Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 02.09.2020

Sebastian Fagerlundin musiikki soi eri puolilla maailmaa

Koronavuosi on tunnetusti hiljentänyt musiikkielämää. Säveltäjä Sebastian Fagerlundilta (s. 1972) peruuntui eri puolilla maailmaa 26 konserttia, joissa hänen musiikkiaan olisi ollut esillä. Näistä 12 oli orkesterikonsertteja. Peruuntumisista huolimatta Fagerlundin kansainvälinen ura on edelleen vahvassa nousussa.

Ensi kevätkaudella Fagerlundin orkesteriteoksia soittavat mm. Frankfurtin Radio-orkesteri, St. Louisin sinfoniaorkesteri ja Minnesotan sinfoniaorkesteri. Poikkeusvuoden 2020 aikana Fagerlundilta on valmistunut useita teoksia ja uusista kansainvälisistä tilauksista on sovittu. Näiden teosten kantaesityksiä on odotettavissa tulevina konserttikausina.

 

Kuvassa on Sebastian Fagerlundin kasvokuva.  Tausta on sininen ja siihen tulee valoa.

Kuva: Simon van  Boxtel

 

Runsaasti kiinnostusta maailmalla on herättänyt Sebastian Fagerlundin ja koreografi Tero Saarisen uusi yhteistyö. Näyttämöteos Transit 19 tanssijalle ja sinfoniaorkesterille perustuu Fagerlundin kolmeen orkesteriteokseen. Pohjoismaisena yhteistuotantona valmistuva teos saa ensi-iltansa Skånes Dansteaterin ohjelmistossa Malmön oopperassa 3.10.2020, ja se siirtyy Tero Saarinen Companyn kiertueohjelmistoon vuonna 2021.

Esityksiä on kaksitoista, ja ne toteutetaan eritysjärjestelyin. Kuhunkin esitykseen myydään vain 50 lippua, vaikka salissa olisi tilaa noin 1500 hengelle. Koska orkesterimonttuun ei mahdu soittamaan 60 muusikkoa turvavälein, he soittavat harjoitussalissa, josta ääni välitetään näyttämölle.

Transitissa käytettävät orkesteriteokset Stonework, Drifts ja Water Atlas ovat valmistuneet vuosien 2014‒2018 aikana ja muodostavat trilogian, jonka jokaisen teoksen aiheena ovat luonnonilmiöt. Sävellysten lähtökohtina ovat säveltäjän mukaan olleet ”ikiaikaiset ja ihmisten muokkaamat kivimuodostelmat, vedenalaisten hiekkamuodostelmien ja aavikoiden jatkuva muutos sekä veden ikuinen kierto”.

”Olen todella iloinen yhteistyöstä suuresti arvostamani Tero Saarisen kanssa ja että tänä haastavana aikana, jolloin kulttuurielämä on ollut puoli vuotta umpijäässä, pääsemme kuitenkin Malmössä toteuttamaan näyttämöteoksen live-esityksinä sinfoniaorkesterin kanssa”, Fagerlund sanoo.

Kansainvälinen mielenkiinto Fagerlundin musiikkiin on viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti. Vuosina 2016‒2017 hän toimi Amsterdamissa maailman vierailluimman konserttitalon Concertgebouw’n residenssisäveltäjänä. Fagerlundin säveltämä ooppera Höstsonaten (Syyssonaatti) on Helsingin ja Tukholman lisäksi esitetty Malmössä ja Malmön Oopperan vierailuna Hongkongissa.