Kirjailija Anni Kytömäen ja viulisti Viola Räisäsen Kivitasku-metsäkonsertin kantaesitys toteutettiin Virolahdessa Pyterlahden louhosympäristössä keskiviikkona 6.7. Samana päivänä maailman kantaesityksen sai Gergely Bogányin Shadow - Capriccio fagotille ja pianolle. Uusi Kipparikvartetti piti yllä vauhtia Kaakon Kamarimusiikin illassa Jouni Bäckströmin käsikirjoittamassa musiikillisessa iloittelussa.
Anni Kytömäki ja Viola Räisänen esiintymässä Pyterlahden louhoksilla Virolahdella. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Anni Kytömäen kirja Kivitasku oli pääosassa kirjailijan lukiessa siitä otteita metsäkonsertissa, joka oli sijoitettu Pyterlahden kivilouhosten luontopolulle. Kirja kertoo ihmiskohtaloiden kautta venäläisten vankien kivien louhinnasta 1830-luvulla, jolloin Pietariin rakennettiin Iisakin kirkkoa ja Aleksanteri I:n muistomerkki. Noin puolet Iisakin kirkon 48 pylväästä louhittiin Pyterlahdesta samoin kuin Aleksanterin patsaan monoliitin 25,5 m jalusta panoltaan 600 tonnia.
Kytömäki sai inspiraatiota kirjaansa varten louhokseen tutustuessaan. Konsertissa yleisön ja oppaan kanssa edettiin luontopolkua jaksoittain eteenpäin. Pysähdysten aikana lomittuivat Kytömäen lukemat tekstit louhijoiden vaikeasta elämästä ja Viola Räisäsen soittamat kappaleet, joiden sävy vaihteli surumielisyydestä elämän tummuuteen. Mukana oli kertautuvina paloina musiikkia Igor Stravinskin Elegiasta, Fritz Kreislerin Recitativosta, J.S. Bachin Partitasta osa Alemande ja J.S. Sibeliuksen Romanssista.
Kävely louhoksen luontoympäristössä ja pysähdykset louhoksen historiaan linkittyvän tekstin äärelle sekä tekstin tunnelatauksia vahvistavan musiikin lomaan oli todella moniaistillinen kokemus. Läheinen meri ja kesäinen tuuli vahvistivat vielä tunnelmaa omilla taustaäänillään.
Bence Bogányi, fagotti ja Tuomas Torriago Shadow'n kantaesityksessä Harjun Hovin puistonäyttämöllä. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Lehmusten katveessa -konsertissa päästiin herkuttelemaan Bence Bogányin taiturimaisesta fagotista. Päivän odotettu teos oli hänen veljensä Gergely Bogányin säveltämä Shadow – Capriccio fagotille ja pianolle maailman kantaesityksenä. Bence Bogányi oli erityisen iloinen esityksen sijoittumisesta Kaakon Kamarimusiikkiin Virolahdelle eli pienelle paikkakunnalle suuren kaupungin sijaan. Teos on tarkoitus esittää seuraavaksi pian Budapestissa ja Helsingissä.
Bence Bogányi kertoi teoksessa haetun rikasta sointukuvaa fagotille ja pianolle yhdessä ja erikseen. Shadow kuvaa syvää tunnetta ja säveltäjän ajatuksena on ollut tehdä teos, joka ei ole taustamusiikkia. Kappale on teknisesti vaativa ja siinä ei ole pitkiä kaaria vaan paljon ääripäitä niin rytmisesti kuin nuottiskaalankin suhteen. Tätä Bence Bogányi piti erinomaisena ja tähän liittyy myös veljellistä sanailua vaativuudesta. Haastavat stemmat ovat kuin mittapuku veljeltä veljelle, liian helppoa ei saa olla!
Nämä mitat täyttyivät Bence Bogányin ja Tuomas Turriagon yhteisessä esityksessä. Soitto piti mielenkiinnon yllä koko ajan nopealla vaihtelevuudellaan sekä tunnetiloissa että sävelskaaloissa. Bence Bogányin taidot pääsivät todella esiin yleisön nautittavaksi ja ihailtavaksi. Tämän jälkeen esitetty Franz Danzin (1763-1826) Fagottikonsertto op. 40 edusti traditionaalisempaa konsertin antia ja täydensi sopivasti kantaesitystä. Muut soittajat olivat Petteri Iivonen (viulu), Kirsikka de Leval Jezierski (alttoviulu) ja Samuli Peltonen (sello).
Konsertin muuta antia olivat Tuomas Turriagon esittämä Frédéric Chopinin 3 etydiä ja Maria Krykovin (kontabasso) Adolf Misekin Concert-Polonaise ja Teppo Hauta-ahon kadenza. Konsertin päätti Samui Peltosen (sello) Chopinin Sonaatti g-molli.
Uusi Kipparikvartetti esittämässä Meksikon pikajunaa. Tuukka Haapaniemi (vas.), Petri Bäckström, Sampo Haapaniemi ja Jouni Bäckström keskellä junaryöstöä. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Kun Uusi Kipparikvartetti astui Harjun Hovin puistonäyttämölle laulamalla Teddykarhujen huviretkeä ja entiset lapset pääsivät alkuperäisen Kipparikvartetin muistoihin hetkessä. Soundi oli niin samanoloinen. Uuden Kipparikvartetin muodostavat Bäckströmin veljekset Petri ja Jouni sekä Haapaniemen veljekset Tuukka ja Sampo. Ammattitaitoa löytyy niin Kansallisoopperan lavalta kuin Club for Fivesta.
Uuden kvartertin innoittajana on ollut alkuperäinen Kipparikvartetti, joka perustettiin vuonna 1950 Ballaadi Saimaalla -elokuvan äänitykseen tarvittavaa dubbausta varten. Laulaminen alkoi yleisön pyynnöstä ja Kipparikvartetti päätyi lopulta uudistamaan mieskuorolaulun kentässä kvartettilaulua viihteellisempään ja monipuolisempaan suuntaan. Kvartetin jäsenet soittivat ja sovittivat laulamisen lisäksi.
Uusi Kipparikvartetti-esitys on Jouni Bäckströmin käsikirjoittama ja Reetta Ristimäen ohjaama näytelmä. Komiikkaa ja draamaa tuli ammattilaisten esittämänä mainiolla tavalla sujuvasti ja laulut lomittuivat replikointien kanssa sopivan viihdyttävästi. Mukana oli tietenkin klassikoita Pienestä ankanpoikasesta Puttepossun nimipäiviin ja lautalla pienestä kahvilasta keväällä tulevaan muurariin. Aikuista naistakaan ei unohdettu sen enempää kuin Ranskalaisia korkoja ja paljon muuta. Hulppea ohjelma päättyi Meksikon pikajunaan, tosin yllätyksellisellä juonen käänteellä. Uuden Kipparikvartetin irrottelusta nauttivat niin yleisö kuin esittäjätkin.
Marja Jähi-Salo