Didrichsen – Koti, taide, tarina esittelee laajasti museon omaa kokoelmaa. Näyttely juhlistaa Gunnar ja Marie-Louise Didrichsenin vuonna 1963 rekisteröimää taidesäätiötä, lähtölaukausta Didrichsenin taidemuseon perustamiselle kaksi vuotta myöhemmin. Keräilijäpariskunnan tarina kulkee näyttelyssä kokoelman rinnalla. Näyttely on avoinna 10.6.–27.8.2023.
Marie-Louise ja Gunnar Didrichsen, 1965. Kuva: Didrichsenin taidemuseo
Kesänäyttely Didrichsen – Koti, taide, tarina 10.6.–27.8.2023 kertoo Didrichsenin taidemuseon toimintaa ylläpitävän Didrichsenin taidesäätiön tarinan. Tanskalainen liikemies Gunnar Didrichsen (1903–1992) ja hänen suomenruotsalainen vaimonsa Marie-Louise (1913–1988) kartuttivat merkittävää taidekokoelmaa 1940-luvulta alkaen. Taide oli pariskunnalle jaettu intohimo; taideostoksia ohjasivat omat mieltymykset ja yhteiset päätökset.
Didrichsenit olivat taitavia verkostoitujia. Omaa makua avarrettiin asiantuntijoiden avulla, ja pariskunta oli hyvin perillä kansainvälisestä taidekaupasta. Didrichsenit perustivat vuonna 1963 nimeään kantavan taidesäätiön. Oli syntynyt ajatus jakaa taidenautinto yleisön kanssa. Kaksi vuotta myöhemmin Didrichsenin taidemuseo aloitti toimintansa.
Viljo Revellin suunnittelema rakennus on lähtökohta Didrichsenin taidemuseolle ja sen tunnelmalle. Kokoelman teokset hankittiin alkuaan kotia ja yksityistä elämää ajatellen. Perheen kotitaloa Villa Didrichseniä (1958) laajennettiin galleriasiivellä vuonna 1964, jotta kasvanut taidekokoelma saisi esittelypaikan.
Akseli Gallen-Kallela: Pilvitornit, 1904, Didrichsenin taidemuseo. Kuva: Didrichsen/Rauno Träskelin
Galleria toimi Didrichsenin taidemuseon näyttelytiloina vuosina 1965–1992. Vuodesta 1993 lähtien museo on ulottunut myös perheen entisen kodin puolelle. Näyttelyä varten Villa Didrichsenin tiloihin on palautettu sinne kuuluneita esineitä, ja asuintiloissa toistuvat keräilijäparin suosimat teosvalinnat ja ripustuspaikat.
Näyttely esittelee säätiön taidekokoelman muodostumista ja sen painopisteitä: huomionsa saavat niin kokoelman varhaisvaiheet, teosmäärän huiman kasvu 1960-luvulla, kokoelman kulmakiviteokset, keräilijäparin ja taiteilijoiden väliset yhteydet kuin museon tanskalaiset juuret. Yleisön suosikkiteoksia ei ole unohdettu.
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 120 vuotta Gunnarin ja 110 vuotta Marie-Louisen syntymästä. Pariskunta näkyy näyttelyssä myös museon arkistosta valitun aineiston välityksellä. Kirjeet, valokuvat, matkadokumentit ja esineet piirtävät kuvaa liikkuvasta, aktiivisesta ja sosiaalisesta pariskunnasta, jolla oli varsin poikkeukselliset edellytykset toimia taiteen ja kulttuurin kentällä.
Toivomme, että museostamme tulisi kaiken kauniin tyyssija: taiteen, luonnon, arkkitehtuurin ja musiikin, ja että se tuottaisi muille yhtä paljon iloa kuin se on tuottanut meille.
Didrichsenin taidemuseo on toimittanut Gunnar Didrichsenin muistiinpanoista kirjan Bornholmilta Kuusisaareen – Gunnar Didrichsen omin sanoin. Teksti vie lukijan matkalle 1900-luvun Eurooppaan. Gunnar Didrichsen eli poikkeuksellisen elämän yrittäjyyden, taiteen ja kulttuurin parissa. Hänen 1930-luvun Olivetti-kirjoituskoneella tallentamansa elämäntarina kerrotaan ensimmäistä kertaa yleisölle nyt, yli 30 vuotta sen kirjoittamisen jälkeen. Kirja on julkaistu myös ruotsiksi Från Bornholm till Granö – Gunnar Didrichsen med egna ord ja englanniksi Gunnar Didrichsen – My journey to Finland. Kirja on saatavilla Didrichsenin museokaupasta ja verkkokaupasta 9.6.2023 alkaen.
Didrichsenin taidemuseon Kulttuurikeidas Helsingissä -podcastin viides jakso, englanninkielinen Henry Moore and the Archer julkaistaan näyttelyn yhteydessä. Jakso on kuunneltavissa podcastin verkkosivuilla Spotifyssa, Apple podcastsissa ja SoundCloudissa.