Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 15.12.2022

Visuaalisen alan 14 ADCE Awards -palkintoa Suomeen

Werkligin suunnittelema Sitko Pizzan visuaalinen ilme ja valokuvat voittivat kultaa eilisessä ADCE (Art Directors Club of Europe) Awards -gaalassa. Yhteensä Suomeen tuli neljä kultaa: Werkligin lisäksi Dog Designille ja TBWA\Helsingille. Hopeaa saivat Sherpa, Bob the Robot ja Werklig.

 

Kuvassa on kaksi muistikirjaa pystyssä. Vasemmalla on ruskehtava sinisen meren rannasta otetulla valokuvalla varustettu muistikirja ja oikealla sininen muistikirja.

Seabound. Kuva: Dog Design

 

Suomi sai muhkean palkintosaaliin eurooppalaisessa Art Directors Club of Europen ADCE Awards -kilpailussa. Werkligin suunnittelema Sitko Pizzan brändi-identiteetti sekä valokuvat palkittiin kullalla. Dog Designin valokuvaaja Elina Brotherukselle suunnittelema Seabound. A Logbook -kirja palkittiin niin ikään kullalla julkaisusuunnittelustaan. Neljännen kullan toi TBWA\Helsingin Tuomas Karvonen, joka palkittiin European Best Young Creative Communication ideas -sarjassa Palloliitolle tekemästään The Equal Kit -työstä.

Hopeaa saivat Bob the Robotin Myrsky-virtuaalivaikuttaja, Werkligin Mö Kaurameijerin identiteetti ja Sherpan Visit Yyteri – Salaa rakas -kampanjan valokuvat. Pronssilla palkittiin #myhelsinkiairport ja Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki (TBWA\Helsinki), FEW magazine (Tino Nyman & Marina Veziko), Djusie (Kobra) ja Myrsky (Bob the Robot).

Koko kilpailuun osallistui yhteensä 874 työtä eurooppalaisista Art Directors Club of Europe -sisarjärjestöistä 24 maasta. Koko kilpailun pääpalkinnon sai Serviceplan Germanyn Pennylle tekemä kampanja ”Wish”. Saksa keräsi myös kilpailun suurimman palkintomäärän.

Grafia on Art Directors Club of Europen jäsen. Grafian Vuoden Huiput -kilpailussa menestyneet työt pääsevät kilpailemaan ADC*E Awards -kilpailuun. Sitko voitti Vuoden Huiput 2021 -kilpailussa Identiteetti-sarjan kultaa ja Kuva-sarjassa hopeaa.

 

Kuvassa on pinottuna pizzalaatikoita, joissa on musta-valkoisia kuvioita ja kokonaisen laatikon päällä on pyöreä kuvio.

Sitko pizzaboxes. Kuva: Werklig

 

Palkitut suomalaiset työt:

Kultaa

Sarja: Design, Editorial Design
Työ: Seabound. A Logbook
Suunnittelutoimisto: Dog Design
Asiakas: Elina Brotherus

Sarjat: Design, Corporate Brand Identity & Photography
Työ: Sitko Pizza
Suunnittelutoimisto: Werklig
Asiakas: Sitko Pizza

Sarja: European Best Young Creative, Communication ideas
Työ: The Equal Kit
Tekijä: Tuomas Karvonen, TBWA\Helsink
Asiakas: Football Association of Finland

Hopeaa

Sarja: Interactive & Mobile, Data Visualisation
Työ: Myrsky – Virtual Influencer
Suunnittelutoimisto: Bob the Robot / NoA
Asiakas: MIELI Mental Health

Sarja: Design, Corporate Brand Identity
Työ: Mö oat dairy
Suunnittelutoimisto: Werklig
Asiakas: Mö

Sarja: Design, Photography
Työ: Visit Yyteri – Secretly dear
Suunnittelutoimisto: Sherpa
Asiakas: Visit Pori

Pronssia

Sarja: Print & Outdoor, Digital Screens
Työ: #myhelsinkiairport
Suunnittelutoimisto: TBWA\Helsinki
Asiakas: Finavia, Helsinki Airport

Sarja: Print & Outdoor, Special outdoor

Työ: A Year of Green Innovation
Suunnittelutoimisto: TBWA\Helsinki
Asiakas: City of Lahti

Sarjat: Design, Editorial Design & Photography

Työ: FEW magazine
Suunnittelijat: Tino Nyman & Marina Veziko
Asiakas: FEW magazine

Sarja: Design, Packaging

Työ: Djusie
Suunnittelutoimisto: Kobra
Asiakas: Finnish Beauty Oy

 
Sarja: Brand Experience, New use of media

Työ: Myrsky – Virtual Influencer
Suunnittelutoimisto: Bob the Robot / NoA
Asiakas: MIELI Mental Health Finland

 
Sarja: Integrated & Innovation, Integrated and Innovation for non-profit/public service/NGO

Työ: A Year of Green Innovation
Suunnittelutoimisto: TBWA\Helsinki
Asiakas: City of Lahti