Kuhmon 54. Kamarimusiikki päättyi lauantaina 27.7. neljäntoista päivän lähes 60 konsertin ja yli 20 ilmaistilaisuuden jälkeen Vivaldin La Folian pyörteissä armenialaiseen kansanmusiikkiin ja improvisaatioihin muista kulttuureista. Konsertti kuvasi hyvin tapaa, millä taiteelliset johtajat Minna Pensola ja Antti Tikkanen olivat rakentaneet festivaalin koko ohjelman.
Jokainen konserttikokonaisuus oli täynnä jotakin vanhaa, jotakin uutta ja jotakin aivan yllätyksellistä. Rajalla-teemaa käsiteltiin laaja-alaisesti maantieteellisesti, kielellisesti, kulttuurisesti, sosiaalisesti, henkisesti ja fyysisesti.
Kuva: Juuso Westerlund/Kuhmon Kamarimusiikki
Kesän kohokohtia olivat mm. Sebastian Fagerlundilta ja Lotta Wennäkoskelta tilattujen sävellystilausten kantaesitykset, jo keväällä loppuunmyyty Tangomania-konsertti sekä Theresienstadtin keskitysleirillä sävelletyistä lauluista koostunut konserttikokonaisuus.
Festivaalilla esiintyi kaikkiaan 114 kansainvälistä taiteilijaa. Tutuista Kuhmon kävijöistä ihastusta herättivät mm. Keski-Pohjamaan Kamariorkesterin, Storioni-trion, sopraano Anu Komsin ja viulisti Sini Simosen esiintymiset. Uusiksi yleisön suosikeiksi ensikertalaisista nousivat mm. Quiroga-kvartetti, Paddington-trio, harmonikansoittaja Janne Valkeajoki ja kantelisti Eija Kankaanranta.
Kursseille osallistui 85 oppilasta. Erityisesti kamarimusiikkiyhtyeille tarjotut mestarikurssit saavuttivat suosiota. Kaukaisimmat kurssilaiset tulivat Australiasta ja USAsta.
”Olemme valtavan tyytyväisiä että ohjelmistoamme ovat kiitelleet niin yleisö kuin sen esittäjätkin. Balanssi tutun ja yllätyksellisyyden välillä on tuntunut toimivalta, yleisö on suhtautunut ohjelmaan iloksemme positiivisen uteliaasti. Tunnelma muusikoiden kesken on ollut onnellinen ja kannustava, mikä on meille yksi suurimmista motivaatioista ensi kesän ohjelmasuunnitteluun heittäytymiseen”, kiittelevät Pensola ja Tikkanen.
Thomas Florio, baritoni, Kuhmon kirkon parvella odottaa konsertin alkua. Kuva: Juuso Westerlund/Kuhmon Kamarimusiikki
Festivaalille kirjattiin yli 21.730 konserttikäyntiä. Vuosina 2021 ja 2022 vastaava luku oli 21.000 ja 24.000 välillä. ”Näyttää siltä, että tämä 21.000 konserttikäyntiä on nyt se uusi normaali taso, johon ollaan päädytty koronan jälkeen. Koronaa ennen konsertteja oli 5−6 päivässä, nyt niitä on neljä”, kertoo festivaalin toiminnanjohtaja Sari Rusanen.
”Lipunmyynnin tavoitteena oli saavuttaa 500.000 euroa, mutta siihen ei ihan päästy. Lipputuloja kertyi 476.000 euroa, mikä sekin on kova tulos. Talous saadaan pysymään kunnossa kulujen karsinnan myötä”, toteaa Rusanen.
”Jos festivaalin taiteilijakunnassa on tapahtunut uudistumista, sitä tapahtui myös organisaatiossa. Yli 240 työntekijän joukossa oli monta ensikertalaista. Kuhmon Kamarimusiikin tehtävä on kasvattaa myös organisaation puolella uutta sukupolvea, missä onnistuttiin”, kiittelee Rusanen.
Pohjoinen utopia
Kuhmon 55. Kamarimusiikki soi 13.−26.7.2025. Festivaalin teema tulee olemaan Pohjoinen utopia, englanniksi Scandinavian Utopia. Sen myötä sukelletaan Pohjoismaiden kulttuurin, elämäntavan, mielenlaadun ja ilmaston erityispiirteisiin unohtamatta vahvoja riippuvussuhteita sekä välttämätöntä vuorovaikutusta muun maailman kanssa. Ohjelma ja taiteilijat julkistetaan tammikuussa 2025.
Kuhmon Kamarimusiikkia ovat tukeneet vuonna 2024 avustuksin opetus- ja kulttuuriministeriö, Kuhmon kaupunki ja Jenny ja Antti Wihurin rahasto. Festivaalin yritysyhteistyökumppaneita ovat OP Kuhmo, OP Kainuu, OP Ylä-Kainuu, OP Paltamo, F-Musiikki Oy, Kainuun Sanomat, Kuhmo Oy, No-Pan Auto Oy ja Osuuskauppa Maakunta.