Man Yaun näyttelyssä esitettävä installaatio on vertauskuvauksellinen sommitelma klassisesta eurooppalaisesta puutarhasta, joka tunnetaan sen symmetriasta ja tarkkaan säännellystä, keinotekoisesta “luonnosta.”
Man Yau, Wheel of Fortune, 2024 (yksityiskohta). Kuva: Man Yau.
Tarkkailen kuivattuja terälehtiä työhuoneellani. Haluaisin unelmoida jostakin muusta, mutta se mitä olen aikeissa tehdä, lähtee muistoista ja tuntemuksistani, joissa sormeni ovat nurin vääntyneet ja kämmenteni iho rikki.
Terälehdet ovat niin ohuita, että niistä voi leikata vain vähän kerrallaan. Liian suuren palan irrottaminen hajottaisi kerran elossa olleen kasvinosan juovineen, soluineen ja ilmarakkoineen. Ja kun jokainen on asetettu paikoilleen, niistä muodostuu kuvia, jotka sulautuvat osaksi tarkkaan säädeltyä puutarhaa.
Ne täytyy pakottaa pysymään koossa.
Näyttelyn keskeisenä lähtökohtana on ilmentää eksotisoinnin kohteena olemista: samanaikaista esillä ja puristuksissa olemisen tunnetta.
Puutarha symboloi tapaa luoda esteettisesti miellyttäviä kehyksiä ja näennäisen kauniita maisemia, joissa luonto ja ihmiskeho käsitellään tavaran tai somisteen kaltaisina objekteina. Installaation tilanjakajat sisältävät erilaisia lasien väliin prässättyjä kuvituksia kuivatuista kukista, kuten esimerkiksi korsetin, chopine-kengät sekä viktoriaaniselle aikakaudelle tyypillisiä aitaelementtejä. Tengujo-paperissa on toistuva chinoiserie-tyylinen kuvio, jonka päälle on piirretty kuvia pakotetuista ja vääntyneistä kehon osista.
Onnenpyörää muistuttava kineettinen veistos koostuu kahdeksasta sektorista, sisältäen erilaisia mahdollisia kohtaloita rakkaudesta epäonneen. Teos on kuitenkin motorisoitu siten, ettei se pysähdy koskaan.
Helsingissä asuva Man Yau (s. 1991) käsittelee taiteessaan identiteettiä ja eksotisoiduksi tulemisen kokemusta kuvanveiston keinoin. Hän lainaa veistoksiinsa tunnistettavia muotoja ja tilanteita, yhdistäen niitä politisoituneisiin materiaaleihin, kuten posliiniin tai silkkiin. Hänen työskentelyssään on keskeistä arkisiin esineisiin liitetyt arvot ja historia, joita uudelleen muovaamalla Yau tutkii arvokäsityksiä rodullisissa, sukupuolittuneissa ja yleisesti hyväksytyissä narratiiveissa.
Näyttelyä ovat tukeneet Alfred Kordelinin säätiö sekä Greta ja Alfred Runebergin Säätiö.
Kiitokset taitelijalta saavat Lasimasi Oy, LIITOS, Kalasataman Seripaja ry, Karhinen Oy ja Syväsen Kukka. Lisäksi taiteilija haluaa lämpimästi kiittää tuotantoon osallistuneita Eetu Huhtalaa, Emilia Tanneria ja Jaakko Pietiläistä.
HAM gallerian näyttelyt vuonna 2024 ovat saaneet tukea Museovirastolta.
Man Yau: Passage, HAM galleria 13.1.–3.3.2024
https://www.hamhelsinki.fi/exhibitions/man-yau-passage/