Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 09.07.2022

Vaikuttavaa konsertointia sodan uhrien muistolle Kaakon Kamarimusiikissa

Järisyttäviin ja syvästi vaikuttaviin tunnelmiin päättyi perjantai-illan 8.7. Kaakon kamarimusiikin  konsertti Virolahden kirkossa.  Dmitri Šostakovitšin fasismin ja sodan uhreille omistettu Kamarisinfonia op. 110 jylisi voimalla ja kuin johdantona olivat illan muut kappaleet Edvard Griegilta ja Leoš Janáčekilta.  Teemasoitin fagotti täydensi In memoriam -nimeä kantanutta konserttia.

Kuvassa ovat Kaakon Kamarimusiikin soittajat soittamassa  Virolahden kirkossa.  Kuvassa vasemmalla on Jukka Merjanen, Jaso Sasaki, Ville Koponen ja nuori vaalea nainen vaaleassa puvussa (viulu), Mari Viluksela ja Kirsikka de Leval Jezierski (alttoviulu), Lauri Kankkunen ja Samuli Peltonen (sello) ja Maria Krykov (kontrabasso).

Kaakon Kamarimusiikin soittajat soittamassa  Virolahden kirkossa. Soiton tarkkuus oli hiuksen hienoa. Jukka Merjanen (vas.), Jaso Sasaki, Ville Koponen (viulu), Mari Viluksela ja Kirsikka de Leval Jezierski (alttoviulu), Lauri Kankkunen ja Samuli Peltonen (sello) ja Maria Krykov (kontrabasso). Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

 

Dmitri Šostakovitš oli tämän vuoden ainoa venäläinen säveltäjä Kaakon Kamarimusiikin ohjelmistossa.  Kamarisinfonia op. 110 perustuu säveltäjän kahdeksanteen jousikvartettoon. Kokemukset kohdatuista Neuvostoliiton synkimmistä puolista purkautuvat teoksessa voimalla, jonka soittajat saivat välitettyä yleisölle läpitunkevasti täydellisesti.  Mielessä liikkui pakosti, että tämä ei ole vain menneisyyttä – valitettavasti.  Uutiskuvat Ukrainasta heijastuivat mieleen esityksen aikana liikutukseen asti.  Miksi maailma ei muutu?

Neuvostoliiton hallinnon omiessa kahdeksannen kvarteton fasismin paljastamiseksi, Šostakovitš paheksui sitä, sillä kvartetto oli omaelämänkerrallinen. Hänen mukaansa siinä on ainekset, jotka jokainen venäläinen tuntee eli uuvuksissa olon vankilassa kohdatuista vaikeuksista. Kamarisinfonia op. 110 sisältää  piiloviestejä kuten viulun sävelten 'koputuksia', jotka kuvaavat KGB:n öisiä koputuksia oville. Tänä yönä koputettiin naapurin ovelle, onko oma oveni seuraava?  

 

Kuvassa ovat Siru Ahopelto mustissa vaatteissa ja Risto Kouki kamarimusiikin t-paidassa. Taustalla on Virolahden kirkon vaaleata seinää ja ruskeaa kirkon ovea.

Kaakon Kamarimusiikin toiminnanjohtaja Siru Ahopelto ja yhdistyksen puheenjohtaja Risto Kouki ovat iloisia yhdeksännen kamarimusiikkifestivaalin onnistumisesta ja ohjelmiston monipuolisuudestta. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

 

Leoš Janáčekin Sumussa, sarja soolopianolle aloitti konsertin ja Tuomas Turriagon tulkinta toi esiin kappaleen haikeutta.  Hiljaiset soinnut onnistuivat pysäyttämään yleisön lähes pidättämään hengitystään.  Jukka Merjasen viulu ja Liisa Malmivaaran piano Edvard Griegin Sonaatissa viululle ja pianolle c-molli loivat vahvan tunnelman, jossa unohti soittimia olevan vain kaksi.

Fagotti oli jälleen mukana ja Bence Bogányi taituroi Paul Hindemithin Sonaatissa fagotille ja pianolle yhdessä Tuomas Turriagon kanssa.  Diavolezza soolofagotille oli unkarilaisen nykysäveltäjän Ott Rezsön teos.

 

Kuvassa ovat Petteri Iivonen, viulu, Kirsikka Leval de Jezierski, alttoviulu ja Lauri Kankkunen, sello, lopettamassa konserttia rokat ylhäällä.

Petteri Iivonen (viulu), Kirsikka Leval de Jezierski (alttoviulu) ja Lauri Kankkunen (sello) lopettamassa Ernö Dohnányin  Serenadia jousitriolle. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

 

Perjantain päiväkonsertin teemana oli vihreä vyöhyke, joka pitää sisällään entisten rautaesiripun takaisten maiden säveltäjiä.  Ukrainalais-romanialaiset juuret omaavan Oswoldo Golijowin argentiinalaiseen tangoon vivahtavassa kappaleessa Last Round jousiyhtyeelle meno oli intensiivistä.  Sitä seurannut virolaisen Esther Mägin Kandenssi ja teema pitää sisällään suomalaisen kansansävelmän Yksi ruusu on kasvanut laaksossa, joka on soi muunneltuna teemana.  Viulu oli pääosassa Jaso Sasakin soittamana ja kappaleen loppuun sijoittuva koko kansanlaulu herkisti ja liikutti.  Pianolla oli taustoittava osuus.

Tuomas Turriago pääsi vauhtiin Frederic Chopinin Kolmessa etydissä ja erityisesti Scherzo op.39 sai reippaat mittasuhteet.  Täysipainoiseksi päiväkonsertin tekivät Richard Straussin  Sekstetto oopperasta Capriccio ja unkarilaisen Ernö Dohnányin Serenadi jousitriolle.

Marja Jähi-Salo