Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 15.12.2022

Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlasyksyn huipennuksena La Passion de Simone

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäivää on kunnioitettu syksyn aikana Suomessa kymmenin esityksin ja konsertein ympäri maan. Juhlavuosi saa vielä elävän musiikillisen kruunun ennen vuoden vaihdetta, kun Musiikkitalossa nähdään 29.-30.12. Saariaholle henkilökohtaisesti tärkeimmän näyttämöteoksen La Passion de Simone -oratorion kaksi esitystä. Teos nousee lavalle Teatro Productionsin tuottamana.

 

Kuvassa ovat Aleksi Barrière ja Kaija Saariaho kuvattuna alhaalta päin nojaamassa kaiteeseen, joka on harmaata paksua verkkoa. Taustalla on ruskeaa seinää ja kattoa.

Aleksi Barrière ja Kaija Saariaho. Kuva: Sakari Röyskö

 

La Passion de Simone -oratorio pohjautuu ranskalaisfilosofi Simone Weilin (1909–1943) ajatuksiin ja elämään. Teos sopii erityisen hyvin esitettäväksi vuoden viimeisiin päiviin, sillä se peilaa puhdistautumista vanhasta ja uuden alkua. Muodoltaan Bachin passioiden innoittaman oratorion voi kokea kollektiivisena myötäelämisen meditaationa, johon johdattavat sopraano Sayuri Araida, näyttelijä Isabelle Seleskovitch sekä vokaalikvartetti.
 
Musiikkitalon esityksissä lavalla nähdään tuotannon kokonaiskonseptista vastaavan ranskalaislähtöisen La Chambre aux échos -ryhmän esiintyjien lisäksi suomalainen kamariorkesteri Avanti! Kapellimestarina esityksissä toimii ranskalainen Clément Mao-Takacs, joka johti muun muassa kaikki tämän syksyn Innocence-menestysoopperan esitykset Suomen Kansallisoopperassa. La Passion de Simone -oratorion näyttämöohjauksesta vastaa Aleksi Barrière.

– Pidän edelleen La Passion de Simonea itselleni tärkeimpänä näyttämöteoksena. Muut oopperani ovat saaneet enemmän suosiota, mutta tämän teoksen tinkimättömyys ja lempeys on syvällisin ja läpikuultavin asia jota haluan maailmaan välittää, Kaija Saariaho kertoo.