Kansallisgalleria tuo ensimmäistä kertaa Suomen kansalliset taideaarteet pelimaailmaan nuorten suosimassa Fortnite-pelissä. Uudessa Art Heist -peliympäristössä pelaajien tehtävä on kaapata itselleen klassikkoteoksia ja pitää ne itsellään vastapelaajien ryöstöyrityksistä huolimatta. Perinteistä kuvataidetta ja pelimaailmaa yhdistelevä Art Heist täyttää osaltaan Kansallisgallerian tavoitetta luoda taide-elämyksiä myös digitaalisissa kanavissa.
Kansallisgallerian kokoelmista tuttu teos Art Heist -pelimaailmassa. Kuva: Kansallisgalleria
Kansallisgallerian klassikkoteoksia pääsee nyt ihastelemaan supersuositussa Fortnite-pelissä täysin uudella tavalla. Torstaina 5.9. Fortnite Creative -alustalla julkaistava Art Heist on interaktiivinen pelikartta, joka yhdistää taiteen, kulttuurin ja viihteen.
Lipunryöstöpelin muunnelmassa joukkueet kilpailevat löytääkseen, varastaakseen ja suojellakseen arvokkaita taideteoksia. Kansallisgallerian taidekokoelmasta nähdään pelissä seitsemän ikonista teosta, mukaan lukien Akseli Gallen-Kallelan ja Eero Järnefeltin maalaukset.
Taideteoksia ollaan pelimaailmoissa nähty harvoin, ja silloinkin yleensä joko somisteina tai taustakuvina. Art Heist sen sijaan tuo taideteokset ensimmäistä kertaa keskeiseksi osaksi pelikokemusta. Teokset ovat toimineet myös inspiraation lähteinä pelikartan eri alueille.
”Mikään museo ei tietääksemme ole aiemmin tehnyt tällaista peliympäristöä. Koko prosessi on ollut meille oppimatka siihen, millä eri tavoin interaktioita voidaan luoda taiteen ympärille. Pelissä taideteokset ovat tiivis osa pelin tarinaa, minkä myötä suomalainen taide ja kulttuuri tavoittavat paremmin myös digitaalisen pelaajayleisön”, kertoo Kansallisgallerian digitaalisen sisällön tuottaja Anna Laamanen.
Projekti on tehty yhteistyössä Adventure Clubin, Helsinki XR Centerin Virtual Creation Coren ja Transparent Eyeballin kanssa. Kartan suunnitteluun ja testaamiseen on osallistunut aktiivisesti myös joukko Fortnite-pelaajia.
Tiimi ryntää ulos galleriasta kohti seikkailua. Kuva: Kansallisgalleria
Tulevaisuuden taidekokemusta kehittämässä
Art Heist on osa laajempaa Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelmaa (2022–2024), joka vahvistaa Kansallisgallerian osaamista luoda taidepalveluita verkossa. Ohjelman aikana on pilotoitu uusia tapoja ja formaatteja luoda digitaalisia elämyksiä, jotka mahdollistavat taiteen kokemisen entistä monimuotoisemmin.
Kansallisgalleria on luonut ohjelman puitteissa esimerkiksi Taidejahdin Robloxissa. Se tavoitti lähes satatuhatta lasta Ylen itsenäisyyspäivän vastaanotolla metaversumissa. Sen lisäksi mm. Taidetrippi-videoesseesarja sekä Hugo Simbergin maailma -virtuaalinäyttely ovat osoituksia siitä, kuinka taiteen ja teknologian yhdistäminen voi avata uudenlaisia mahdollisuuksia taiteen kokemiseen.
”Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelman tavoitteena on keksiä ja tutkia, minkälaisia taide-elämyksiä voisimme tuottaa digitaalisessa ympäristössä. Art Heist toimii tässä osaltaan esimerkkinä siitä, miten voimme laajentaa taiteen saatavuutta nuorten ihmisten arjessa, luomalla sisältöjä heidän käyttämilleen alustoille”, kertoo Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelman johtaja Johanna Eiramo.
”Art Heist on yksi keino hakea uusia toimintatapoja ja toteuttaa tärkeintä tehtäväämme eli Suomen kulttuuriperinnön vahvistamista ja taiteellisen sivistyksen edistämistä”, kiteyttää Kansallisgallerian pääjohtaja Kimmo Levä.
https://www.kansallisgalleria.fi/fi