Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 21.03.2024

Taiteilija Nina Beier osoittaa kiusallisuuksia, joita arkisiin esineisiin ja tapoihimme sisältyy näyttelyssään Kiasmassa

Kun esineen arvostus yhteiskunnassa nousee tai laskee, taiteilija Nina Beierin kiinnostus herää. Kyseessä voi olla vaikkapa käsin kääritty sikari tai vintage-lavuaari, joiden väreille annettiin aikanaan imperialistisia nimiä, kuten Indian ivory tai Bali brown. Veistoksissaan Beier rinnastaa esineitä ja materiaaleja toisiinsa. Uusissa asiayhteyksissä ne saavat jälleen uusia merkityksiä; esimerkiksi teoksessa Plug (2018) paksu sikari sojottaa pastellisen pesualtaan viemäriaukosta. Beierin Osat-niminen näyttely avautuu Kiasmassa perjantaina 22. maaliskuuta.

 

Kuvassa on harmaalla pohjalla tumman harmaita maastureita vinottain alaspäin. Alimpana olevan vasemmasta ikkunasta tulee pitkiä hiuksia ulos.

Nina Beier, Auto, 2017. Kuva: Kansallisgalleria/Petri Virtanen

 

Nina Beier (s. 1975, Tanska) tuo valokeilaan taustatarinat ja historiallisen painolastin, joita monet arkiset tavarat kantavat mukanaan. Hänen veistoksensa perustuvat usein olemassa oleviin esineisiin, joita hän etsii verkon kauppapaikoista ja käytetyn tavaran myymälöistä – kaikkialta, minne kerran tuotettuja, ostettuja, käytettyjä ja hylättyjä tavaroita kertyy.

Osat-näyttelyn teoksissa toistuvia teemoja ovat sukupuoleen liittyvät roolit ja ihmisen suhde muihin lajeihin. Kiasmassa esillä olevissa teoksissa Beier on käyttänyt muun muassa mekaanisia härkiä ja äidinmaidonkorviketta (Beast, 2018), aidoista hiuksista valmistettuja peruukkeja ja kauko-ohjattavia autoja (Auto, 2017), hierovia tuoleja ja elektroniikkajätteestä kerättyjä arvometalleja (Manual Therapy, 2016) sekä lannoitettua multaa ja uhanalaisen seychellienpalmun siemeniä (Female Nude, 2015), jotka olivat aikanaan arvokasta kauppatavaraa ja jotka muistuttavat ulkonäöltään naisen alavartaloa. Veistoksissa esineet heijastavat ympäröivää maailmaa, sen valta-asetelmia, materian ja rahan virtoja, kysymyksiä aitoudesta ja loputtomia merkityksiä, joita tavaroihin liittyy.

Veistosten lisäksi Beier on toteuttanut urallaan monia performansseja. Niistä Draama-niminen teos nähdään Kiasmassa. Esityksessä näyttelijät kyynelehtivät näyttelytilassa kädessään tyhjä juomalasi. Esitys on nähtävillä perjantaisin ja lauantaisin, tarkemmat kellonajat ilmoitetaan museon verkkosivuilla.  

 

Kuvassa on kaksi käsien pesuallasta, joista lähempänä oleva on punertava ja taaempana oleva on pienempi. Molempien alaosasta tulee ulos sikari.

Nina Beier, Plug, 2018/2024. Kuva: Kansallisgalleri Petri Virtanen

 

Toukokuun lopussa näyttely laajentuu museotilojen ulkopuolelle, kun Beierin suihkulähdeteos Women & Children (2022) tulee esille altaaseen Kiasman edustalle. Teos on hankittu Kansallisgallerian kokoelmiin New Carlsberg Foundationin tuella, ja se jää museon kahvilaterassin altaaseen esille pysyvästi.

Osat-näyttely on laajin Pohjoismaissa nähty katsaus Beierin tuotantoon. Sen on kuratoinut Kiasman amanuenssi Piia Oksanen.

Maaliskuussa 2024 Nina Beierilla avautui Kiasman lisäksi yksityisnäyttely nykytaiteen museo Capc:ssä Bordeaux’ssa, Ranskassa. Itsenäisinä kokonaisuuksina toimivat näyttelyt täydentävät toisiaan ja kattavat yhdessä Beierin 20 vuotta jatkuneen taiteellisen uran, joka käsittää niin veistoksia, installaatioita kuin performansseja. Myöhemmin tänä vuonna hänellä avautuu yksityisnäyttely nykytaiteen museo Tamayossa Meksikon pääkaupungissa.

Taiteilijan biografia

Nina Beier on kansainvälisesti arvostettu nykytaiteilija. Hän on osallistunut yhteisnäyttelyihin viimeksi Lyonin biennaalissa Ranskassa (2022), Busanin biennaalissa Etelä-Koreassa (2022) ja São Paulon biennaalissa Brasiliassa (2021–2022). Hänen teoksiaan on ollut esillä muun muassa Lafayette Anticipationsissa Pariisissa (2024), Mudamissa Luxemburgissa (2024), Art Sonje Centerissä Soulissa (2023), Hammer Museumissa Los Angelesissa (2022) ja Pinacoteca Agnellissa Torinossa (2022). Hänen yksityisnäyttelyitään on nähty esimerkiksi Rønnebæksholmissa Tanskassa (2021), Spike Islandissa Englannissa (2018), Kunstverein Hamburgissa Saksassa (2015) ja nykytaiteen keskus CAC:ssa Liettuassa (2015).

Nina Beier: Osat
22.3.–8.9.2024

https://kiasma.fi/