Aalto-yliopiston Magics-infrastruktuuri, Musiikkiteatteri Kapsäkki ja Greta Tuotanto tekevät tieteellistä tutkimusta esittävän taiteen vaikuttavuudesta. Tutkimus toteutetaan UKK-musiikkinäytelmän yhteydessä mittaamalla niin katsojakokemusta kuin esiintyjien kokemuksia erilaisin, innovatiivisin tavoin.
Juha Pulli, Hanna Vathikari ja Reetta Ristimäki. Kuva: Markku Pihlaja
UKK on poliittista historiaa käsittelevä, hersyvä kabaree Kekkosen ajan Suomesta ja sen itsevaltiaasta. Greta Tuotannon ja Musiikkiteatteri Kapsäkin uutuus sai ensi-iltansa 3.10.2024 ja esitykset jatkuvat helmikuuhun 2025 asti. Finlandia-palkittu kirjailija Sirpa Kähkönen väläyttää musiikkinäytelmässä humoristin taitojaan yhdessä useista komediaelokuvista tunnetun ohjaaja Taru Mäkelän kanssa. Näytelmän taustalla on huolellinen historiantutkimus, mutta sen näkökulmat voivat joidenkin mielestä olla yllättäviä tai jopa kärkkäitä.
Railakkaasti Suomen lähihistoriaa ravistelevan komedian keskeinen henkilö on itsevaltiasta hallitsijaansa ihaileva kansa. Mukana karkeloissa pyörivät myös valtapeleissä syrjään sysätyt UKK:n kilpailijat sekä tarinan viehko kertoja, Lottotyttö. UKK:n ytimessä ovat lokakampanjat, hähmäiset salaisuudet sekä hyssyttely ja hillittömyys. Esitys on suomettumisen kauden ajankuvaa ja kiteyttää samalla ikuisen totuuden: on harhaista takertua valtaan ja kuvitella voivansa pelata ihmiskohtaloilla.
Esityksessä kerätään dataa kokemuksesta ja tunnereaktiosta useilla eri tavoilla. Katsojia varten tilassa on kosketusnäytöt, joihin voi arvioida välittömästi katsojakokemuksensa asteikolla 1–6. Lisäksi ohjaamme yleisöä täyttämään kotona kyselylomakkeen, jossa kysytään yksityiskohtaisemmin katsojien kokemuksia näytelmästä. Myös esiintyjät täyttävät lyhyen kyselyn jokaisen esityksen jälkeen.
Esitystilassa mitataan lisäksi äänet, jotka ainakin aplodien muodossa kertovat esityksen onnistumisesta, sekä salin CO2-pitoisuus, joka kertoo siitä, miten yleisö on hengittänyt esityksen aikana. Esimerkiksi kiihtynyt hengitys indikoi jännittyneisyyttä. Koeasetelma mahdollistaa sen, että saamme käsityksen siitä, miten esitys onnistui yleisön ja esiintyjien mielestä. Oletamme, että ”onnistumisessa” eri mittareilla on fluktuaatiota eli vaihtelevuutta. On kiinnostavaa nähdä esimerkiksi se, onko esiintyjien ja yleisön kokemus eri esityksistä samanlainen.
Esittävän taiteen alalla tieteellistä tutkimusta ei ole tehty kovin paljon. Toivomme, että yhdistämällä innovatiivista tutkimusta ja teknologiaa, saamme paitsi taiteen tekijöitä hyödyttävää tietoa, myös käyttökelpoista dataa, jolla puolustaa esittävän taiteen asemaa aikamme kulttuuripoliittisessa kamppailussa.