusen Tavallisesta päivästä oli ihan sellainen. Sanoituksen ajatus siitä, että 'voi jos huomenna ois ihan tavallinen päivä, jonkun tuulisen syyskuun tiistai kenties' on loppujen lopuksi jotain toivottavaa.
Ohjelmistossa oli poimintoja erilaisista genreistä kuten neljä tuttua virttä, kansanlaulu Minun kultani sekä euroviisuista tällä kertaa Blackbird sekä omaa tuotantoa Sinä päivänä, kun Luoja teki sinut. Vuosien taa vei Kirkan ensimmäinen levytys Alku kaiken kauniin ja lisää nostalgiaa saatiin tangolla Siks oon mä suruinen. Sykäyttävien tuokioiden päätteeksi tuli juuri SE ylimääräinen – Finlandia. Hieno päätös, jolla viisihenkinen yhtye täytti äänellään komeasti Virolahden kirkon kattoon asti.
Club For Five ja Finlandia. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Kaakon Kamarimusiikki teki uuden avauksen Loviisaan ja sai hyvän vastaanoton. Ohjelmisto koostui edelleen romantiikan teoksista. Johannes Brahmsilta Kaakon Kamarimusiikin soittajat esittivät sekä viulusonaatin N:o 3 ja pianotrion N:o 2. Franz Schubertilta yleisö sain kuulla Loviisassa Forellikvinteton, jonka parina oli päivällä Hauhian myllyllä Forelli-lied.
Marja Jähi-Salo