Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 21.04.2023

Vuoden 2022 luovan suunnittelun huiput valittu

Vuoden Huiput 2022 -kilpailun palkinnot jaettiin 20.4.2023 gaalassa. Kilpailun pääpalkinnon eli Grand Prix’n voitti Porisuhde. Platinahuipun sai Aalto-yliopiston lehtori, AD Penni Osipow.

 

Luovan suunnittelun ammattilaiset ovat valinneet 43. kerran kotimaisen markkinointiviestinnän ja muotoilun huiput. Parasta suomalaista luovaa suunnittelua arvioivan kilpailun voittajat julkistettiin Pikku-Finlandiassa 20.4. pidetyssä gaalassa.

Kultahuipun voitti kaikkiaan 15 kilpailutyötä ja Hopeahuipulla palkittiin 42 työtä. Lisäksi jaettiin kilpailun Grand Prix, eli pääpalkinto, sekä henkilöpalkintoja ja erikoispalkintoja. Tällä kertaa eniten huippuja rohmusi Bob the Robot – kaksi Kultahuippua ja neljä Hopeahuippua. Todellinen yllättäjä tuli kuitenkin Porista: Staartin suunnittelema Porisuhde palkittiin kahdella kullalla, yhdellä hopealla sekä koko kilpailun pääpalkinnolla, Grand Prix’lla.

 

Kuvassa on vaalea nainen pöydän takana istumassa ja pöytä on täynnä kirjoja ja papereita.  Pöydällä on kyltti, jossa lukee Porisuhdeneuvoja.

Porisuhde. Kuva: Grafia

 

Grand Prix: Porisuhde

Kilpailun pääpalkinnon Grand Prix’n voittaja on ylituomarin Anu Niemosen Kultahuippujen joukosta valitsema Porisuhde. Staartin Porin kaupungille suunnitteleman työn luovaan tiimiin ovat kuuluneet mm. Juuso Kemi, Antti Tähtinen, Joonas Nordman, Juho Saine ja Kasimir Högnäs.

Teksti- ja Jokeri-sarjan Kultahuipuillakin palkittu Porisuhde on Porin kaupungin brändikampanja. Näyttelijä Joonas Nordmanin sarkastisen hauska Porisuhdeneuvoja-hahmo perustui kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkoseen.

”Turhinta viestintää ja asiakkaan täydellistä rahan haaskausta on se, jota kukaan ei huomaa, eikä viesti pääse edes omaan kahvipöytään. Näin ei käynyt Porissa. Sen sijaan he laittoivat itsensä peliin ja kaupunginjohtaja Luukkosen likoon niin, että orgaanisesti Porisuhdeneuvonnassa on käynyt jo yli 8 miljoonaa katsojaa ja paluumuuttajia on enemmän kuin yli 30 vuoteen. Ennusteiden mukaan tämä suhde näyttääkin kestävän selvästi pidempään kuin mainostoimisto-asiakasliitot keskimäärin Suomessa”, kertoo Ylituomari Anu Niemonen valinnastaan.

 

Kuvassa on Penni Osipow, jolla on lelueläimet olkapäällään ja pyöreät lasit.

Penni Osipow. Kuva: Maija Astikainen

 

Platinahuippu Penni Osipow

Platinahuippu on elämäntyöpalkinto alan vaikuttajalle. Tällä kertaa palkinto myönnettiin uransa julkaisusuunnittelijana ja AD:na tehneelle Penni Osipowille. Osipow toimii tällä hetkellä visuaalisen viestinnän muotoilun kandidaattiohjelmasta vastaavan lehtorina Aalto-yliopistossa.

”Jos tälle alalle etsisi juuri nyt suuntaa tai sielua, olisi se juuri sellainen kuin Penni Osipow on: visuaalisen suunnittelun laajassa viestinnän, taiteen ja kulttuurin kontekstissa ymmärtävä, aidosti välittävä, helposti lähestyttävä, vastuullinen, sopivasti lapsen uteliaisuutta ja leikkisyyttä vaaliva ja toisten kanssa tekevä. Pennille vastuullisuus ei ole trendi tai strategia, vaan elämäntapa.”, kertovat kollegat Päivi Helander ja Arja Karhumaa. Heidän mukaansa Penni Osipow on rakastettu opettaja, joka on kulkenut julkaisujen muotoiluun erikoistuneena suunnittelijana alan suurten muutosten läpi. ”Hän tekee väsymättömästi työtä julkaisujen ja laadukkaan kuvituksen elinehtojen puolesta.”

Vuoden Asiakashuippu Jyrki Sukula

Vuoden Asiakashuippu on palkinto hyvälle markkinoinnin ja muotoilun ostajalle. Ylituomari Anu Niemonen valitsi Vuoden Asiakashuipuksi kokki Jyrki Sukulan, joka on monen tunnetun suomalaisen ruokaan liittyvän yrityksen tai ilmiön takana.

”Jyrki Sukula kuuntelee, haastaa ja ennen kaikkea uskaltaa. HK Ruokatalon entinen luova johtaja ja mm. Jymy Jäätelöstä, VIA-aterioista, Naapurin Maalaiskanasta ja Saimaan Tuoreesta tuttu Sukula ymmärtää kuluttajan kuuntelemisen tärkeyden ja erottumisen merkityksen markkinointiviestinnässä”, Anu Niemonen perustelee valintaansa.

Vuoden Junior Roope Sandberg

Vuoden Junior -palkinto myönnetään lupaavalle nuorelle suunnittelijalle. Tällä kertaa palkinnon sai AD Roope Sandberg (s. 1993). Vuoden Juniorin kanssa Milttonilla työskentelevät kollegat Maria Hakala ja Erkko Mannila kuvaavat vasta parikymppistä, mutta menestynyttä luovaa suunnittelijaa: ”Tämän vuoden junior on sikäli epätyypillinen markkinoinnin tekijä, että vaikka hän toimii ja menestyy taideteollisella alalla, Sandbergin metodit ovat varsin järjestelmällisiä. Niistä on perinteinen boheemius kaukana.”

Nousevat Huiput

Vuoden Juniorin valinta on kilpailun vaikeimpia tehtäviä ja tästä syystä tuomaristo koostaa vuosittain Nousevat Huiput -listan. Listalle pääsy on kunniamaininta työstä, joka on tehnyt vaikutuksen laadukkuudellaan tai luovuudellaan . Nousevat Huiput ovat: Malin Gustafsson, Veikko Heikkilä, Jimi Hyvärinen, Johannes Iilahti, Pauline Korp, Unni Leino, Julia Nyyssölä, Saara Taussi, Johanna Vierimaa ja Ding Zhong.

Vuoden Huiput 2022 -vuosikirja

Vuoden Huiput -vuosikirja on taltioinut kunkin vuoden parasta muotoilua ja mainontaa yksien kansien väliin aina kilpailun alusta, vuodesta 1980 lähtien. Tämänkertaiseen vuosikirjaan valikoitui kaikkiaan 115 työtä eli noin 15 % kilpailuun lähetetyistä 733:sta työstä. Kirjan ulkoasusuunnittelusta ja koko Vuoden Huiput -tapahtuman visuaalisesta ilmeestä vastasi tänä vuonna Ellun Kanat. Vuosikirja on myynnissä Grafian verkkokaupassa: grafia.fi/kauppa

Vuoden Huiput 2022 -näyttely

Vuoden Huiput 2022 -näyttely on esillä Grafian omassa Luonnos-tilassa 11.5.–11.6.2023 osoitteessa Uudenmaankatu 13, Helsinki. Näyttelyssä esillä ovat Kultahuiput, erikois- ja henkilöpalkinnot sekä Grand Prix. Näyttelyarkkitehtuurin on suunnitellut Hanna Anonen. Näyttelyn avajaisia vietetään keskiviikkona 10.5. klo 17–19, tervetuloa!

Luonnos – Grafian luova tila
Uudenmaankatu 13, 00100 Helsinki