Kaakon Kamarimusiikissa Virolahdella torstai 8.7. oli Slaavilaisen sielun ja Humisevan Harjun päivä. Päivän voi nimetä myös kontrabasson päiväksi, sillä soitin oli esissä lähes kaikissa konserttien osissa. Lisänä oli mahdollisuus tutustua Harjun hovin 1700-luvulta alkavaan historiaan sekä alueen sodan aikaisiin Salpalinjaan kuuluviin rakennelmiin.
Slaavilainen sielu -konsertissa nousi esiin kontrabasson suuri rooli. Avausnumerossa Gliéren 2 Morceaux op 9 kontrabassolle ja pianolle Maria Krykov ja Liisa Malmivaara tulkitsivat harvoin kuultua teosta virtuoottisella ja ilottelevalla otteella.
Maria Krykov ja Tuomas Turriago Harjun hovin puistossa. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Seuraavaksi kuultiin Prokofjevin Sonaatti viululle ja pianolle nro 2 D-duuri. Viulisti Petteri Iivonen ja pianisti Liisa Malmivaara tarjosivat kuulijoille monipuolisen matkan slaavilaiseen sielunmaisemaan. Unenomaisen alun jälkeen teoksesta löytyi energiaa - rikkaita melodioita ja jazzahtavia sävyjä.
Petteri Iivonen toimii tällä hetkellä Pariisin oopperan konserttimestarina. Hän on Kaakon Kamarimusiikin kuulijoille tuttu jo aiemmilta vuosilta ja hänen virtuoottisia esityksiään odotetaan aina innolla.
Konsertin päätösnumerona soi Dvorakin Jousikvintetto nro 2 G-duuri op 77. Kokoonpanossa olivat viulistit Petteri Iivonen ja Ville Koponen, alttoviulussa Kirsikka de Leval Jezierski, sellossa Lauri Kankkunen ja kontrabassossa Maria Krykov. Teos sisälsi dynaamisia vaihteluita, kolmas osa soi kauniina ja finaali huipentui suorastaan säkenöivästi! Yhteispeli ja vuorovaikutus toimi loistavasti, vaikka ulkoilmanäyttämö asettaakin omat haasteensa esityksille.
Torstai-illan konsertin aloitti brittiläisen York Bowenin Kvintetto käyrätorvelle ja jousille c-molli op.85. Teoksen alkua leimasi tummasävyisyys, mutta hienolla tavalla. Jousisoitinten tasapaino yhdessä käyrätorven kanssa toimi hyvin ja käyrätorvea voi pitää jopa keventävänä elementtinä teoksessa.
Jukka Merjanen viulusoolo ja Maria Krykovin kontrabassosoolo Bottesinin Gran Duo Consertantessa. Takana soittajat Ville Koponen (viulu), PetteriIivonen (viulu), Kirsikka de Leval Jezieski (alttoviulu), Samuli Peltonen (sello) ja Lauri Kankkunen (sello). Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Maria Krykovin kontrabasso ja Tuomas Turriagon piano Bela Bartókin Romanialaisissa kansantansseissa kyseisille soittimille sovitettuina soivat reippaana, mainiona yhdistelmänä. Tätä seurasi taattua musiikillista antia, Johannes Brahmsia, Sonaatti nro 2 sellolle ja pianolle. Samuli Peltonen sellossa ja Tuomas Turriago pianossa saivat moniulotteisen ja vaativan teoksen välitettyä yleisölle jämäkästi.
Illan päätti 1800-luvulla eläneen kontrabasistin Giovanni Bottesinin Gran Duo Concertante. Säveltäjällä tuntuu olleen samanlainen halu kuin Chioachino Rossinilla oopperoiden suhteen, ei saa tylsistyttää kuulijaa. Musiikki oli jännittävällä tavalla kevyesti kulkevaa ja eteni iloisesti välillä tanssittaen ja sitten taas rauhallisemmin sekä tarjoten koko ajan uusia yksityskohtia. Lopuksi mentiin suorastaan polkan tahtiin!
Jukka Merjasen viulusoolot yhdessä Maria Krykovin kontrabassosoolojen kanssa täydensivät erinomaisesti toisiaan. Maria Krykov tekee parhaillaan näyttävää kansainvälistä uraa ja esiintyy mm. Mahler Chamber Orchestran solistina tänä kesänä.
Kaakon Kamarimusiiki sai torstaina nauttia ulkoilmafestivaalin yllätyksellisyydestä. Kesäsade alkoi kymmenen minuuttia ennen päivän ensimmäisen konsertin alkua, mutta se ei tahtia haitannut. Sateenvarjot katsomossa aukesivat ja soitto alkoi soida ajallaan. Vartti riitti sateelle ja konserttipäivä jatkui tasaisessa lämmössä niin ilman kuin tunnelmankin suhteen.
Marja Jähi-Salo ja Siru Ahopelto