Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 03.10.2024

Esitys ilmiönä: palkittu Aleksis Kivi saa sadannen esityksensä tänä syksynä Suomen Kansallisteatterin Suurella Näyttämöllä

Aleksis Kiven syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 190 vuotta. Miksi juuri Kivi on nostettu jalustalle maassamme? Millaisen hinnan kirjailija langetti itselleen maksettavaksi kulkemalla omaa tietään ja omistautumalla tinkimättömästi taiteelle? Miten Aleksis Kivi on muokannut käsitystämme suomalaisuudesta ja suomalaisesta kulttuurista?

Kuvassa on näyttämöllä korkea-asuinen valkoisessa mekossa oleva mies ja vasemmalla ovat jousiorkesterin soittajat, jotka katsovat häntä. Oikealla on yksi tummissa vaatteissa oleva mies näyttämön alapuolella. Tausta on tumma.

Kuva: Cata Portin

 

Ensimmäisen kerran Aleksis Kiven elämäntyötä muistettiiin Kansallisteatterissa 1922, kun Kiven kuolemasta tuli kuluneeksi 50 vuotta. Tuolloin järjestettiin uudenvuodenaaton juhlanäytäntö Kiven kunniaksi. Tänä vuonna Red Nose Company ja Kamariorkesteri Avanti! tuovat Kansallisteatterin Suurelle näyttämölle uusintaesityksinä palkitun Aleksis Kivi -teoksen, joka on viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana muuttunut koko kansan rakastamaksi ilmiöksi.

Näytöksiä nähdään viisi, joista ensimmäinen on järjestyksessään esityksen 100. juhlanäytös. Teos paketoi kirjailijan koko elämän ja teokset yhdeksi kokonaisuudeksi – se on komedia miehestä, josta tuli monumentti. Teoksen esittävät palkitut näyttelijät Tuukka Vasama ja Timo Ruuskanen sekä haitaristi Niko Kumpuvaara ja Avanti!:n jousikvartetti.

”Aleksis Kiven elämästä on monenlaisia tarinoita. Me emme tiedä, mikä on totuus hänestä. Mutta hänen kirjoituksensa meillä on ‒ ne ovat totuus hänestä meille näyttelijöille”, sanoo Timo Ruuskanen.

”Minulle tärkeintä Kivessä on kieli”, Tuukka Vasama miettii. ”Kivi on itse kertonut kirjoittavansa kuin kulkisi metsässä.  Ja sitä hänen tekstiensä lukeminen minulle paljolti on, kulkemista suomalaisessa maisemassa.”

 

Kuvassa on vasemmalla kuva, jossa miesvalkoisessa liivissä on kumartuneena kirjapinojen ylle ja nojaa yhteen pinoon. Hänellä on punainen nenä. Takana ylempänä on ruskea tuoli. Tausta on musta. Kuva on jaettu kahtia ja toisessa kuvassa on kaksi miestä punaisissa nenissä ja valkoisissa liiveissä juttelemassa vastakkain. kuva on puolivartalokuva.

Kuva: Cata Portin

 

Aleksis Kivi on Suomen tunnetuin nälkätaitelija

“Jottei Aleksis Kiven kohtalo enää koskaan toistuisi!”.  Tämä oli mottona Suomen Kulttuurirahaston perustamiskeräyksessä. Aleksis Kivi on Suomen tunnetuin nälkätaitelija joka kuoli köyhänä, vaikka loi merkittävällä tavalla pohjan suomalaiselle kulttuurille.

Näytelmissään, runoissaan ja romaanissaan Seitsemän veljestä Kivi kuvaa Suomea ja suomalaista naista ja miestä tavalla, joka edelleen muodostaa kansallisen identiteetin perustan. Voidaankin sanoa, että Kiven teoksilla on ollut voimakas ja ainutlaatuinen vaikutus siihen, mitä ajattelemme suomalaisuudesta ja suomalaisesta kulttuurista.

Nyt suunnitteilla olevat kulttuurin leikkaukset uhkaavat koko kulttuurikenttää. Voisi sanoa, että kulttuurin leikkausten valmistelussa vallitsee tietty historiattomuus. Aleksis Kivi -esitys tarjoaa loistavan puheenvuoron juuri tähän teemaan. Esitys liikkuu kansalliskirjailijaan liittyvien teemojen parissa rakkaudesta kuolemaan, eksistentialismista rahaan ja luonnosta nykymaailman ongelmiin.

Red Nose Company on pitkään ollut toimija, joka on löytänyt itselleen toimintamalleja ja -mahdollisuuksia myös silloin kun resurssit ovat olleet vähäisiä. Red Nose Company on edelläkävijä laitosteattereiden ja vapaan kentän yhteistyön sekä kiertuetoiminnan saralla. Kulttuurin leikkausten toteutuessa suomalainen kulttuurikenttä joutuu etsimään aivan uudenlaisia toimintamalleja. Aleksis Kivi -teoksessa kiteytyy Red Nose Companyn ydin; esitys on tavoittanut 2,5 vuoden aikana valtakunnallisesti merkittävän määrän katsojia ympäri Suomen eri teattereiden näyttämöillä, kouluilla ja palvelutaloissa. Teoksen on nähnyt jo 30 000 katsojaa.

Aleksis Kivi -teoksen myötä Ruuskaselle ja Vasamalle on myönnetty Helsingin kaupungin kulttuuripalkinto (2022) sekä Aleksis Kivi -esityksen käsikirjoittajina Buchwaldin ja Wallgrenin kanssa Tiedonjulkistamisen valtion palkinto (2022). Teoksen ohjaajat Ruuskanen, Vasama ja Wallgren palkittiin keväällä Eino Kalima -ohjaajapalkinnolla (2024). Red Nose Company valittiin myös Vuoden Teatteriksi (2023).

Teoksesta sanottua

★★★★★ "…aivan peijakkaanmoisen huikaiseva ja vauhdikas iloleikki." - HS

”Riemastuttava, yllättävä ja koskettavakin.” - Katsoja

”Todellinen Aleksis Kivi -show! Hauska, sivistävä ja taidokas.” -Katsoja

"Maailman parasta teatteria!" - Katsoja

Työryhmä

Näyttelijät Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama
Haitaristi, musiikin johto Niko Kumpuvaara
Jousikvartetti Kamariorkesteri Avanti!
Teksti ja dramaturgia Eva Buchwald, Timo Ruuskanen, Tuukka Vasama ja Linda Wallgren
Ohjaus Timo Ruuskanen, Tuukka Vasama ja Linda Wallgren
Dramaturgi Eva Buchwald
Lavastus ja pukusuunnittelu Tarja Simone
Valosuunnittelu Kansallisteatterissa Ville Virtanen
Valosuunnittelu kiertueella Jere Kolehmainen
Musiikin sovitus Marzi Nyman ja Niko Kumpuvaara
Kesto n. 2h 25min. (sis. väliajan)

Alkuperäisessä yhteistuotannossa mukana Kansallisteatteri, Jyväskylän kaupunginteatteri, Lahden kaupunginteatteri, Kuopion kaupunginteatteri, Tampereen Työväen Teatteri, Turun Kaupunginteatteri sekä Kamariorkesteri Avanti!

Esitykset syksyllä 2024 Kansallisteatterissa

Tiistai 19.11.
Lauantai  23.11.
Tiistai 26.11.
Torstai 28.11.
Maanantai 2.12.

https://www.rednose.fi/