Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 20.08.2024

Ilmapallokauppiaat, kehonrakentajat ja verovirkailijat yhteiskuvassa Valokuvataiteen museossa – Tuomo Mannisen 30 vuotta jatkunut valokuvausprojekti hakee vertaistaan

Tuomo Manninen on 1990-luvun puolivälistä lähtien valokuvannut ihmisryhmiä kymmenissä eri kaupungeissa ympäri maailmaa. Mannisen valokuvat esittävät moninaisia ryhmiä: kehonrakentajia, verovirkailijoita, ilmapallokauppiaita, raitiovaunun kuljettajia, kirkkokuorolaisia, partureita ja professoreita. Ryhmämuotokuvat näyttävät, kuinka emme tule aina ajatelleeksi, millaisiin ryhmiin kukin meistä kuuluu, sillä ryhmään voi kuulua joko omasta tahdostaan tai ulkopäin määriteltynä.

Kuvassa on nuoria pitelemässä runsasta määrää värikkäitä ilmapalloja vaalealla kadulla.

Ilmapallo Express, Helsinki 2000. Kuva: Tuomo Manninen

 

Kuvattavien ihmisten arvostaminen ja aktiivinen dialogi heidän kanssaan on Manniselle jokaisen valokuvan lähtökohta. Ryhmämuotokuvasarja sai alkunsa taiteilijan halusta luoda valokuvia, jotka kiinnittävät huomion moninaisiin ja usein yllättäviinkin toimiin, joita ihmiset eri kaupungeissa tekevät.

 

Kuvassa on ruskean rakennuksen valkoisen oviportaalin edessä kymmenen palomiestä rivissä seisomassa tumman sinisissä työpuvoissa.

Brigade Roller de la Direction de l’Ordre Public et de la Circulation de la Préfecture de Police de Paris, Paris 12e, 2006. Kuva: Tuomo Manninen

 

Ryhmämuotokuvat ovat samaan aikaan sekä dokumentaarisia että rakennettuja. Kuvatut henkilöt toimivat oikeasti edustamissaan ammateissa, tilanteissa ja kuvausympäristöissä. Toisaalta kuvatun ryhmän on valinnut valokuvaaja, joka on suunnitellut tarkasti kuvauspaikan ja valaistuksen. Kuvattujen ihmisten kameraan kohdistetut katseet näyttävät selkeästi valokuvaajan – ja katsojan – läsnäolon teoksessa. Näin on syntynyt Manniselle tunnusomainen kuvatyyppi: Katseensa kameraan suunnannut ihmisryhmä, jonka kuvaaja on sijoittanut luontevaan tilaan.

 

Kuvassa on vaaleassa käytävässä ja takaportaissa punkkareita. Edessä vasemmalla on punkkaripoika vaalean sinisessä farkkutakissa ja taaempana kaksi tyttö ja mustiin pukeutunut poika. Oikealla nojaa mustiin pukeutunut punkkaripoika.

Punkkareita, Yangon, Myanmar 2017. Kuva: Tuomo Manninen
 

Kolme vuosikymmentä kattavaan kuvasarjaan on kiinnittynyt ajankuvaa sekä sosiaalisten normien ja yhteiskuntien muutosta. Joitakin ammattiryhmiä ei enää ole olemassa ja aivan uusia on syntynyt. Joidenkin ihmisryhmien kohdalla epätasa-arvo on lisääntynyt, joidenkin olot ovat kohentuneet. Kuvien kautta piirtyy myös esiin kuvia työstä, joka jää usein näkymättömiin.

Tuomo Mannisen (s. 1962) kansainvälinen läpimurto tapahtui Venetsian biennaalissa vuonna 2001. Me-sarjan ryhmämuotokuvia on esitetty yli sadassa näyttelyssä ympäri maailmaa, kuten Rencontres d’Arles -valokuvafestivaaleilla vuonna 2007. Kyseessä on edelleen arvostetun festivaalin ainoa suomalainen soolonäyttely. Manninen on helsinkiläinen valokuvaaja ja valokuvataiteilija, joka on tehnyt kattavan ja monipuolisen uran valokuvan parissa.

https://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi