Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlakuun toinen viikko alkaa maanantaina 17.10. Musiikkitalossa kahdella säveltäjän itse kuratoimalla esityksellä. Mirage-konsertti kutsuu tutustumaan Kaija Saariahon moni-ilmeiseen säveltäjäprofiiliin kamarimusiikin parissa.
Aleksi Barrièren käsikirjoittama ja ohjaama Sotilas Fatzerin tarina taas edustaa poikkitaiteellista crossoveria, musiikkiteatterin ja klassisen musiikin liittoa. Konsertit järjestetään peräkkäin ja yleisö pääsee kulkemaan Camerata-salista Musiikkitalon ravintolaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdolla.
Kuva: Kaisa Näreranta
Kamarimusiikilla on Kaija Saariaholle erityinen merkitys. Kun hän otti vastaan kauan harkittuaan Pariisin oopperan tilauksen toisesta oopperastaan Adriana Mater hän päätti, että jatkaa ennen kaikkea kamarimusiikin säveltämistä, koska se turvaa hänelle mahdollisimman henkilökohtaisen suhteen musiikkiinsa. Näitä intiimejä kosketuspintoja päästään tutkimaan Mirage-konsertissa Musiikkitalon Cameratassa maanantaina 17.10., kun Sibelius-Akatemian opettajat ja opiskelijat esittävät Ylelle taltioitavassa konsertissa laajan kavalkadin soitin- ja vokaalimusiikkia.
Konsertin ohjelma on Saariahon kuratoima. Esityksessä ei ole väliaikaa ja siitä edetään saumattomasti illan toiseen tapahtumaan, Sotilas Fatzerin tarinaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdattamana.
Sotilas Fatzerin tarina. Kuva: Aleksi Barrière
Sotilas Fatzerin tarina perustuu vuonna 1917 syntyneeseen Igor Stravinskyn ja Charles Ferdinand Ramuz’n kirjoittamaan tarinaan “sotilaan” onnesta ja sen menettämisestä. Barrière on liittänyt teokseen kaksi Bertolt Brechtin keskeneräistä musiikillista näytelmää, jotka sijoittuvat ajallisesti ensimmäiseen maailmansotaan, Egoisti Johann Fatzerin tuho, ja Onnenjumala.
Käsikirjoittaja-ohjaaja Aleksi Barrière kysyy, miksi vallankumoukset epäonnistuivat monessa maassa, joiden väestö oli valmis rakentamaan jotakin uutta vanhojen keisarikuntien raunioille. Tarina lähestyy yhtä historiamme ratkaisevimmista hetkistä, jolloin massapropagandasta ja mekaanisesta tuhosta tuli yhteiskuntamme pysyviä tekijöitä.
Barrièren mukaan ei ole sattumaa, että reaktiona totalitaariseen maailman syntyyn Stravinsky ja Brecht kehittivät taidemuodon, jota nykyään kutsumme “musiikkiteatteriksi”. Tässä ironisen filosofisessa ja poikkitaiteellisessa kamariteatterissa taidelajit eivät sulaudu yksiääniseksi kokonaisuudeksi, vaan käyvät tasa-arvoista keskustelua, joka on täynnä konfliktia ja vipinää. Luvassa on synenerginen ja immersiivinen kokemus, jossa yleisö otetaan osaksi esitystä.
17.10. Musiikkitalon Camerata-sali
Mirage
Kaija Saariahon vokaali- ja kamarimusiikkia 1
Ohjelma:
Il pleut (1986)
Kaisa Ranta, sopraano, Olga Benito Ramírez, harppu
Tocar (2010)
Livia Schweizer, huilu, Hilda Kunnola, harppu
Changing light (2005)
Hanna Rantala, sopraano, Rebecca Roozeman, viulu
Duft (1990)
German Castilblanco Moreno, klarinetti
Adjö (1982/85)
Hanna Rantala, sopraano, Livia Schweizer, huilu, Kasperi Leponiemi, kitara
Die Aussicht (1996)
Kaisa Ranta, sopraano, Livia Schweizer, huilu, Kasperi Leponiemi, kitara, Rebecca Roozeman, viulu, Artturi Aalto, sello
Caliban’s Dream (1993)
Petteri Salomaa, baritoni, Artturi Winstén, klarinetti, Pasi Eerikäinen, mandoliini, Kasperi Leponiemi, kitara, Hilda Kunnola, harppu, Venla Lahti, kontrabasso
Miranda’s lament (1997)
Yolanda Harding, sopraano, Kim Hyesoo, klarinetti, Rebecca Roozeman, viulu, Olga Benito Ramírez, harppu, Venla Lahti, kontrabasso
Mirage
Kaisa Ranta, sopraano, Artturi Aalto, sello, Lambis Pavlou, piano
17.10 Musiikkitalon ravintola
Sotilas Fatzerin tarina
Vapaa pääsy.
Musiikki: Igor Stravinsky
Teksti ja ohjaus: Aleksi Barrière
Rooleissa:
Thomas Kellner, näyttelijä, Aliisa Neige Barrière, viulu, Janne Valkeajoki, harmonikka, Lauri Sallinen, klarinetti, Lucia Schmidt, videotaide/video art
Esityskieli englanti, suomenkielinen tekstitys
Projekti sai kantaesityksensä Nordlyd-festivaalilla Oslossa kesäkuussa 2019.
Mirage-konsertin ja Sotilas Fatzerin tarinan esitykset järjestää Musiikkitalon Urut Soimaan ry yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Musiikkiyhdistys Organo Novo ry:n kanssa. Tapahtumat mahdollistavat TAIKE, Jenny ja Antti WIhurin rahasto, Helsingin kaupunki ja Musiikkitalo.