Kansainvälisesti suurta suosiota niittäneen esitystaideryhmä Oblivian uusin teos Turn Turtle Turn saa ensi-iltansa 5. kesäkuuta Münchener Biennalessa, joka on suurin ja tärkein eurooppalainen musiikkiteatterifestivaali. Teos on osa festivaalin Neue Linien -sarjaa, johon biennaali on tilannut paikkasidonnaisia teoksia kolmelta kansainväliseltä musiikkiteatterikollektiivilta, jotka festivaalin kuraattoreiden mukaan ovat “musiikkiteatterin esteettisten, poliittisten ja musiikillisten innovaatioiden eturintamassa”.
Kuva: Saara Autere
Turn Turtle Turn -esityksessä liikutaan dinosauruksista tulevaisuuteen 85 minuutissa, kun menneisyys ennen ajanlaskun alkua kohtaa nykyhetkemme ja kurottaa kohti tuntematonta tulevaisuutta. Liikuttavassa ja liikkuvassa esityksessä, julkisessa tilassa Sendlingin HP8-kirjaston upeassa, korkeassa vanhassa teollisuushallissa, Oblivia ja Ensemble ö! luovat vahvoja tunnelmia ja tekevät ei-inhimillisen, muinaisolentojen maailman näkyväksi ja katoavaiseksi. Hyvin fyysisen musiikkiteatteriesityksen avoimessa lopussa pilkahtaa jopa toivoa.
– Liikumme esityksessä eri tunnelmien ja aikakausien läpi. Esitys on jaettu kolmeen osaan: “deep time”, “dark time” ja “all the other times”. Tietysti tämä on meidän suodattama käsitys ja representaatio populaarikulttuurin käsityksestä jääkauden edeltävistä ajoista ja eläimistä. Esitys tehdään vaikuttavaan HP8-kirjastoon. Julkisen tilan, kirjaston keskittyneisyyden sekä paikoin jopa meluisan esityksemme välinen jännite kuuluu olennaisesti tapahtumaan. Olimme ensin aikeissa luoda miltei huomaamattoman esityksen, mutta nyt se onkin meluisa ja huomiota herättävä teos. Se kestää kuitenkin vain hetken – kuten meidän ihmistenkin aika maan päällä.
Oblivia aloitti 24 vuotta sitten tekemällä kolmen vuoden aikana paikkasidonnaisia töitä. Sen jälkeen siirryimme mustaan laatikkoon. Nyt palaamme siihen ja se on ihanaa, vapauttavaa ja haasteellista. Toki tällä kertaa meillä on Münchener Biennalen iso koneisto takana – alkuaikoinamme laitoimme vaan kasettimankan soimaan ja roudasimme kaiken tarvittavan vanhassa punaisessa autossani, Oblivian taiteellinen johtaja Annika Tudeer kertoo.
Osana ryhmää esiintyy myös Oblivian luottosäveltäjä Yiran Zhao, joka luo jälleen ainutlaatuisen äänimaiseman osaksi teosta. Esitys rakentuu osin tilan akustiikan mukaan.
– Musiikkini Turn Turtle Turnissa on pohjimmiltaan yhdistelmä sekä akustista että elektronista materiaalia. Sävellys on sekoitus erilaisia musiikkityylejä klassisesta nykyaikaan ja se sisältää myös pop-elementtejä. Alussa eräänlaisena alkusoittona kuullaan kahdeksan minuutin mittainen ääni-installaatio, joka muuttaa tilan performatiiviseksi huoneeksi ja kertoo yleisölle, että "esitys alkaa nyt", Zhao avaa.
Teossarja Turn Turtle Turn lähestyy antroposeenia ja ihmisen vaikutusta maapalloon eri näkökulmista. Teossarjan toinen osa Turn Turtle Turn 2 tarkastelee ilmastonmuutoksen ja sen aiheuttaman epävarmuuden emotionaalisia vaikutuksia, erityisesti menetyksen, nostalgian ja katastrofieuforian tunteita. Esitys saa ensi-iltansa Sommerszenen-festivaalilla Salzburgissa kesäkuussa 2025.
Loka-marraskuussa 2024 Mad House Helsingissä nähdään Annika Tudeerin sooloteos Turn Turtle Turn – luentoesitys. Oblivian ja Mad Housen perustaja Tudeer juhlistaa 60-vuotissyntymäpäiväänsä sekä Mad Housen 10-vuotisjuhlaa soololuentoesityksellään elämästä, kuolemasta ja dodoista. Esityksen kehys on kesäkuussa Münchenin biennaalissa ensi-iltansa saava Turn Turtle Turn, joka on tähän mennessä suurin esitys Oblivialta. "Haluan sen olevan anarkistinen, hauska ja villi. Katsotaan."
Yli kaksikymmentä vuotta kestäneen taipaleensa aikana Oblivia on tullut tunnetuksi minimalistista näyttämöestetiikkaa sekä valo-, ääni- ja pukusuunnittelua hyödyntävästä omintakeisesta teatterikielestään. Oblivia yhdistää teoksissaan orgaanisesti nykytanssia, -teatteria ja performanssitaidetta.
Oblivia: Turn Turtle Turn
Sendlingin HP8-kirjasto, Münchener Biennale
Ensi-ilta 5.6.2024
Muut esitykset: 6.6., 7.6. ja 9.6.
Esiintyjät: Timo Fredriksson, Anna-Maija Terävä, Annika Tudeer ja Juha Valkeapää
Laulajat: Fee Suzanne de Ruiter, Harald Hieronymus Hein ja Lukas Siebert
Muusikot: Ensemble ö! Oboe: Pilar Fontalba, Clarinet: Branko Mlikota
Trombone: Adrian Albaladejo Diaz, Percussion: Dino Georgeton, Piano: Asia Ahmetjanova, Violin: David Sontòn Caflisch, Violin: Sofiia Suldina, Viola: Maria Kropotkina, Cello: Martina Brodbeck, Double Bass: Daniel Sailer, Flute: Clara Giner
Sävellys ja elektroninen livemusiikki: Yiran Zhao
Konsepti: Oblivian työryhmä
Puvut: Tua Helve
Valot: Meri Ekola
Tuotantopäällikkö: Jenny Nordlund
Sävellys on tilausteos, tilaajana Münchenin kaupunki/ Münchener Biennale
Yhteistuotanto: Münchener Biennale, Oblivia ja Ensemble ö!
Tukijat: Kulturstiftung des Bundes; Beauftragte der Bundesregierung für Kultur und Medien, Taiteen edistämiskeskus, Svenska kulturfonden ja Helsingin kaupunki. Residessi: TD Berlin
Tutustu festivaaliin: https://muenchener-biennale.de/en/
Lue lisää teoksen sävellystyöstä Yiran Zhaon haastattelusta: https://oblivia.fi/3-questions-for-yiran-zhao-composition/