Viitasaaren Musiikin aika on alkamassa Viitasaarella tänään. Festivaaliviikon aikana pääsee tempautumaan mystisyyden ja hengellisyyden syövereihin.
Tämän vuoden festivaalin teemana on valon kielioppi ja valolla onkin keskeinen rooli Viitasaarella koettavissa konserteissa. Valolla ei luoda pelkästään tunnelmaa, vaan se nousee tasavertaiseksi kumppaniksi taiteilijoiden, äänen ja liikkeen kanssa. Monimuotoisten musiikkiteosten avulla tutkitaan valon olemusta eksistentiaalisena ulottuvuutena.
Festivaalin avajaiskonsertissa 2.7. Areenalla videotaiteilija Klaas Verpoest loihtii kosmisen tilan konserttisalin seinille pasunisti Thomas R. Mooren soittaessa yleisön keskeltä Signale zur Invasion -teoksen samanaikaisesti Oktophonie-nauhateoksen kanssa.
Musiikin ajan säveltäjävieraan Kaija Saariahon teoksia kuullaan laajasti pitkin viikkoa. Lauantain 6.7. pääkonsertissa kuullaan ensi kertaa vuoden 1981 kantaesityksensä jälkeen Saariahon Study for life -näyttämöteos sopraanolle, näyttelijälle, valoille ja elektroniikalle sopraano Tuuli Lindebergin ja ranskalaisen monitaidekollektiivin La Chambre aux échosin esittämänä. Teoksen orkesterina Viitasaarella toimii Uusinta Ensemble vierailevana johtajanaan Christian Karlsen ja sooloviulistinaan Peter Herresthal.
Festivaalin toisen pääsäveltäjän Karlheinz Stockhausenin tuotantoa kuullaan myös monissa festivaalitapahtumissa. Keskiviikon 3.7. konsertissa “Play echoes of another person” uppoudutaan kommunikaatioon tuonpuoleisen kanssa. Aikoinaan Osakan legendaarisessa EXPO70:ssa kantaesitetty Stockhausenin analogisen kauden kulttiteos Poles kuullaan nyt Musiikin ajassa Camilla Hoitengan, Taavi Kerikmäen ja Tammo Sumeran toteutuksena.
Tämän vuoden tilausteos on tilattu yhdessä suomalaisen defunensemblen kanssa diginatiivisäveltäjäsukupolven ykkösnimiin kuuluvalta Alexander Schubertilta. Vanhalla yhteiskoululla 5.7. ja 6.7. viidentoista minuutin välein pyörivän installaation esittää defunensemble ja yleisöllä on mahdollisuus seurata muusikoiden työskentelyä heidän päänsä sisältä, kun muusikot ja yleisö yhdistetään toisiinsa videolasien ja korvamonitorien avulla.
Tilaimprovisaatioiden suuri nimi, saksofonisti John Butcher tuo festivaalille kaksi pitkäaikaista yhteistyökumppaniaan: harpisti Rhodri Daviesin ja analogisen live-elektroniikan mestarin Thomas Lehnin. Yhteistyön helmiä on mahdollista nauttia improvisaatiokonserteissa 3.7. ja 5.7. Kansainvälisesti arvostettua soolosellistiä Jakob Kullbergia pääsee puolestaan kuuntelemaan 4.7. konsertissa yhdessä Camilla Hoitengan kanssa, kun he esittävät teoksia mm. Kaija Saariaholta ja Jean-Baptiste Barrièrelta.
Perjantain 5.7. konsertissa Jakob Kullberg ja viulisti Aliisa Neige Barrière rakentavat mosaiikin Kaija Saariahon heille säveltämästä ja nyt ensimmäistä kertaa Suomessa kuultavasta Concordia-teoksesta, Tobias Humen renessanssimelodioista, joita Kullberg, Barrière ja Saariaho ovat sovittaneet, Per Nørgårdin Secret Voices -sarjasta sekä pohjoismaisista sooloviulu- ja sooloselloteoksista.
Torstain 4.7. konsertissa kitaristi Petri Kumela ja sopraano Tuuli Lindberg kantaesittävät Øyvind Mælandilta tilaamansa teoksen “de du trodde du aldri ville huske”. Norjalaissäveltäjän uutuusteoksessa käsitellään tilanteita, joissa näennäisen vähäpätöiset tunteiden vilahdukset vavisuttavat voimakkaasti mieltä ja ruumista.
Musiikin aika järjestetään Viitasaarella 2.-7.7.2019. Festivaalin koko ohjelma löytyy osoitteesta www.musiikinaika.org