Kaakon Kamarimusiikki juhlii kymmenettä toimintavuottaan Virolahdella, Haminassa ja Loviisassa. Erilaiset konserttipaikat ja paikalliset miljööt ovat olleet koko ajan tapahtuman vahvuutena ja tänä kesänä konsertteja viedään kyliin. Aloitus tapahtui tiistaina 2.7. kesäisen aurinkoisesti Reitkallin kylässä Villa Jaakkolassa Haminassa Schumanin konsertilla ja kylätapahtumana.
Liisa Malmivaara, Tuomas Ylinen, Clara Schumann (Aleksandra Pohjola), Robert Schumann (Kauko Tykkyläinen), Eriikka Nylund ja Petteri Iivonen. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Maalaisromantiikkaa oli tarjolla Kaakon Kamarimusiikin ensimmäisen päivän illan konsertissa, joka kuului Kamarimusiikkia kyliin -hankkeeseen ja osuuteen konserttiohjelmistossa. Villa Jaakkolan viehättävä maatilamatkailutila loi oivalliset puitteet Clara ja Robert Schumanin musiikille, jota täydensi Reitkallin kyläyhdistyksen järjestämä ohjelma ja riihikahvilan tarjonta.
Petteri Iivosen viulu ja Liisa Malmivaaran piano saivat esiin Robert ja Clara Schumannin sävellysten herkät ja dramaattisemmat sävyt. Ensimmäisenä kuultiin Robert Schumannin Sonaatti viululle ja pianolle ja toisena Clara Schumannin Kolme romanssia viululle ja pianolle.
Petteri Iivonen ja Liisa Malmivaara. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Robert Schumannin Pianokvartetto, op. 47 edustaa keskeistä kamarimusiikin ohjelmistoa ja ilmentää pariskunnan onnea, kun dramaattisten vaiheiden jälkeen pääsivät naimisiin. Teoksen esittivät Petteri Iivonen (viulu), Eriikka Nylund (alttoviulu), Tuomas Ylinen (sello) ja Liisa Malmivaara (piano). Taitavien soittajien käsissä kappaleen sävyt ja intensiteetti pääsivät oikeuksiinsa. Nautinnollista oli kuulla myös jokaisen soittimen pienet soolot yhteisen soiton sisällä.
Konserttia kunnioittivat läsnäolollaan myös Clara ja Robert Schumann ja olivat hyvin tyytyväisiä kuulemaansa. Konsertin taso ylitti Robertin mukaan jopa alkuperäisen esityksen. Aleksandra Pohjola ja Kauko Tykkyläinen kuuluvat Haminan Hywät asukkaat -yhdistykseen ja toiminta perustuu oikeiden kaupungin historiallisten henkilöiden esittämiseen. Tällä kertaa kaupungissa vieraili ulkomaalaispariskunta kuuntelemassa säveltämäänsä musiikkia.
Kymmenen vuotta mukana lähihistoriassa iskuineen
Toiminnanjohtaja Siru Ahopellon mukaan Kaakon Kamarimusiikki sai kymmenen vuotta sitten alkunsa, kun pidemmän aikaa Virolahdella oli mietitty isompaa kulttuuritapahtumaa. Tähän tarpeeseen tuli Virolahden kesäasukkaan ja Suomen kansallisoopperan konserttimestarin Jukka Merjasen idea korkeatasoisista kamarimusiikkikonserteista. Ensimmäiset konsertit järjestettiin heinäkuussa 2014 ja onnistunut sekä innostusta herättänyt alku loi vankan pohjan jatkolle.
Kaakon Kamarimusiikki on elänyt ajassa ja kokenut myös lähihistorian iskut. Virolahti on Suomen kaakkoisin kunta Venäjän rajalla. Vuosiin sisältyy aika, jolloin Venäjän kauppa kukoisti, rajaliikenne oli vilkasta ja rajan kehittämistä suunniteltiin erityisesti Vaalimaalle raja-aseman ympärille. Kamarimusiikki järjesti Kansallisbaletin vierailun Zsar outlet kauppakeskuksessa ja Suomi 100 vuotta -teemalla konserttipäivän Viipurissa vuonna 2017. Raja meni kiinni ensin koronan ja sitten Ukrainan sodan takia. Yleiöä voi tulla vain lännestä ja pohjoisesta.
Siru Ahopelto. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Siru Ahopelto mainitsee ohjelmiston toteutuksissa erilaiset ja myös paikalliset teemat. Kun Virolahti täytti 680 vuotta vuonna 2016, sen kunniaksi esitettiin juhlakantaatti. Sen sävelsi Kaakon Kamarimusiikin säännöllinen vierailija Tuomas Turriago ja teksti on Ahopellon. Viro-yhteistyönä järjestetyillä Sepra-markkinoilla esitettiin tangokonsertti ja merellisyyttä ovat edustaneet suositut saariristeilyt.
Korona asetti rajoitteita, mutta siihen reagoitiin järjestämällä vuonna 2020 peruuntuneen kesäohjelman sijaan Syyssoitto loka-marraskuun vaihteessa. Kesällä 2021 korona oli sen verran helpottanut, että pystyttiin järjestämään hieman lyhyempi kesäkonserttien sarja Harjun hovin puistossa.
- Menneet vuodet ovat olleet oppivuosia. Innolla on kokeiltu uusia asioita ja niistä on löytynyt tasapaino järjestelyjen, taiteellisen tason ja talouden suhteen, summaa Siru Ahopelto kokemuksia. Konserttien liikkuminen paikasta toiseen ja kauniit maisemat ovat saaneet hyvää palautetta yleisöltä. Vieraanvaraisuus on myös saanut kiitosta niin taiteilijoilta kuin konserttikävijöiltä.
Konserttipaikkojen järjestelyihin liittyviä asioita on pitänyt opetella kantapään kautta. Ahopelto kertoo tiukan paikan, kun flyygeli ei mahtunutkaan ovesta sisään ja jalat olisi pitänyt irrottaa. Ei ollut sopivaa avainta irrottamiseen. Sellainen onneksi löytyi etsinnän jälkeen Ojalan Hanskilta. Nyt organisaatiolta löytyy oma amerikkalainen kuusiokoloavain. Järjestelyissä on mukana hyvä porukka ja lisänä huumori, mikä auttaa jaksamaan.
- Musiikki on palkitsevinta vuoden valmistautumisen jälkeen, kun ensimmäiset harjoitukset alkavat ja kuulee ensimmäisen konsertin ensimmäiset tahdit, kertoi Ahopelto tunnelmistaan 10-vuotiskonserttien kynnyksellä.
Marja Jähi-Salo