Mannerheimin ratsastajapatsas saa toukokuun lopussa uusia naapureita, kun kaikkiaan 11 pronssista naista ja lasta saa pysyvän kodin altaasta Kiasman kahvilaterassin edustalla. Nina Beierin teos Women & Children (2022) koostuu taiteilijan löytämistä pronssiveistoksista, joiden silmistä suihkulähteen vesi virtaa. Kansallisgallerian kokoelmiin hankittu teos on esillä 30.5. alkaen.
Nina Beierin teos Women & Children (2022) on ollut esillä New Yorkin High Linella. Teos tulee pysyvästi esille Kiasman edustalle. Kuva: Timothy Schenck
Veistokset ovat eri ajoilta ja edustavat erilaisia tyylejä. Hahmot ovat alastomia, kuten länsimaiselle taiteelle on perinteisesti ollut naisia ja lapsia kuvatessa tyypillistä.
Veistosten silmistä tulviva vesi näyttää sarjakuvien ja animaatioiden itkulta, jossa kyyneleet ryöppyävät piirroshahmojen silmistä vesiputouksen lailla. Beier on saanut teokseen innoitusta myös Portugalissa sijaitsevan Bom Jesus do Monten pyhäkön suihkulähteestä, jossa veistoksen silmistä virtaava vesi ilmentää katsetta. Veden avulla Beier muuttaa veistoksensa hahmojen katseen näkyväksi ja korostaa niiden toimijuutta. Teoksen nimi viittaa vanhaan periaatteeseen ”naiset ja lapset ensin”, jonka mukaan yhteiskunnan heikoimpina ja avuttomimpina pidetyt pelastetaan vaaratilanteessa ensimmäisenä.
Women & Children on ollut aiemmin esillä New Yorkin High Line -puistossa. Teos hankittiin Kansallisgallerian kokoelmiin New Carlsberg Foundationin tuella.
"Nina Beierin veistosryhmä tuo naiset ja lapset paraatipaikalle museon edustalle. Se tuo virkistävää vaihtelua alueen julkisiin veistoksiin, joita presidenttien muistopatsaat ja Richard Serran teräksinen Sukellus ovat tähän saakka hallinneet. On upeaa, että saimme New Carlsberg Foundationin tuella uudenlaista nykytaidetta kaupunkilaisten nähtäville", sanoo Kiasman museonjohtaja Leevi Haapala.
Nina Beier (s. 1975, Tanska) on kansainvälisesti arvostettu nykytaiteilija. Hänen veistoksensa perustuvat usein olemassa oleviin esineisiin, joiden status ja arvo ovat muuttuneet ajan kuluessa. Hän on käyttänyt teoksissaan muun muassa aidoista hiuksista valmistettuja peruukkeja, mekaanisia härkiä, seychellienpalmun pähkinöitä, posliinivaaseja ja käsin käärittyjä sikareita. Veistoksissaan Beier rinnastaa globaalisti tuotettuja ja kuljetettuja materiaaleja toisiinsa. Näin hän herättää materiaalien välillä vuoropuhelua, jonka myötä esineiden historiallinen painolasti alkaa avautua.
Beierin näyttely Osat avautuu Kiasmassa 22.3. Näyttely on laajin Pohjoismaissa nähty katsaus hänen tuotantoonsa.