Taiteilija Daniel Steegmann Mangrané herättelee kyseenalaistamaan tapoja, joilla olemme tottuneet katsomaan maailmaa. Maaliskuun lopussa avautuva näyttely on laajin Pohjoismaissa nähty katselmus taiteilijan teoksiin ja hänen ensimmäinen esiintymisensä Suomessa.
Daniel Steegmann Mangrané, La Pensée Férale, 2020. Teoksen valokuvat on otettu Brasilian itärannikolla Mata Atlântican sademetsässä, joka on yksi biologisesti monimuotoisimmista, mutta myös uhanalaisimmista sademetsistä maailmassa.
Taiteilija Daniel Steegmann Mangrané (s. 1977, Barcelona) pyrkii hämäämään näyttelykävijän aisteja ja kyseenalaistamaan oletuksia. Kiasman 4. ja 5. kerrokseen levittäytyvän näyttelyn teoksia pääsee kokemaan myös keholla sen sijaan että vain katsoisi niitä.
Museon ylin kerros muuttuu kokonaisinstallaatioksi. Merkittävä elementti on ikkunoista sinisten värifiltterien läpi tulviva luonnonvalo, joka saa näyttelyn muuttumaan vuorokaudenaikojen ja sääolosuhteiden mukana. Lattia on vuorattu sinisellä matolla, jolle voi asettua vaikkapa makoilemaan ja tarkkailemaan ympäristöä ja teoksia.
Luonto ja keinotekoinen kohtaavat Steegmann Mangranén teoksissa usein. Hänelle kyse ei kuitenkaan ole vastakohdista: ihminen on osa luontoa, ei siitä erillään tai sen yläpuolella. Monissa teoksissa toistuva sademetsä toimii taiteilijalle vertauksena siitä, miten kaikki maailmassa on linkittynyt yhteen.
Näyttelyn ovat kuratoineet Kiasman vaihtuvien näyttelyiden intendentti João Laia, Barcelonan Nykytaiteen museon näyttelyiden pääkuraattori Hiuwai Chu ja Kiasman vaihtuvien näyttelyiden amanuenssi Piia Oksanen. Näyttely on tuotettu yhteistyössä Barcelonan nykytaiteen museon (MACBA) kanssa. Näyttelyä on tukenut Institut Ramon Llull.