Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 21.10.2024

Kansainväliseltä medialta hehkutusta muotoilun käyttämisestä korkean elämän laadun vauhdittajana ja innovaatioihin

Kansainvälinen media hehkuttaa Suomea muotoilun käyttämisestä korkean elämänlaadun ja onnellisuuden vauhdittajana, mutta rahkeita olisi vielä paljon laajempaa menestykseen todetaan Finnish Design Infon teettämässä kyselyssä.

 

Kuvassa on harmaalla lattialla, johon osuu valoa, kalusteita.  Vasemmassa yläkulmassa on metallisella tuolilla harmaita karvamattoja.  Keskellä ylhäällä on muotoiltuja, vaaleita puupölkkyjä. Alempana on vaalea muotoiltu puutarhatuoli.

Kuva: Habitare / Protoshop

 

“Suomalaiset näyttävät tietä muotoilun integroimisessa jokapäiväiseen elämään”
Hugo Macdonald, toimituspäällikkö, Wallpaper

“Helsinki on edelleen innovaatioiden edelläkävijä, näyttäen esimerkkiä siitä, miten materiaalien uusiokäyttö voi toimia luovuuden vauhdittajana”
Päätoimittaja, Jessica-Christin Hearthamer, ICON Magazine

“Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä, ja maan ympäristötietoinen ajattelutapa on yksi tekijä, joka on myötävaikuttanut Suomen asemaan toistuvasti maailman onnellisimpana maana. Maan pinta-alasta noin 75 prosenttia on metsien peitossa, joten luonnon arvostus on juurtunut suomalaiseen elämäntyyliin ja muotoiluun.” Toimittaja Anouk Haegens, Frame Magazine

Syksyn aikana kansainvälinen media on nostanut suomalaista muotoilua alan huippujulkaisuissa, kuten esimerkiksi Wallpaperissa, Dezeenissa, Frame Magazinessa ja ICON Magazinessa. Erityisesti kiitosta sai muotoilun käyttäminen korkean elämänlaadun ja onnellisuuden vauhdittajana, sekä kiertotalouden ja uusien materiaalien innovaatioihin liittyvät muotoilun teemat ja nuoret tekijät.

Kun Finnish Design Infon teettämässä kyselyssä kahdellekymmennelle täällä vierailleelle toimittajalla kysyttiin, mitä suomalaisesta muotoilusta ulkomailla jo tiedettiin, vastattiin mm.
”Muotoilu on arvopohjaista” ”Humaania ja demokraattista” ”hyvin johdettuja ja kiinnostavia vanhoja brändejä” ”Materiaaleja, jotka tekevät iloiseksi. Aitoa, yhdessä tehtyä, ihmisläheistä”.

“Suomi nähdään johtavana maana siinä, miten muotoilun keinoin tuetaan jokapäiväistä elämää,” Finnish Design Infon toiminnanjohtaja Kirsi Juva sanoo. “Täällä vierailleet toimittajat kuvasivat suomalaista muotoilua autenttiseksi ja ihmisläheiseksi, materiaaliymmärrystä ja erityisesti uusien vastuullisten materiaalin kehittämistä ja käyttöä kehuttiin.”

Kuitenkin suomalaisen muotoilun promoamisessa ja viemisessä on selvästi vielä parantamisen varaa, selviää Finnish Design Infon kyselyssä.

“Isoin viesti oli, että suomalaisesta muotoilusta voisi ja tulisi puhua paljon kovaäänisemmin, rohkeammin ja ylpeämmin.” Juva sanoo. “Nuorten suunnittelijoiden nostamista toivottiin vielä enemmän ja erityisesti lisää konkreettisia esimerkkejä innovaatioihin tai vastuullisuuteen liittyvistä ratkaisuista.”

“Suuremmalla itseluottamuksella niistä asioista puhuminen, jotka tekevät teistä erilaisia”, “Paljon rohkeampaa promootiota”, “Uniikkeja esimerkkejä siitä, mikä tekee teistä erilaisia muihin Pohjois-Euroopan maihin verrattuna”, “Haluaisin nähdä miten suomalaisia suunnitteluperiaatteita sovellettaisiin enemmän tuotteisiin ulkomailla, esimerkiksi Isossa-Britanniassa. Suunnitteluperiaatteiden käyttäminen ja niiden soveltaminen uusiin asioihin.” kommentoivat toimittajat kysyttäessä mikä pitäisi olla näkyvämpää tai enemmän esillä.

Muita kyselyssä nousseita teemoja, joista oltiin kiinnostuneita, olivat muun muassa saunakulttuuri ja paikallisen ruoka- ja juomakulttuurin yhdistäminen muotoiluun. Molemmissa koettiin olevan huomattavaa kansainvälistä potentiaalia.

“Suomalaisen muotoilun ajatellaan tarjoavan ratkaisuja sekä arjen että tulevaisuuden haasteisiin. Hienoa, sillä niin me itsekin ajattelemme. Muotoilua voi hyödyntää jokainen ala matkailusta terveydenhuoltoon - nykyistä vielä paljon enemmän,” Juva sanoo.

“Samalla kuitenkin ongelmallista on se, että meidän muotoilun alan ratkaisujen ajatellaan olevan sellaisia, jotka hyödynnetään lähinnä Suomessa, nostaen elämänlaatua ja onnellisuutta täällä. Suomen pitää voida muuttaa muotoilun alan osaaminen huomattavasti paremmin paitsi kansalliseksi pääomaksi, työpaikoiksi, myös kansainväliseksi liiketoiminnaksi ja kasvuksi. Se taas vaatii maineen ja tunnettuuden kasvattamista, johon taas tarvitsemme resursseja ja näyttöpaikkoja.”

Finnish Design Info

Vuonna 2022 perustettu muotoilun tiedotuskeskus Finnish Design Info viestii muotoilusta ja sen merkityksestä. Yhdistys kokoaa alan toimijoita viestinnälliseen yhteistyöhön sekä lisää suomalaisen muotoilun näkyvyyttä kotimaassa ja kansainvälisesti.

Syksyn 2024 aikana Finnish Design Info tutkii ja määrittelee suomalaisen muotoilun tunnettuuden ja maineen kasvattamiseen tarvittavia toimenpiteitä.

Kansainvälisille toimittajille tehdyssä kyselyssä mukana oli toimittajia mm. seuraavista julkaisuista: Dezeen, Wallpaper, Frame, ICON, Bo Bedre, RUM, Scandinavian Mind, BBC, Architectural Record, Design Boom ja Pin Up. Toimittajat olivat Helsingissä Habitaren, Helsinki Design Weekin, Helsinki Partnersin ja Ulkoministeriön järjestämällä vierailulla.

https://finnishdesigninfo.fi/