Taide ja kulttuuri saivat uusia muotoja 1980-luvun Suomessa. Pete Europan uutuuskirja Helsinki 1984 – Yön olennot ja uusi ääni kertoo tuosta ajasta murroksen keskiössä vaikuttaneiden näkökulmasta. Teos vie lukijan filosofis-runolliselle matkalle aikakauteen, jolloin olemassaolon luonne oli toisenlainen. Runsas kuvitus ja aikalaishaastattelut syventävät ajan hengen ymmärrystä.
1970–1980-lukujen vaihteessa YYA-Suomessa vallitsi vielä normeissa pysyttelevä yhtenäiskulttuuri. Vuosikymmenen alussa alkunsa sai kuitenkin renessanssi, joka juhli yksilöä, taideteosta itsessään. Kylmä sota tuntui harmaana ja ahdistavana ilmapiirinä, josta oli houkuttelevaa hakeutua samettiseen dekadenssiin ja suurkaupunkien myyttisiin valoihin.
Osa kirjan kannesta, Pete Europa, Helsinki 1984 – Yön olennot ja uusi aalto. Kuva: SKS Kirjat
Helsingissä syntyi katu- ja klubikulttuuri, joka sai innoituksensa muun muassa Andy Warholin Factorysta, Berliinin kabareista, futurismista ja uusromantiikasta. Teatteria, tanssia ja performansseja leimasi poikkitaiteellinen kokeilevuus. David Bowien tekemän pioneerityön myötä myös mieskuva mullistui. Perinteinen suomalaisen miehen malli sai rinnalleen maskuliinisen, koristautuvan dandyn; keikarin, joka pukeutui ja meikkasi ennen kaikkea itseään varten, tunteakseen itsensä tähdeksi.
”Kaikki vanha oli mennyttä – edessä oli kokonaan uusi elämä. Kaikki oli tyhjää ja avointa. Uusi aikakausi sykki suonissani samaa tahtia monen muun kanssa. Tuo salaperäinen aikojen tanssi ja pulssi, joka nousee esiin nuorista ajan hermoilla surffaavista avoimista sieluista. Kaikki oli nupussaan. Odotti, vääntelehdi, sykki kiihkoa. 80-luvun alku oli kuin jonkinlainen helminauhan nauha – sen avoin pää odotti valmiina erilaisia helmiä ja niitä alkoi sitten uuden vapautumisen myötä pujottautua yhteen.”
Katukielellä kirjoitettu Helsinki 1984 antaa äänen tuon mullistuksen todistaneille, jotain mystistä totuutta yhteiskunnan normien ulkopuolelta etsineille, jotka kokivat olevansa osa heimoa, jota yhdisti kieli, tyylikkyys ja tapa olla maailmassa. Yhteisössä jokainen sai olla vapaa ja vahva, oma persoonansa.
Petri Hakkarainen. Kuva: Kriittinen Korkeakoulu
Pete Europa (oik. Petri Hakkarainen) tunnetaan elokuvaohjaajana, muusikkona ja 1980-luvun klubikulttuurin organisoijana. Helsinki 1984 perustuu aineistoltaan Europan dokumenttielokuvaan Timanttikoirien vuosi 1984 (2010).