Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 14.01.2020

Tanssin Sivuaskel 2020 -festivaali syleilee tapahtumallisuutta

Zodiakin kansainvälinen Sivuaskel-festivaali järjestetään tänä vuonna 31. tammikuuta – 8. helmikuuta. Festivaalilla nähdään kuusi teosta, kolme ohjelmallista klubia sekä yksi avoin yleisöluento. Esitykset nähdään Kaapelitehtaalla ja Itäkeskuksen Stoassa. Vuoden 2020 festivaalin ohjelmiston punaisena lankana kulkevat tapahtumallisuus, ylenpalttisuus ja voimakas esiintyjäntyö. Festivaalin ohjelmistossa on vain kaksi normaalikatsomosta koettavaa teosta, muu ohjelmisto haastaa yleisön ja esiintyjien välistä rajaa.

Kuvassa oncpipaumiren kolmiosaisen #PUNK 100  POP*NIGGAn esitys.  Kuvan tummaihoisella miestanssijalla on kullan värinen kruunu päässään.  Kuva on puolivartalokuva.

chipaumire NIGGA. Kuva: Ian Douglas

 

- Vaikka teosten tematiikat eivät niputu yhteen, ovat esiintyjäntyön taide ja persoonallisuus seikkoja, jotka ovat meitä kiehtoneet ja kutsuneet puoleensa, vahvan koreografisen teosajattelun lisänä. Olemme halunneet tarjota koettaviksi teoksia, joiden kaltaista energiaa, estetiikkaa tai asennetta ei meillä usein koeta, kertovat tämän vuoden festivaalin kuraattorit, Zodiakin taiteellinen johtaja Harri Kuorelahti ja koreografi Elina Pirinen.

nora chipaumiren palkittu trilogia Stoassa

Festivaalin aloittaa koreografi ja esiintyjä nora chipaumiren massiivinen kolmiosainen #PUNK 100 % POP *N!GGA (lue hastag punk one hundred precent pop star nigga). Itäkeskuksen Stoassa kolme kertaa nähtävä esitys yhdistää taidetanssiesitykseen rockkonsertin välittömän energian ja läsnäolon. Esityksen muuntuva lavasteinstallaatio tuo mukaan myös kuvataiteen.

Zimbabwessa syntynyt chipaumire nousi nykytanssimaailman tietoisuuteen 2000-luvun puolivälissä sooloteoksellaan Dark Swan. chipaumire sai ensimmäisen neljästä arvostetusta Bessie-palkinnostaan New Yorkissa vuonna 2007, ja viimeisimmän vuonna 2019 nyt Sivuaskeleella nähtävästä trilogiastaan.

chipaumire kuvailee esitystä sanoilla ”a live performance album”. Jokainen kolmesta osasta kiertyy eri musiikkityylin ja ikonisen artistin ympärille. Rouhea #PUNK ammentaa punk-kulttuurista esikuvanaan Patti Smith. Toinen osa, 100% POP inspiroituu Grace Jonesin karismasta: mustan, naisellisen supertähden vahvasta länsäolosta. Kolmas osa *N!GGA kutsuu esiin kongolaisen rumban rytmeillä Rti Nzelen, kongolaisen atalakun hahmoa.

 

Kuvassa on Ivo Dimchevin ryhmä ja keskellä on kaksi tanssijaa, jotka ottavat selfieta. Muut katselevat.

Ivo Dimchew ja selfie.  Kuva: Emilia Milewska

 

Ivo Dimchev tuo selfiet konserttiin

Festivaalin toinen konserttimainen esitys nähdään myös Stoassa, kun palkittu bulgarialainen koreografi, esitystaiteilija, laulaja ja lauluntekijä Ivo Dimchev nähdään jälleen Helsingissä. Dimchev on viimeisen parin vuoden ajan panostanut erityisesti muusiikkinsa, hakien muun muassa mukaan Ison-Britannian X-Factor ohjelmaan, muokaten koe-esiintymisestään omannäköisensä pienoisesityksen.

Sivuaskeleella nähdään Dimchevin esitys A Selfie Concert. Se on nimensä mukaisesti konsertti, jossa yleisön ja Dimchevin välinen suhde rakentuu selfie-kuvien ottamisen tuomasta läheisyydestä. Esitys jatkaa Dimchevin teossarjaa, jossa hän tutkii erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa.

Mahdikkaita sooloja ja unimaisia välitiloja

Festivaalin alkupäivinä nähdään kaksi kertaa myös belgialaisen koreografin Michiel Vandevelden sooloteos Andrade. Tanssija Bryana Fritzin Zodiak Stagella esittämä minimalistinen, mutta mahdikas soolo on ruumiin sisältä kumpuavan, kannibalisoidun tanssin ulostulo. Sen materiaalina, uudelleen haltuunoton kohteena, toimii musiikkivideosta poimittu tanssifraasi. Vandevelde myös avaa työskentelyään yleisöluennolla la 1.2.

Festivaalin keskivaiheilla sukelletaan unenomaiseen ja surrealistiseen välitilaan norjalaisen taiteilijakollektiivi Berstad/Helgebostd/Brun teoksen Phantasmagoric myötä. Kaapelitehtaan Valssaamossa nähtävässä teoksessa tila, esineet, musiikki ja liike kutovat sävyrikkaan kangastuksen. Koreografit Ingeleiv Berstad ja Kristin Helgebostad vierailivat Sivuaskeleella myös vuonna 2017 teoksellaan Soil Girl.

Festivaalin toisena viikonloppuna Zodiak Stagella nähdään nuorten kotimaisten tekijöiden Matilda Aaltosen ja Joel Teixeira Nevesin yhteisteos Voyeur. Täysin sanattomassa esityksessä esiintyjä neuvottelee saadakseen luvan katsoa, ja viettelee katsojan maailmaansa. Mutta kuka katsoo ja ketä? 13 esiintyjän esittämä teos on Todellisuuden tutukimuskeskuksen tuotantoa.

Festivaalin päättää lauantaina 8.2. Stoassa tanssija-koreografi Sorour Darabin sooloteos Savušun. Esitys on yhden esiintyjän pakanallinen sururituaali, jossa materiaaleina ovat niin shiiamuslimien kollektiivisten rituaalien muodot ja eleet kuin länsimaiset popkappaleetkin. Teos piti nähdä jo viime vuoden festivaalilla, mutta esitys jouduttiin tuolloin perumaan, kun aluperin Iranista kotoisin olevan Darabin oleskelulupa varastettiin hänen nykyisessä kotikaupungissaan Pariisissa.

Sivuaskel on myös klubeja

Tapahtumallisuus näkyy vuoden 2020 Sivuaskeleella myös kolmen ohjelmallisen klubin myötä. Klubiohjelma toteutetaan yhteistyössä #HCPSPIRITin kanssa.

 
SIVUASKEL SIDE STEP 2020 FESTIVAL

www.zodiak.fi/sivuaskel

Pääohjelma

Pe 31.1. & la 1.2. & su 2.2. nora chipaumire: #PUNK 100 % POP *N!GGA (Stoa)
Pe 31.1. & la 1.2. Michiel Vandevelde: Andrade (Zodiak Stage)
Ti 4.2. Ivo Dimchev: A Selfie Concert (Stoa)
Ke 5.2. & to 6.2. Berstad/Helgebostad/Brun: Phantasmagoric (Valssaamo)
Pe 7.2. & la 8.2. Matilda Aaltonen – Joel Teixeira Neves: Voyeur (Zodiak Stage)
La 8.2. Sorour Darabi: Savušun (Stoa)

Klubit

La 1.2. Opening club – hosted by #HCPSPIRIT x HOD (Valssaamo)
Ke 5.2. F–club – hosted by #HCPSPIRIT (V-aula)
La 8.2. Closing party – hosted by #HCPSPIRIT (V-aula)

Muu ohjelma

La 1.2. & su 2.2. Michiel Vandevelden työpaja ammattilaisille
La 1.2. Michiel Vandevelden avoin luento (Zodiak Stage)
Pe 7.2. Sorour Darabin työpaja ammattilaisille