Pääkaupungin itsenäiset orkesterit Avanti!, UMO Helsinki Jazz Orchestra sekä Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) yhdistävät jälleen voimansa AUF-yhteistyön merkeissä. Syyskuun Musiikkitalon konsertissa "Musiikkia kaikille" rikotaan rajoja, ja yhdistellään eri aikakausia ja tyylejä. Orkesterit soittavat yhdessä ja erikseen teoksia, joissa yhdistyvät vanha ja uusi, kevyt sekä vakava. Konsertin kapellimestarina toimii musiikin moniosaaja Taavi Oramo.
Kuva: AUF
Konsertin kruunu on Sampo Kasurisen uusi kantaesitettävä teos, joka on räätälöity AUF-orkesterien ainutkertaiselle kokoonpanolle. Säveltäjä lupailee teosta, joka sisältää vaikutteita niin jazzmusiikista, barokkiperinteestä kuin nykymusiikin puolelta: "Tavoitteenani on löytää sellainen sävellyksellinen kokonaisuus, joka enemmänkin sulauttaisi orkestereita yhteen kuin rakentaisi tyylillisiä vastakkainasetteluja".
Barokki ja jazz törmäävät yhteen myös Henry Purcellin The Fairy Queen -sarjassa. Suomalaisen barokkiorkesterin esittämien alkuperäisversioiden rinnalla kuullaan, miten barokkitanssit kääntyvät jazziksi UMO Helsingin käsittelyssä. Jazzsovitukset ovat itävaltalaissäveltäjä Ursula Reicherin käsialaa.
Avanti!-kvartetti puolestaan tarttuu Helena Winkelmanin jousikvartettoon Papa Haydn’s Parrot, joka käsittelee Haydnin "Lintu”-kvarteton aiheita omasta ja nykyajan näkökulmasta. AUF-orkesterien riveistä yhteenkootut muusikot esittävät lisäksi Arvo Pärtin lumoavan sävellyksen Fratres sekä Michael Torken teoksen Adjustable Wrench, jossa soitinyhdistelmiä ja energiaa säädetään kuin jakoavainta kääntämällä.
AUF: Musiikkia kaikille – Kolme orkesteria jälleen yhdessä
Tiistai 14.9. Musiikkitalo, Helsinki
Taavi Oramo, kapellimestari
Arvo Pärt (1935–): Fratres
Michael Torke (1961–): Adjustable Wrench
Henry Purcell (1659–1695): The Fairy Queen Suite & The Fairy Queen Suite, sov. Ursula Reicher
Helena Winkelman (1974–): Papa Haydn’s Parrot
Sampo Kasurinen (1990–): Uusi teos (kantaesitys)