Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 03.04.2024

Ennätyksiä rikkova Kamarikesä koetaan Helsingissä Ritarihuoneella elokuussa – ohjelmistossa uusia tulokulmia klassiseen musiikkiin

Kamarikesä on viime vuosina kerännyt kiitosta sekä kasvavaa kiinnostusta, ja festivaali rikkoi kesällä 2023 lipunmyyntiennätyksensä. Elokuussa 2024 ohjelmistossa ovat esimerkiksi jo viime kesänä hurmannut kynttiläkonsertti, soundpainting-taidetta, lounasajan soppakonsertti ja avajaisesityksessä valloittava Iiro Rantala.

 

Kuvassa on seisomassa ryhmänä kesäisessä ympäristössä naisia ja miehiä kesävaatteissa. Taustalla näkyy vihreitä lehtipuita.

Kamarikesän muusikot kesällä 2023. Kuva: Maarit Kytöharju

 

Kattaus kotimaista ja kansainvälistä nuorta osaamista

Suomalaisia huippumuusikoita Kamarikesässä edustavat suomalaisyleisön suosikki Iiro Rantalan lisäksi muun muassa solistina, kamari- ja orkesterimuusikkona monipuolisesti menestynyt ja kansainvälistä kokemusta kerännyt Iidamari Ahonen, sekä Deutsches Symphonie-Orchester Berlinin kontrabasson äänenjohtajana toimiva Pauli Pappinen.

Kansainvälisiä tähtinimiä Ritarihuoneelle saapuu Yhdysvalloista ja Keski-Euroopasta. Festivaaleilla esiintyvät lukuisten amerikkalaisten orkestereiden solistina meritoitunut amerikkalaisviulisti Alexi Kenney sekä muun muassa Kuningatar Elisabet -kilpailussa palkittu sekä ADAMI Classical Revelation 2021 -nimityksen saanut belgialais-sellisti Stéphanie Huang.

Tiivis yhteistyö suomalaisten soitinakatemioiden kanssa jatkuu. Nuoruus ja kokemus yhdistyvät, kun Timo Mustakallio -kilpailussa palkittu 21-vuotias baritoni Gabriel Kivivuori sekä Sibelius-Akatemian pitkäaikainen lehtori, pianisti Ilmo Ranta tulkitsevat Robert Schumannin Dichterlieben.

Uusia konserttielämyksiä innovoimassa

Festivaalin taiteellisten johtajien Abel Puustisen, Ossi Tannerin ja Klaara Vasaran suunnittelemassa ohjelmassa yhdistetään perinteet ja nykyaika. Kuulijoille tarjotaan tilaisuus kokea klassista musiikkia uusin tavoin.

Hietsun paviljongissa ensikertaa järjestettävän ilmaistapahtuman “Kamarikesän etkot” jälkeen festivaalin virallisessa avajaiskonsertissa Iiro Rantalan Veneziana saa Helsingin ensiesityksensä. Perjantaina kuullaan Suomen kantaesitys Richard Straussin Rosenkavalier-sarjasta nonetolle sovitettuna sekä Gabriel Fauren pianokvartetto c-molli muistaen säveltäjää sata vuotta hänen menehtymisestään. Illan kruunaa Tara i Kajsan genrerajat ylittävä keikka Helsingin Kanavarannassa. Kiinnostavia uudemman musiikin säveltäjänimiä edustavat vuoden 2024 Kamarikesässä Jessie Montgomery, Tara Valkonen ja Paul Wiancko.  

 

Kuvassa on Iiro Rantala soittamassa flyygeliä. Hän istuu flyygelituolissa ja hänellä on sini-keltaisen kirjava takki päällään. Kuvan tausta on tumma ja valaistus on Rantalan kohdalla.

Iiro Rantala teoksensa Venetziana kantaesityksessä Berliner Philharmoniker -orkesterin jäsenten kanssa helmikuussa 2023 Berliinissä. Kuva: Varvara Smirnova

 

Lauantain myöhäisillassa vuonna 2023 hurmannut “Konsertti kynttilänvalossa” saa jatkoa yli 1000 sähkökynttilän valaisemalla Ritarihuoneella. Ennen sitä lauantaina nautitaan lounasaikaan sijoittuvasta “Soppakonsertista” korkeatasoisen keiton ja kamarimusiikin hittiohjelmistoon lukeutuvien Haydnin “Keisari”- ja Dvorakin “Dumky”-triojen siivittämänä. “Huomisen ääntä kohti” -paneelissa Suomen taidekentällä vaikuttavat eri-ikäiset huippuammattilaiset, sijoittaja Inka Mero, tulevaisuustutkija Perttu Pölönen, huippukapellimestari Hannu Lintu, sekä nuori säveltäjä Tara Valkonen, kokoontuvat keskustelemaan siitä, mitä musiikki on tulevaisuudessa. Panelistien valitsemat kappaleet rytmittävät tilaisuudessa käsiteltävien teemojen kulkua. Kamarikesän sanavalmis perustaja Ville Komppa juontaa.

Päätöspäivänä Soundpainting-taiteilija Sonja Korkman luo hetkessä tapahtuvan musiikillisen taideteoksen festivaalin muusikoiden kanssa B.A Zimmermannin pianotrio Présencen siivittämänä. Teoksessa Kamarikesän muusikot pääsevät valtamaan lavan musisoinnin lisäksi uuden dramatisoinnin voimin, mikä entisestään vahvistavaa teoksen ikuisuus teemoja, joita ovat valta himo ja ahneus. Festivaalin päättää Aaron Coplandin mestariteos “Appalakkien kevät”.

Katseet on jo suunnattu myös ensi vuoteen 2025, jolloin Kamarikesä viettää 20-vuotisjuhlavuottaan. Festivaali laajentuu ympärivuotiseksi toimijaksi ja myös Helsingin keskustan ulkopuolelle.

Rajoja ja ennätyksiä rikkova festivaali

Kamarikesä on Helsingin vanhin ja nuorten ammattilaisten johtama kamarimusiikkifestivaali. Sen taiteellisina johtajina on vuodesta 2022 lähtien toimineet konserttipianisti Ossi Tanner, Lapin kamariorkesterin 1. konserttimestari viulisti Abel Puustinen sekä Tukholman kuninkaallisen filharmonisen orkesterin orkesteriakatemiassa soittava Klaara Vasara.

Festivaali tuottaa yleisölle laadukkaita, mielenkiintoisia ja korkeatasoisia kamarimusiikkikonsertteja Helsingin kesäisessä keskustassa. Festivaali painottaa ohjelmistovalinnoissaan monipuolisuutta, tasa-arvoisuutta ja poikkitaiteellisuutta. Kamarikesän työryhmä on sitoutunut päättäväisesti erottumaan muista suomalaisista klassisen musiikin festivaaleista antamalla yhä määrätietoisemmin tilaa monipuoliselle säveltäjäkunnalle ja muusikkokaartille, ja innovoimalla klassisen musiikin kokemistapoja yhä rohkeammin.

Vuonna 2005 perustettu Kamarikesä-festivaali rikkoi vuonna 2023 oman lipunmyyntiennätyksenä jo muutamaa päivää ennen festivaalin alkamista. Edellinen lipunmyyntiennätys tehtiin lähes vuosikymmen sitten Kamarikesän entisen taiteellisen johtajan, kapellimestari Dalia Stasevskan aikakaudella.

https://www.kamarikesa.fi/