Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 17.09.2024

Palestiinalaisen Larissa Sansourin näyttely Amos Rexissä käsittelee ylisukupolvista traumaa ja menetystä sekä kuviteltuja tulevaisuuksia

Larissa Sansourin näyttelyssä ajankohtaiset aiheet, kuten kodin ja kotimaan jättäminen pakon edessä ja ylisukupolviset traumat kietoutuvat kuviteltuihin maailmoihin scifin, oopperan ja dokumentaarisen aineiston kautta.

 

Kuvassa on valkoisessa isossa tilassa vasemmalla valkoiset kapenevat pylväät ja vieressä on oikealla matala hylly. Sen oikealla puolella on valkoisella sohvalla istumassa nainen mustissa vaatteissa.  Hänen oikealla puolellaan on harmaa taulu, jossa on harmaa taulu, jonka otsikkona on Nation Estate.

Pysäytyskuva videoteoksesta Larissa Sansour & Søren Lind: Nation Estate, 2012. Kuva: Amos Rex

 

Mennyt, nykyisyys ja mahdolliset tulevaisuudet kohtaavat palestiinalais-tanskalaisen Larissa Sansourin (s.1973) näyttelyssä, joka avaa tilaa uudenlaisille tavoille ajatella historian kertomuksia ja oikeutta kotiin ja maahan. Sansourin videoteokset ja installaatiot käsittelevät muun muassa Palestiinan kansan kokemaa menetystä sekä alati uhkaavaa ympäristökatastrofia ja laajenevat tarkastelemaan surua, muistia ja periytyvää traumaa.  

Näyttelyssä voi pysähtyä ja pohtia paitsi Israel-Palestiina-konfliktin pitkää historiaa myös yleisesti kansallisia identiteettejä, jaettuja inhimillisiä kokemuksia ja kollektiivisia muistoja. Parhaimmillaan taide toimii alustana, jonka kautta pystyy käymään keskustelua hyvinkin vaikeista aiheista.

Larissa Sansourin teokset ovat elokuvallisia, kaihoisan kauniita ja monikerroksellisia. Taiteilija yhdistää faktan ja fiktion sekä poliittisen historian kerrostumat ajankohtaisiin aiheisiin esteettisesti kiehtovalla tavalla. Teosten elokuvallinen, tarkka visuaalisuus kutsuu katsojan uppoutumaan tulevaisuuden maisemiin, joissa on mahdollista ajatella toisin.  

 

Pysäytyskuva teoksesta Larissa Sansour & Søren Lind: A Space Exodus, 2009.

Pysäytyskuva teoksesta Larissa Sansour & Søren Lind: A Space Exodus, 2009.

 

"Viime vuosina olen työskennellyt menetyksen, muistin ja periytyvän trauman käsitteiden parissa viitaten väkivaltaan ja epäinhimillistämiseen, jota on harjoitettu palestiinalaisia kohtaan yli vuosisadan ajan. Ihmistragedian mittakaava, joka tällä hetkellä tapahtuu Gazassa, korostaa entisestään väkivallan ja sorron kierrettä, ja olen erittäin kiitollinen Amos Rexille, että se antaa äänen palestiinalaisille tässä vaikeassa ajassa", sanoo Sansour.

Lontoossa työskentelevän Larissa Sansourin teoksia on nyt esillä ensimmäistä kertaa Suomessa tässä laajuudessa. Lokakuussa avautuva näyttely koostuu seitsemästä teoksesta vuosilta 2009–2022. Sansourin teoksia on nähty lukuisissa taideinstituutioissa ympäri maailman mm. Whitworth Art Galleryssa Manchesterissä, KINDLissä Berliinissä, Copenhagen Contemporaryssa, ja hän edusti Tanskaa Venetsian taidebiennaalissa vuonna 2019. Suurin osa Amos Rexissä nähtävistä teoksista on syntynyt yhteistyössä kirjailija ja ohjaaja Søren Lindin kanssa.  

Amos Rexin museonjohtaja Kieran Longin mukaan on erittäin merkityksellistä saada Sansourin näyttely Amos Rexiin juuri nyt, kun Gazan sota ja tilanteen aiheuttama valtava inhimillinen kärsimys on tullut näkyväksi meille kaikille.  

“Taiteilijan videoteokset ja installaatiot herättävät ymmärrystä ja myötätuntoa ja se tuntuu tässä hetkessä tärkeältä. Toivomme, että taidenäyttely antaa kävijöilleen tilaa uusille ajatuksille ja kohtaamisille. Ennen kaikkea toivomme tietysti, että alueelle saadaan rauha,” Long sanoo.

Näyttelyn on kuratoinut Terhi Tuomi. Larissa Sansour -näyttely on esillä Amos Rexissä 9.10.2024–2.3.2025.

https://amosrex.fi/