Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 28.02.2025

Monira Al Qadirin näyttely Kiasmassa kietoutuu yhteisen kohtalonkysymyksemme ympärille

Persianlahden merkittävimpiin nykytaiteilijoihin lukeutuva Monira Al Qadiri käsittelee taiteessaan sitä, miltä tuntuu elää öljyn mahdollistamaa modernia elämää kiihtyvän ilmastokriisin aikana.

 

Kuvassa on vaalean sinertävällä valoisalla pohjnaialla muovinen punainen isokokoinen molekyyliryväs.  Siinä tumman vihreitä ohuita muoveja sidoksena.

Monira Al Qadiri, Benzene Float (sarja), 2023. Kuva: Markus Tretter

 

Näyttelyn kuvaus

Öljyn kahtalainen rooli vaurauden tuojana ja kriisien aiheuttajana on keskeinen aihe taiteilija Monira Al Qadirin uudessa näyttelyssä. Aihe on hänelle omakohtainen: Al Qadiri varttui Kuwaitissa öljynjalostamoiden naapurissa ja koki lapsena Persianlahden sodan.

Näyttelyssä on esillä veistoksia ja videoteoksia viimeisten kymmenen vuoden ajalta. Osa veistoksista on erittäin suurikokoisia, kun taas pienimmät ovat halkaisijaltaan vain senttimetrin. Monissa veistoksissa toistuvat öljynporauksessa käytettävien terien ja kemikaalien molekyylirakenteiden muodot. Leimallista Al Qadirin teoksille ovat sateenkaaren väreissä läikehtivät värit, jotka muistuttavat öljystä ja helmien hohtavasta pinnasta.

Esillä olevissa videoteoksissa Al Qadiri muun muassa palaa lapsuuskokemuksiinsa. Öljynjalostamon lähellä asunutta lasta laitos muistutti ympäristötuhon sijaan hohtavasta suurkaupungista. Palavat öljykentät puolestaan olivat hänen ensimmäinen tietoinen kohtaamisensa öljyn kanssa.  

 

Kuvassa on vasemmalla pystysunnassa sinisestä violettiin vaihtuvaa väriä ja siinä neljä kuplaa reunassa. Taaempana on iso kupolimainen paksu sininen iglu. Siinä on piikikkäitä ulokkeita. Seinät ja lattia ovat harmaita.

Monira Al Qadiri, Alien Technology (Diamond), 2023. Kuva: Markus Tretter 

 

Teoksissa on viittauksia myös Al Qadirin suvun historiaan. Ennen öljybuumia merkittävä elinkeino alueella oli helmensukellus. Ala työllisti taiteilijan isoisän, joka työskenteli laulajana helmensukellusaluksella. 1950-luvulla öljyteollisuus nosti pienen maan köyhyydestä rikkauteen ja päätti samalla helmenpyyntielinkeinon.

Näyttely on avoinna yleisölle 21.3.–7.9.2025.

Taiteilijasta

Monira Al Qadiri (s. 1983, Senegal) varttui Kuwaitissa ja suoritti taideopintonsa Japanissa. Nykyään hän asuu ja työskentelee Berliinissä.

Al Qadirin yksityisnäyttelyitä on ollut viime vuosina esillä muun muassa taidekeskus Bozarissa Brysselissä (2024), Kunsthaus Bregenzissä Itävallassa (2023), Bilbaon Guggenheim-museossa (2022), Blaffer Art Museumissa Houstonissa (2022) ja Haus der Kunstissa Münchenissä (2020). Hän on ollut mukana lukuisissa ryhmänäyttelyissä, kuten Sydneyn biennaalissa (2023–2024), Boråsin biennaalissa (2024), Sharjahin biennaalissa (2023), Palais de Tokyossa (2020) ja MoMa PS1:ssä (2019–2020). Vuonna 2022 hänen teoksiaan oli esillä Venetsian biennaalin päänäyttelyssä.

Monira Al Qadiri
Deep Fate – Lumous ja tuho
21.3.2025–7.9.2025

https://kiasma.fi/