Tampereen elokuvajuhlien kilpailut huipentuivat lauantai-iltana 8. maaliskuuta Palkintoseremoniaan Olympiassa, jossa julkistettiin elokuvakilpailusarjojen voittajat. Palkintoja jaettiin kotimaisessa ja kansainvälisessä kilpailussa sekä genre-elokuville suunnatussa Generation XYZ -kilpailussa.
Illan aikana palkittiin myös yleisön suosikit sekä jaettiin elokuvatuotantojen ekologisuuteen keskittyvä Vastuullisuuspalkinto Verso. Lisäksi tapahtuman yhteydessä palkittiin jo toistamiseen Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n Sylvi-palkinnot parhaalle tv-sarjalle sekä elokuvalle.
Gran Prix Martin Seegerin El canon. Kuva: Tampereen elokuvajuhlat
Kansainvälinen kilpailu
Kansainvälisen kilpailun pääpalkinnon eli Grand Prix’n voitti chileläinen fiktioelokuva, Martín Seegerin El canon (Chile, 2024). Kansainvälisen kilpailun tuomaristo ihastui elokuvan ainutlaatuiseen ja odottamattomaan lähestymistapaan kolonialismin aiheeseen, joka sallii elokuvantekijän leikitellä sillä, miten suhtaudumme toiseuteen hyvin sarkastisella mutta syvästi koskettavalla tavalla.
Palkintoehdokkuuden Euroopan elokuva-akatemian European Short Film – Prix Vimeo 2026 -kilpailussa nappasi John Smithin kokeellinen dokumentti Being John Smith (Britannia, 2024), joka tuomariston mukaan näyttää, että ihminen voi olla tunnettu elokuvantekijä, ja silti kokea olonsa epämukavaksi omassa ihossaan sekä olla epävarma siitä, mitä tekee, ja miksi sen tekee.
Parhaaksi dokumentiksi kansainvälisessä kilpailussa valittiin Katarína Gramatován Dom strom (Slovakia, 2024). Parhaan animaation palkinnon sai Tomek Popakulin sekä Kasumi Ozekin ohjaama elokuva Zima (Puola, 2023). Tuomaristo valitsi parhaaksi fiktioksi JJ Linin elokuvan He Ma (Kiina, 2025). Kansainvälisen kilpailun yleisöpalkinnolla palkittiin Rúnar Rúnarssonin elokuva O (Islanti, Ruotsi, 2024).
Kansainvälisen kilpailun tuomaristoon kuuluivat Gabrielė Cegialytė, Oskar Forstén, Fariba Haidari, Ivan Ramljak sekä Ariunaa Tserenpil.
30-minuuttisten elokuvien sarjan voittaja Marjo Levlinin Underdog. Kuva: Tampereen elokuvajuhlat
Kotimainen kilpailu
Kotimaisen kilpailun pääpalkinnon alle 30-minuuttisten elokuvien sarjassa voitti Marjo Levlinin Underdog (Suomi, 2024). Tuomariston mukaan ohjaaja luo nöyrästi ja syvällä kunnioituksella sekä katsojaa että elokuvataidetta kohtaan kokemuksen, joka ei manipuloi eikä kahlitse, vaan vapauttaa katsojansa innovatiivisen ja vangitsevan ilmaisunsa kautta. Elokuva yhdistää vaivattomasti henkilökohtaiset lapsuusmuistot ihmisyyden pimeimpiin käytäviin kutsuen meidät jakamaan syvällisen pohdinnan yhteisestä inhimillisyydestämme.
Erikoispalkinnon samassa sarjassa sai Mariangela Pluchinon elokuva Peppermint Diesel 20% (Suomi, 2024). Elokuvaa kuvailtiin virkistäväksi lähestymiseksi klassiseen kostotarinaan. Elokuva näyttää, kuinka tytöt voivat pitää hauskaa ja saada visuaalista mielihyvää tarinaa painottavasta genre-elokuvasta.
Nuorisotuomariston palkinnon alle 30-minuuttisten sarjassa sai Matleena Jäniksen elokuva Muistokirjoitus / Saarelaiset (Suomi, 2024). Perusteina päätökselle olivat teoksen henkilökohtaisuus, emotionaalinen vaikuttavuus, filmitriptyykkimuodon taiteellinen kiinnostavuus ja kerronnan vaivaton eteneminen. Elokuva palkittiin lisäksi kunniamaininnalla kotimaisessa kilpailussa.
Kotimaisen kilpailun yli 30-minuuttisten elokuvien sarjassa pääpalkinto jaettiin poikkeuksellisesti kahden elokuvan kesken. Jaetun palkinnon saivat dokumentit Two Forests (ohj. Jan Ijäs, Suomi, 2024) sekä Sirkus Tuomento (ohj. Veli Granö, Suomi, 2025). Tuomariston mukaan Ijäksen elokuva lumoaa harkitulla muodollaan ja hienovaraisella kuvauksellaan. Granön elokuva taas todistaa aina ajankohtaista sukupolvien yli jatkuvaa perheväkivallan kierrettä ja sen seurauksia käsitellen samalla taiteen roolia yksilön elämässä. Granön elokuva palkittiin lisäksi Kirkon mediasäätiön palkinnolla.
Erikoispalkinto yli 30-minuuttisten kotimaisten elokuvien sarjassa jaettiin Iiris Härmän pitkälle dokumentille Kurkien äiti (Suomi, 2024). Elokuvaa kuvailtiin lempeäksi henkilökuvaksi, jossa elokuvantekijä onnistuu vangitsemaan seikkailullisen naisen uniikin älykkyyden sekä uskon luonnon ja ilon voimaan.
Suomen elokuvasäätiön vuosittain jakaman Risto Jarva -palkinnon sai Veera Lamminpään animaatio Mereneläviä (Suomi, 2024). Tuomariston mukaan elokuva erottui edukseen, sillä teoksessa sisältö tai muoto ei rajaa mielikuvitusta – elokuvassa loistaa tekemisen vapaus ja se hyödyntää tarkkanäköisesti mustaa, mutta lempeää huumoria.
Lamminpään elokuva rohmusi myös kasan muita palkintoja. Kotimaisessa kilpailussa elokuva palkittiin kunniamaininnalla sekä opiskelijapalkinnolla. Tämän lisäksi elokuvalle myönnettiin Tampereen palkintoehdokkuus eurooppalaisen lyhytelokuvan yleisöpalkinnoksi (European Short Film Audience Award). Myös elokuvan koko työryhmä palkittiin Vastuullisuuspalkinto Versolla (Tampereen kaupunki, Audiovisual Producers Finland – APFI, Tampereen elokuvajuhlat) elokuvan tuotannon ekologisesta kestävyydestä.
Kultainen Varjo -kalustovuokrauspalkinnon (Valofirma – The Light House, Kamerafirma – The Camera House) sai elokuvan My Name is Hope (Suomi, 2025) kuvaaja Máté Papp. Kotimaisen yleisöpalkinnon voitti Miikka Poutiaisen pitkä dokumentti Sopeutumaton (Suomi, 2025).
Kotimaisen kilpailun tuomariston jäsenet olivat Sawandi Groskind, Tuija Halttunen sekä Mara Marxsen.
Genre-elokuvien voittaja Andrea Gatopoulosin The Eggregores' Theory. Kuva: Tampereen elokuvajuhlat
Generation XYZ
Parhaaksi genre-elokuvaksi valittiin Andrea Gatopoulosin elokuva The Eggregores’ Theory (Italia, 2024). Tuomariston mukaan elokuva kuvaa ja kuvittaa, kirjaimellisesti, vääristynyttä heijastusta vääristyneestä maailmastamme ottaen kantaa poliittisiin suuntauksiin ja tekoälyn tekosiin herättelevällä voimalla. Se punoo yhteen sisältönsä ja muotonsa ainutlaatuisesti ja runollisesti.
Kunniamaininnan Generation XYZ -kilpailussa sai Victoria Garzan La Pecera (Meksiko, 2023). Yleisöpalkinnon voitti elokuva Parasomnia (Espanja, 2024), jonka on ohjannut Daniel Noblom.
Generation XYZ -kilpailua tuomaroivat Salomé Crickx, Johanna Sinisalo ja Niina Virtanen.
Sylvi-palkinnot
Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on jakanut vuodesta 1985 Sylvi-palkintoa parhaalle käsikirjoitukselle. Sen ovat voittaneet lukuisat suomalaiset eturivin käsikirjoittajat. Palkinto myönnetään vain tekstin, ei elokuvan tai sarjan perusteella. Tänä vuonna Sylvi-palkinnot jaettiin toistamiseen Tampereen elokuvajuhlien Palkintoseremonian yhteydessä.
Elokuva-Sylvi-palkinnon parhaasta elokuvan käsikirjoituksesta voitti Tuuli Kanervankallion ja Hannele Lampelan käsikirjoittama Prinsessa Pikkiriikki (Suomi, 2024). Elokuvan käsikirjoitusta kuvailtiin eheäksi ja tiheäksi – se ei yritä paisua kokoaan suuremmaksi, eikä piipahtele flirttailemassa erilaisissa tyylilajeissa. Tarinan tapahtumat ovat samaan aikaan tuttuja ja yllättävät kuitenkin jatkuvasti. Elokuvakäsikirjoituksena Prinsessa Pikkiriikki on virkistävän rohkea ja persoonallinen ylistys mielikuvitukselle sekä leikille.
TV-Sylvi-palkinnon parhaasta tv-sarjan käsikirjoituksesta sai Laura Suhosen käsikirjoitus Sekunnit, joka on tarkkaan kirjoitettu draamasarja. Sekunnit on sekä syvärakenteeltaan että juonenkuljetukseltaan huolellista työtä. Henkilöt ja heidän ongelmansa ovat kiinnostavia, ja tarinallinen jännite on viritetty taitavasti.
Palkitut elokuvat sunnuntaina Finnkino Cine Atlaksessa
Palkitut elokuvat esitetään sunnuntain 9.3. aikana elokuvateatteri Finnkino Cine Atlaksessa kello 10:30 alkaen. Lippuja Palkitut elokuvat -näytöksiin voi ostaa lippu.fi verkkokaupasta ja myyntipisteiltä sekä elokuvajuhlien omasta myyntipisteestä Finnkino Cine Atlaksessa.
https://tamperefilmfestival.fi/