Werkligin suunnittelema Sitko Pizzan visuaalinen ilme ja valokuvat voittivat kultaa eilisessä ADCE (Art Directors Club of Europe) Awards -gaalassa. Yhteensä Suomeen tuli neljä kultaa: Werkligin lisäksi Dog Designille ja TBWA\Helsingille. Hopeaa saivat Sherpa, Bob the Robot ja Werklig.
Seabound. Kuva: Dog Design
Suomi sai muhkean palkintosaaliin eurooppalaisessa Art Directors Club of Europen ADCE Awards -kilpailussa. Werkligin suunnittelema Sitko Pizzan brändi-identiteetti sekä valokuvat palkittiin kullalla. Dog Designin valokuvaaja Elina Brotherukselle suunnittelema Seabound. A Logbook -kirja palkittiin niin ikään kullalla julkaisusuunnittelustaan. Neljännen kullan toi TBWA\Helsingin Tuomas Karvonen, joka palkittiin European Best Young Creative Communication ideas -sarjassa Palloliitolle tekemästään The Equal Kit -työstä.
Hopeaa saivat Bob the Robotin Myrsky-virtuaalivaikuttaja, Werkligin Mö Kaurameijerin identiteetti ja Sherpan Visit Yyteri – Salaa rakas -kampanjan valokuvat. Pronssilla palkittiin #myhelsinkiairport ja Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki (TBWA\Helsinki), FEW magazine (Tino Nyman & Marina Veziko), Djusie (Kobra) ja Myrsky (Bob the Robot).
Koko kilpailuun osallistui yhteensä 874 työtä eurooppalaisista Art Directors Club of Europe -sisarjärjestöistä 24 maasta. Koko kilpailun pääpalkinnon sai Serviceplan Germanyn Pennylle tekemä kampanja ”Wish”. Saksa keräsi myös kilpailun suurimman palkintomäärän.
Grafia on Art Directors Club of Europen jäsen. Grafian Vuoden Huiput -kilpailussa menestyneet työt pääsevät kilpailemaan ADC*E Awards -kilpailuun. Sitko voitti Vuoden Huiput 2021 -kilpailussa Identiteetti-sarjan kultaa ja Kuva-sarjassa hopeaa.
Sitko pizzaboxes. Kuva: Werklig
Palkitut suomalaiset työt:
Kultaa
Sarja: Design, Editorial Design
Työ: Seabound. A Logbook
Suunnittelutoimisto: Dog Design
Asiakas: Elina Brotherus
Sarjat: Design, Corporate Brand Identity & Photography
Työ: Sitko Pizza
Suunnittelutoimisto: Werklig
Asiakas: Sitko Pizza
Sarja: European Best Young Creative, Communication ideas
Työ: The Equal Kit
Tekijä: Tuomas Karvonen, TBWA\Helsink
Asiakas: Football Association of Finland
Hopeaa
Sarja: Interactive & Mobile, Data Visualisation
Työ: Myrsky – Virtual Influencer
Suunnittelutoimisto: Bob the Robot / NoA
Asiakas: MIELI Mental Health
Sarja: Design, Corporate Brand Identity
Työ: Mö oat dairy
Suunnittelutoimisto: Werklig
Asiakas: Mö
Sarja: Design, Photography
Työ: Visit Yyteri – Secretly dear
Suunnittelutoimisto: Sherpa
Asiakas: Visit Pori
Pronssia
Sarja: Print & Outdoor, Digital Screens
Työ: #myhelsinkiairport
Suunnittelutoimisto: TBWA\Helsinki
Asiakas: Finavia, Helsinki Airport
Sarja: Print & Outdoor, Special outdoor
Työ: A Year of Green Innovation
Suunnittelutoimisto: TBWA\Helsinki
Asiakas: City of Lahti
Sarjat: Design, Editorial Design & Photography
Työ: FEW magazine
Suunnittelijat: Tino Nyman & Marina Veziko
Asiakas: FEW magazine
Sarja: Design, Packaging
Työ: Djusie
Suunnittelutoimisto: Kobra
Asiakas: Finnish Beauty Oy
Sarja: Brand Experience, New use of media
Työ: Myrsky – Virtual Influencer
Suunnittelutoimisto: Bob the Robot / NoA
Asiakas: MIELI Mental Health Finland
Sarja: Integrated & Innovation, Integrated and Innovation for non-profit/public service/NGO
Työ: A Year of Green Innovation
Suunnittelutoimisto: TBWA\Helsinki
Asiakas: City of Lahti